VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Použití písma v designu webové stránky
Kód modulu
82-m-4/AC74
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Základy HTML, HTML5, CSS – Kaskádové styly, W3C, SEO optimalizace
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti užití písma v designu webové stránky. Technologické aspekty, zdroje a licencování. Žák se seznámí s názvoslovím, klasifikací písem a určením vhodnosti použití daného fontu v designu webu. Žák směřuje ke dvěma hlavním cílům – čitelnosti a vizuální poutavosti.
Po absolvování modulu žák vyjmenuje dělení písma, používá názvosloví a technologické aspekty, popíše problematiku licencování, žák je schopen aplikovat získané znalosti do vlastní práce a pracovat na zadaném úkolu samostatně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozeznává a používá klasifikaci písem
- používá typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití kombinace více fontů na stránku
- provádí navržení i realizaci webu
- používá sémantické a vizuální formátování znaků
- vymezí zdroje licencovaných i volně použitelných písem
- vyjmenuje prvky licenční smlouvy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Velikost písma
- pro mobil: 14–16 px
- pro desktop: 16–22 px
- Šírka řádku
- ideální šířka řádku (45-80 znaky)
- Výška řádku
- v CSS je to line-height
- čím delší je řádek, tím větší musí být výška řádku
- čím menší je písmo, tím větší musí být výška řádku
- Kontrast a světlost
- hutnost nebo pocit těžkosti písma na stránce
- Rytmus (vodorovný i svislý)
- Typografická škála
- poměr velikosti nadpisů, podnadpisů, úvodu (perexu) a běžného textu
- Vhodnost užití písma
- účel webu
- obsah webu
- rodina písem (řezy)
- česká znaková sada
- Licence
- open source–Google Fonts, Open–Foundry
- licence placená–omezení na jeden a více desktop zařízení, nebo počet zobrazení na webu (myfonts.com)
- free licence pro osobní účely, ne vždy je free licence povolena pro webové užití
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (seznámení s tvorbou webu a práse s typografií a sazbou, klasifikace písem, typografické zásady, licence)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace průběžné práce:
- provedení vlastního webdesignu
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu - práce s typografií)
- praktická část (provádí webdesign s množstvím textu, dbá na čitelnost a vizuální poutavost...)
- závěr (výsledky práce)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně používá klasifikaci písem a typografické názvosloví, typografické zásady
- vymezí vhodnost užití při designu vlastního webu
- používá sémantické a vizuální formátování znaků
- vymezí zdroje licencovaných i volně použitelných písem
- vyjmenuje prvky licenční smlouvy
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- provedení vlastního webdesignu
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
Ověřované okruhy:
- klasifikaci písem a typografické názvosloví, typografické zásady
- užití fontů v designu vlastního webu
- sémantické a vizuální formátování znaků
- zdroje licencovaných i volně použitelných písem
- prvky licenční smlouvy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže - nedovede samostatně studovat
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně stdovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
BERAN, Vladimír, kolektiv autorů; Typografický manuál; 2000
ŘEZÁČ, Jan; Web ostrý jako břitva; 2016
MUZIKA, František: Krásné písmo ve vývoji latinky (I. + II. díl), 1963
SALTZ, Ina: Základy typografie, 2010
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.