VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Návrh vlastního písma
Kód modulu
82-m-4/AC68
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti komponování vlastního typu písma. Žák se seznámí s názvoslovím, klasifikací písem, současnými českými a zahraničními tvůrci písmového znaku a určením vhodnosti použití při designu vlastního písma. Žák směřuje ke dvěma hlavním cílům – čitelnosti a vizuální poutavosti.
Po absolvování modulu žák vytváří vlastní písma pomocí mřížky, pravítka, kružítka nebo pomocí šablon i psaní perem nebo štětcem.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozeznává a používá klasifikaci písem
- používá typografické názvosloví
- vytvoří vlastní sestavu abecedy
- vytvoří rodinu písma včetně vyznačovacích řezů – kurzíva, tučný řez, tučná kurzíva
- skicuje a provádí písmový znak na různé papírové podklady
- skicuje a provádí písmový znak pomocí technik tužky, tuše, barvy aj.
- skicuje a provádí písmový znak v různých pohledech a měřítkách
- provádí sestavu abecedy písmových znaků pomocí písmové osnovy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Sestava abecedy písmových znaků
- písmena velké abecedy – majuskule neboli verzálky
- písmena malé abecedy – minuskule neboli minusky
- akcentované znaky
- číslice
- interpunkční znaménka
- Rodina písma
- základní písmo
- vyznačovací řezy – kurzíva, tučný řez, tučná kurzíva
- Skici a provedení písmového znaku na různé typy podkladů
- kreslicí čtvrtky a kartony různé gramáže, hrubosti a zrnitost
- Skici a provedení písmového znaku různými kresebnými prostředky
- tužka
- fix
- redis pero
- ato pero
- rondo pero
- špička
- kulaté (při psaní špičaté)
- ploché (při psaní široké)
- přírodní čínské štětce
- Provedení písmového znaku v různých měřítkách
- Provedení písmového znaku pomocí
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (seznámení s tvorbou autorské abecedy a jejími předními českými tvůrci, klasifikace písem, typografické zásady)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace průběžné práce:
- písmové skici (1 – 2 práce)
- jednotlivé provedení písmového znaku (1 – 2 práce)
- provedení vlastní sestavu abecedy
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (provádí sestavu abecedy písmových znaků pomocí písmové osnovy, dbá na čitelnosti a vizuální poutavost)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (vlastní skici, provedení v měřítku, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně používá klasifikaci písem a typografické názvosloví, typografické zásady
- vymezí vhodnost užití při designu vlastního písma
- zvládá vytvořit vlastní sestavu abecedy
- skicuje a provádí písmový znak na různé papírové podklady
- skicuje a provádí písmový znak pomocí technik tužky, tuše, barvy aj.
- skicuje a provádí písmový znak v různých pohledech a měřítkách
- provádí sestavu abecedy písmových znaků pomocí písmové osnovy
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- písmové skici
- jednotlivé provedení písmového znaku
- provedení vlastní sestavu abecedy
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
- domácí skici a provedení – zmenšené/zvětšené měřítko (2 – 3 práce)
Ověřované okruhy:
- vlastní sestava abecedy
- skici a provedení na různé typy podkladů
- skici a provedení různými kresebnými materiály
- provedení v různých měřítkách
- provedení pomocí mřížky, nebo písmové osnovy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, měřítek; zvládnutí skici i provedení písma – věrnost, jednotlivé vzdálenosti, tloušťky tahů a úhly, rozpaly mezi jednotlivými písmeny;
písmena velké abecedy – majuskule neboli verzálky, písmena malé abecedy – minuskule neboli minusky, akcentované znaky, číslice, interpunkční znaménka; základní písmo, vyznačovací řezy – kurzíva, tučný řez, tučná kurzíva)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
MERHANT Oldřich, Nauka o písmu, Státní pedagogické nakladatelství, ISBN: 14-599-74
MERHANT Oldřich, Tvorba typografického písma, Státní pedagogické nakladatelství, 1.vydání 1957
HLAVSA, Oldřich: Typographia 1-3, 1. vyd., Praha: SNTL, 1976, 1981, 1986
DYRYNK, Karel: Typograf o knihách, Praha: Kentaur : Polygrafia, 1993, ISBN: 80-85285-38-X
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.