VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Design jednotného vizuálního stylu, zpracování logotypu do firemního grafického manuálu
Kód modulu
82-m-4/AC69
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti tvorby jednotného vizuální stylu (corporate identity), manuálu identifikačních znaků a návrhu v grafických programech Adobe Illustrator a Indesign. Žák se seznámí s teorií symbolu, artefaktu, barevnými profily, klasifikací písem, názvoslovím a určení vhodnost použití z hlediska autorství a licencování.
Po absolvování modulu žák vytváří jednotný vizuální styl a manuál na základě znalostí typografie, teorie barev a symbolů a dovedností v grafickém softwaru.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- navrhne jednotný vizuální styl a jeho jednotlivé prvky
- navrhne logotyp s ohledem na zaměření činnosti
- používá symboliku geometrických tvarů a stylizaci
- používá teorii barev, jejich vzájemné vztahy, kombinace a barevné modely
- používá principy kompozice ve vztahu k výtvarnému záměru a jeho obsahové náplni
- vytváří písmo na základě znalostí typografie a názvosloví
- vytváří logomanuál
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Logo manuál:
- tvarové varianty loga
- barevné varianty loga
- definice barev pro web a pro tisk
- ochranná zóna loga
- minimální velikost loga
- zakázaná manipulace s logem
- logo na podkladových plochách
- firemní/merkantilní/akcidenční tiskoviny
- Symbol:
- symbolika geometrických tvarů
- symbolika barev
- Teorie barev:
- primární, sekundární, terciální
- harmonie barevných tónů
- barvy v grafickém designu
- prostorový efekt barvy
- přímé a výtažkové barvy
- psychologické vnímání barev
- Kompozice:
- zlatý řez
- optický a geometrický střed
- působení prvků v ploše
- formáty
- kompoziční postupy
- Typografie:
- zásady tvorby písma
- klasifikace písem
- proporce písma
- kompozice bloku textu
- rodina písma včetně vyznačovacích řezů
- Adobe InDesign:
- definice přednastavení dokumentu
- nástroje pro práci s textem–textový nástroj, nástroj text na cestě, výběr textu, zarovnání textu
- speciální znaky
- znakové a odstavcové styly
- určení tiskových značek
- export a přednastavení Adobe PDF
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (logomanuály známých společností, zásady tvorby, typografie, předtisková příprava)
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - konkrétní užití kompozičních principů, barevných kombinací, typografických řešení, ukázky logotypů a logomanuálu
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastního logotypu
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (skici a provedení logotypu, provedení manuálu v grafickém programu, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše možnosti práce s kompozicí, užitím barev a písma.
- používá postupy a využívá poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím kompozičních principů, barevných kombinací a typografických řešení.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- skici logotypu a rozvržení textu
- jednotlivé provedení stran manuálu
- provedení vlastní sestavy tiskovin a užití logotypu
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
- domácí skici a provedení
Ověřované okruhy:
- vlastní sestava firemních tiskovin
- skici a provedení logotypu
- provedení na různých podkladech a materiálech
- obsah logomanuálu
- prace v grafickém programu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné splnění zadání bez pomocí učitele
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
AIREY, David; Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities; 2010
CRUISE, John, ANTON,Kelly Kordes, Adobe InDesign CC Classroom in a Book, 2018
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.