Zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu
82-m-4/AC73
Odborné vzdělávání
odborný praktický
L0 (EQF úroveň 4)
82 - Umění a užité umění
82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
72
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti zhotovení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu a zasazení hotového produktu do reálného prostředí. Žák se seznámí realizuje produkt podle předlohy vytvořené jiným žákem, umělcem nebo pedagogem případně podle vlastního návrhu z různých modelovacích materiálů, různými technikmi, ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, reliéfní i objemové zobrazení, stylizace (zjednodušení). Žák realizuje výtvarný návrh pro zhotovení reliéfu formou kresby + náčrty + skici nebo formou modelů ( počítačové vizualizace + modely z 3D tiskáren apod.).
Po absolvování modulu žák zhotovuje reliéfy, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu.
Žák:
Obsahové okruhy učiva:
kresby + náčrty + skici
modelů ( počítačové vizualizace + modely z 3D tiskáren apod.)
zhotovení celku
zhotovení části
zhotovení detailu
Zasazení vlastní plastiky nebo sochy do prostoru
Provedení reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu, části nebo detailu
modelování pomocí různých materiálů
modelování různými modelovacími technikami
modelování v různých měřítkách ( ve skutečné velikosti, v reliéfním i objemovém zobrazení, ve stylizaci - zjednodušení)
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Přímé vyučování:
Názorně - demontrační metody výuky:
Specifikace samostatné práce:
Specifikace samostatné domácí práce:
Učební činnosti žáků:
provádí reliéf, plastiku nebo sochu dle výtvarného návrhu, části nebo detailu pomocí různých materiálů, různými modelovacími technikami a v různých měřítkách
aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
3. ročník
Písemná nebo ústní forma zkoušení
základní pojmy a terminologie
Samostatná práce:
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
prospěl – neprospěl
hranice úspěšnosti zkoušky – splnění zadání (zadaný počet prací, užití různých materiálů a technik, měřítek, 50 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Sloart, 2000
BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze
ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6
FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN
SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965
ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953
MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,
PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.