Detail modulu Design jednotného vizuálního stylu, zpracování logotypu do firemního grafického manuálu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Design jednotného vizuálního stylu, zpracování logotypu do firemního grafického manuálu

Kód modulu

82-m-4/AC69

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design

Délka modulu (počet hodin)

36

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti tvorby jednotného vizuální stylu (corporate identity), manuálu identifikačních znaků a návrhu v grafických programech Adobe Illustrator a Indesign. Žák se seznámí s teorií symbolu, artefaktu, barevnými profily, klasifikací písem, názvoslovím a určení vhodnost použití z hlediska autorství a licencování.

Po absolvování modulu žák vytváří jednotný vizuální styl a manuál na základě znalostí typografie, teorie barev a symbolů a dovedností v grafickém softwaru.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • navrhne jednotný vizuální styl a jeho jednotlivé prvky
  • navrhne logotyp s ohledem na zaměření činnosti
  • používá symboliku geometrických tvarů a stylizaci
  • používá teorii barev, jejich vzájemné vztahy, kombinace a barevné modely
  • používá principy kompozice ve vztahu k výtvarnému záměru a jeho obsahové náplni
  • vytváří písmo na základě znalostí typografie a názvosloví
  • vytváří logomanuál

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy vzdělání:

  1. Logo manuál:
  • tvarové varianty loga
  • barevné varianty loga
  • definice barev pro web a pro tisk
  • ochranná zóna loga
  • minimální velikost loga
  • zakázaná manipulace s logem
  • logo na podkladových plochách
  • firemní/merkantilní/akcidenční tiskoviny
  1. Symbol:
  • symbolika geometrických tvarů 
  • symbolika barev
  1. Teorie barev:
  • primární, sekundární, terciální 
  • harmonie barevných tónů
  • barvy v grafickém designu
  • prostorový efekt barvy
  • přímé a výtažkové barvy
  • psychologické vnímání barev
  1. Kompozice:
  • zlatý řez
  • optický a geometrický střed
  • působení prvků v ploše
  • formáty
  • kompoziční postupy
  1. Typografie:
  • zásady tvorby písma
  • klasifikace písem
  • proporce písma
  • kompozice bloku textu
  • rodina písma včetně vyznačovacích řezů
  1. Adobe InDesign:
  • definice přednastavení dokumentu
  • nástroje pro práci s textem–textový nástroj, nástroj text na cestě, výběr textu, zarovnání textu
  • speciální znaky
  • znakové a odstavcové styly
  • určení tiskových značek
  • export a přednastavení Adobe PDF

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací a ukázkami (logomanuály známých společností, zásady tvorby, typografie, předtisková příprava)

Metody názorně demonstrační:

  • pozorování, předvádění, projekce - konkrétní užití kompozičních principů, barevných kombinací, typografických řešení, ukázky logotypů a logomanuálu

Metody praktické:

  • grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastního logotypu

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (skici a provedení logotypu, provedení manuálu v grafickém programu, výsledky pozorování)
  • závěr (výsledky práce)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše možnosti práce s kompozicí, užitím barev a písma.
  • používá postupy a využívá poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím kompozičních principů, barevných kombinací a typografických řešení.

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná forma zkoušení:

  • základní pojmy a terminologie

Průběžné práce:

  • skici logotypu a rozvržení textu
  • jednotlivé provedení stran manuálu
  • provedení vlastní sestavy tiskovin a užití logotypu

Samostatná práce žáků:

  • zpracování vlastní prezentace
  • domácí skici a provedení 

Ověřované okruhy:

  • vlastní sestava firemních tiskovin
  • skici a provedení logotypu
  • provedení na různých podkladech a materiálech
  • obsah logomanuálu
  • prace v grafickém programu

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • prospěl: samostatné splnění zadání bez pomocí učitele
  • neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %

Doporučená literatura

AIREY, David; Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities; 2010

CRUISE, John, ANTON,Kelly Kordes, Adobe InDesign CC Classroom in a Book, 2018

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné