VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Nácvik psaní perem
Kód modulu
82-m-4/AC65
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-41-M/05 Grafický design
82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností v oblasti psaní perem. Žák se seznámí s názvoslovím, klasifikací písem, správným držením pera a určením vhodnosti použití perem psaného písma v teoretické části.
Po absolvování modulu žák vytváří písmové osnovy a určitý typ písma perem (ato pero, redis pero, rondo pero a špička) a dovednost pravidel pro psaní nadpisů, krátkých i dlouhých textů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozeznává a používá klasifikaci písem
- využívá typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití perem psaného písma bezserifového (bezpatkového)
- vymezí vhodnost užití perem psaného písma serifového (patkového)
- správně používá ergonomii držení pera
- skicuje perem psané písmo pomocí technik tuše
- skicuje perem psané písmo na připravenou písmovou osnovu
- skicuje perem psané písmo na různé papírové podklady a formáty
- skicuje perem pomocí různých kresebných prostředků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Perem psané písmo
- typografické názvosloví
- klasifikace písem
- základní psané písmo
- Římská kapitála
- Unciála
- Karolínská minuskule
- Gotické písmo
- Italika
- Aranžérská švihovka
- Psaný grotesk
- Psaná ozdobná písma
- Comenius Script
- Skici a provedení perem psaného písma na různé typy podkladů
- kreslicí čtvrtky a kartony různé gramáže, hrubosti a zrnitost
- Skici a provedení perem psaného písma různými kresebnými prostředky
- redis pero
- ato pero
- rondo pero
- špička
- Provedení perem psaného písma v různých měřítkách
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (klasifikace písem, zásady tvorby písma–výběr, velikost, čitelnost, kombinování, druhy písem psaných perem–Římská kapitála, Unciála, Karolínská minuskule, Italika, Švihovka, Comenius Script)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (skici a provedení, Římská kapitála, Unciála, Karolínská minuskule, Italika, Švihovka, Comenius Script v různých měřítkách a délce textu (2 práce), výsledky pozorování)
- Závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (vlastní skici, provedení v měřítku, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně používá klasifikaci písem a typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití perem psaného písma
- skicuje perem psané písmo na různých typech materiálů
- skicuje perem psané písmo pomocí různách technik
- skicuje perem psané písmo v různých pohledech a měřítkách
- provádí perem psané písmo pomocí mřížky, nebo písmové osnovy
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
- domácí skici a provedení – zmenšené měřítko (2 – 3 práce)
Ověřované okruhy:
- perem psané písmo
- skici a provedení perem psaného písma na různé typy podkladů
- skici a provedení perem psaného písma různými kresebnými materiály
- provedení perem psaného písma v různých měřítkách
- provedení perem psaného písma pomocí mřížky, nebo písmové osnovy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, měřítek; zvládnutí skici i provedení písma – věrnost, jednotlivé vzdálenosti, tloušťky tahů a úhly, rozpaly mezi jednotlivými písmeny; velikost, poměry měřítek)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
BERAN, Vladimír: Typografický manuál, 2007
MUZIKA, František: Krásné písmo ve vývoji latinky (I. + II. díl), 1963
SALTZ, Ina: Základy typografie, 2010
BOWEN, Ann, Kaligrafie, 2005
TSELENTIS, Jason, Typografie, 2011
MENHART, Oldřich, Tvorba typografického písma,
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.