Barmanské dovednosti
65-m-3/AC55
Odborné vzdělávání
odborný praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Barman (kód: 65-009-H)
21. 08. 2019
65-51-H/01 Kuchař - číšník
65-41-L/01 Gastronomie
12
30. 04. 2020
Absolvování modulu Základy barmanství
Cílem modulu je předat žákům praktické dovednosti nezbytné pro výkon práce barmana. Žáci si osvojí a procvičí základní receptury míchaných nápojů, jejich technologické postupy pro přípravu a postup pro servis jednotlivých nápojů na baru. Žáci budou rovněž schopni používat s větší jistotou vhodný inventář, pracovní pomůcky a barové technologické zařízení.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Barman (kód: 65-009-H).
Barman (kód: 65-009-H)
1. Výroba míchaných nápojů
2. Provoz a organizace práce barového pracoviště
3. Zásady servisu
Učební činnost žáků probíhá v odborné učebně nebo na odborném výcviku, forma organizace výuky je skupinová i individuální. Využity jsou metody slovní – popis, vysvětlování, výklad, rozhovor, diskuse a práce s knihou a odborným časopisem, metody názorně demonstrační – projekce statická a dynamická a názorná ukázky a především je využito metod praktických – instruktáž, nácvik pracovních dovedností a využito je i samostatné práce žáků.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování a pravidelné opakování učiva formou kontrolních otázek vyučujícího nebo praktických ukázek. Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb.
Žák:
Učební činnosti žáků:
Žák:
3. ročník
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením a praktickým předvedením získaných dovedností.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.
Jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení výroby míchaných nápojů za správného použití druhu inventáře a barových technologií a servisu připraveného nápoje hostům. Hodnocen je také způsob převzetí, vyřízení objednávky hosta a organizace práce v barovém pracovišti. Při všech činnostech žáka je hodnoceno dodržování zásad BOZP, PO a hygieny práce a osobní hygieny.
Ověřované okruhy:
Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří:
předvedením praktických dovedností doplněných písemným a ústním zkoušením.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí. Hodnotí se znalosti charakteristiky přípravy míchaných nápojů, základních receptur míchaných nápojů, včetně vyplnění kalkulačního listu.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
U praktického předvedení získaných dovedností se hodnotí správná posloupnost jednotlivých kroků při výrobě míchaných nápojů a dodržování všech získaných teoretických vědomostí a praktických dovedností při přípravě míchaných nápojů a při přípravě pracoviště na provoz, hygieně při provozu a úklidu pracoviště po ukončení provozu barového pracoviště. Dále je hodnocena objednávka a servis připraveného nápoje. Při všech činnostech žáka se hodnotí dodržování BOZP, PO, hygieny práce i osobní hygieny.
Průběžné ověřování ústní individuální prezentace žáků.
Metoda hodnocení je slovní a pětistupňové číselné hodnocení
1 = výborný: žák pohotově, samostatně a tvořivě využívá získané teoretické poznatky ze všech ověřovaných okruhů při praktické činnosti. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Praktické činnosti vykonává pohotově, samostatně uplatňuje získané dovednosti a návyky. Bezpečně ovládá postupy a způsoby práce, dopouští se jen menších chyb, účelně si organizuje vlastní práci a udržuje pořádek na pracovišti. Dodržuje předpisy BOZP, hospodárně využívá suroviny a vzorně udržuje inventář a obsluhuje technologická zařízení. Žák projevuje kladný vztah k práci a aktivně překonává vyskytující se překážky v práci.
2 = chvalitebný: žák samostatně, ale méně tvořivě a s menší jistotou využívá získané teoretické poznatky ze všech ověřovaných okruhů při praktické činnosti. Jeho ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Praktické činnosti vykonává samostatně, v postupech a způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky, účelně si organizuje vlastní práci a udržuje pořádek na pracovišti. Dodržuje předpisy BOZP, při hospodárném využití surovin a udržování inventáře se dopouští malých chyb a s drobnými nedostatky obsluhuje technologická zařízení. Žák projevuje kladný vztah k práci a překážky v práci překonává s občasnou pomocí učitele.
3 = dobrý: žák za pomoci učitele uplatňuje získané teoretické poznatky ze všech ověřovaných okruhů při praktické činnosti. Jeho ústní a písemný projev má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V praktických činnostech se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky, vlastní práci si organizuje méně uceleně, udržuje pořádek na pracovišti. Dodržuje předpisy BOZP, na podněty učitele je schopen hospodárně využít suroviny, používat technologická zařízení a k údržbě inventáře musí být částečně podněcován. Žák projevuje vztah k práci a překážky v práci překonává jen s častou pomocí učitele.
4 = dostatečný: žák získané teoretické poznatky ze všech ověřovaných okruhů při praktické činnosti dovede využít jen za soustavné pomoci učitele. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V praktických činnostech se dopouští větších chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje soustavnou pomoc učitele. Výsledky práce mají závažné nedostatky, práci dovede organizovat za soustavné pomoci učitele, méně dbá na pořádek na pracovišti a na dodržování předpisů BOZP. Porušuje zásady hospodárnosti využívání surovin a údržby inventáře a v obsluze technologických zařízení se dopouští závažných nedostatků. Žák pracuje bez zájmu a vztahu k práci a překážky v práci překonává jen s pomocí učitele.
5 = nedostatečný: žák nedokáže uplatnit ani s pomocí učitele získané teoretické poznatky ze všech ověřovaných okruhů při praktické činnosti. Jeho ústní a písemný projev, má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V praktických činnostech, dovednostech a návycích má podstatné nedostatky. Nedokáže postupovat při práci ani s pomocí učitele, výsledky práce jsou nedokončené, neúplné a nepřesné. Práci na pracovišti si nedokáže zorganizovat a nedbá na pořádek n pracovišti. Neovládá předpisy BOZP, nevyužívá hospodárně suroviny, neudržuje inventář a v obsluze technologických zařízení se dopouští závažných nedostatků. Žák neprojevuje zájem o práci a vztah k ní.
MIKŠOVIC, Alexander. Bar: mixologie, historie, management. Praha: Consoff, 2009. ISBN isbn978-80-254-3983-8.
VESELÝ, Petr a Alexander MIKŠOVIC. Výroba míšených nápojů: učební text pro kvalifikační kursy obchodně provozních pracovníků. Praha: Merkur, 1991. Výchova v obchodě.
MIKŠOVIC, Alexander. Umění koktejlu. České vyd. 2. Praha: Svojtka & Co., 2000. ISBN 80-7237-361-7
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Erhartová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.