Detail modulu Design a sazba letáků, plakátů a tiskovin menšího rozsahu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Design a sazba letáků, plakátů a tiskovin menšího rozsahu

Kód modulu

82-m-4/AC70

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Design a sazba letáků, plakátů a tiskovin menšího rozsahu

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti tvorby designu a sazby letáků, plakátů a tiskovin menšího rozsahu. Žák se seznámí a naučí používat vhodně vektorové i bitmapové výstupní a vstupní formáty, pracovat s textem, rámečky, znakovými a odstavcovými styly, tvořit odpovídající grafické práce v daných programech. Žák směřuje ke dvěma hlavním cílům – čitelnosti a vizuální poutavosti.

Po absolvování modulu žák vytváří vlastní letáky, plakáty i jiné tiskoviny pomocí grafického softwaru vektorovou, rastrovou grafikou, sazbou a znalostí typografických a barevných zásad.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • pracuje s grafickým softwarem Adobe Illustrator a InDesign
  • používá nástroje pro vytváření vlastního grafického motivu
  • rozeznává a používá klasifikaci písem
  • pracuje s textem a jeho editací
  • upravuje obrázky a provádí jejich editaci
  • používá principy kompozičních rozvržení na stránce
  • navrhne vlastní design plakátu, letáku i jiné tiskoviny

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Illustrator - ovládání programu:
  • práce se základními nástroji
  • kreslení s použitím nástroje pero a jeho volby
  • úpravy cest
  • výplně a tahy a jejich možnosti
  • barevné prostory, modely
  1. Photoshop - ovládání programu:
  • skenování a komunikace s digitálním fotoaparátem 
  • navigace v okně programu
  • výběr nástrojů a parametry
  • barvy a barevné prostory
  1. Práce s obrazovými daty:
  • globální úpravy
  • lokální úpravy
  • objekty, kreslení a editace
  • korekce barev a manipulace s barvami
  • nástroj ztmavení, zesvětlení, sytost a rozmazání
  • úrovně (Levels)
  • retušování fotografie, retušovací
  • nástroje (retušovací štětec, razítko, záplata)
  • efekty vrstvy a vrstvy úprav
  • efekty rozostření 
  • cesty
  • práce s vektorem a inteligentní objekty
  • barevné kanály
  1. InDesign - ovládání programu:
  • nástroje pro práci s textem
  • používání textových rámečků na vzorových stránkách
  • natékání textu ručně nebo automaticky
  • panel nástrojů Znakové a Odstavcové styly
  1. Typografie:
  • názvosloví (rodina písma, řez, proklad, prostrkání, verzálky, minusky, ...)
  • proporce písma
  • kompozice bloku textu
  • rodina písma včetně vyznačovacích řezů
  1. Kompozice:
  • zlatý řez
  • optický a geometrický střed
  • působení prvků v ploše
  • formáty
  • kompoziční postupy
  1. Teorie barev:
  • primární, sekundární, terciální 
  • harmonie barevných tónů
  • barvy v grafickém designu
  • prostorový efekt barvy
  • přímé a výtažkové barvy
  • psychologické vnímání barev
  1. Výstup z programů:
  • kompresní metody
  • velikost a rozlišení obrazu
  • výstupní formáty
  • export a přednastavení Adobe PDF

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací a ukázkami (zásady tvorby, typografie, předtisková příprava)

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury – obrazové příklady prezentace názorných prací
  • vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
  • hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
  • prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
  • orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)

Specifikace průběžné práce:

  • plakátové, letákové skici (1 – 2 práce)
  • jednotlivé provedení plakátu či letáku (1 – 2 práce)

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (skici a provedení plakátů, letáků či jiných tiskovin)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (vlastní skici, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • používávektorovou grafiku, nastavení jednotlivých formátů a jejich použití
  • používá možnosti nástrojů pro práci s textem, rámečky, znakovými a odstavcovými styly
  • vymezí vhodnost užití všech zásad typografických, barevnostních, kompozičních při designu vlastního plakátu, letáku či jiné tiskoviny
  • učí se postupy a využívají poznatky při práci v programech Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná forma zkoušení:

  • základní pojmy a terminologie

Průběžné práce:

  • skici a rozvržení textu na formátu
  • jednotlivé provedení stranky
  • provedení vlastní sestavy tiskovin s užitím vektorové a rastrové grafiky

Samostatná práce žáků:

  • zpracování vlastní prezentace
  • domácí skici a provedení 

Ověřované okruhy:

  • vlastní sestava tiskovin
  • skici a provedení plakátů, letáků, jiných tiskovin
  • provedení v různých formátech
  • prace v grafickém programu

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, formátů, zvládnutí skici i provedení plakátu, letáku, jiné tiskoviny)
  • neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %

Doporučená literatura

CRUISE, John, ANTON,Kelly Kordes; Adobe InDesign CC Classroom in a Book, 2018

FAULKNER, Andrew; Adobe Photoshop CC Classroom in a Book, 2019

WOOD, Brian; Adobe Illustrator CC Classroom in a Book, 2018

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné