Detail modulu Základy barmanství

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základy barmanství

Kód modulu

65-m-3/AF62

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Způsoby přípravy studených míchaných nápojů

Barový inventář

Profesní kvalifikace

Barman (kód: 65-009-H)

Platnost standardu od

21. 08. 2019

Obory vzdělání - poznámky

65-51-H/01 Kuchař-číšník

65-41-L/01 Gastronomie

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • Znalost hygienických zásad, BOZP,
  • gastronomických a společenských pravidel,
  • inventáře používaného při obsluze a jeho použití,
  • technik a systémů obsluhy,
  • jednoduché obsluhy,
  • způsobů prodeje, nabídky a placení.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je předat žákům základní odborné teoretické znalosti a základní praktické dovednosti nezbytné pro výkon práce barmana.

Žáci získají základní odborné vědomosti, které jsou potřebné pro práci a obsluhu v barovém pracovišti, základní znalosti ohledně technologických postupů přípravy míchaných nápojů, použití vhodného inventáře a pracovních pomůcek barmana. Osvojí si také pracovní návyky při dodržování hygieny práce, BOZP a PO. Získají také vědomosti týkající se základních druhů lihovin, výroby a označování lihovin,  skladování a ošetřování  nápojů a potravinářských surovin potřebných pro výrobu míchaných nápojů.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Barman (kód: 65-009-H).

  • Charakteristika historie a vývoje míchaných nápojů ve světě i ČR
  • Orientace ve významu a historii vývoje a současném působení IBA a CBA
  • Zajištění bezpečnosti hostů, BOZP, PO
  • Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
  • Nakládání s inventářem
  • Obsluha zařízení v baru
  • Zbožíznalství lihovin
  • Skladování potravinářských surovin
  • Ošetřování a skladování nápojů
  • Výroba míchaných nápojů
  • Vyplnění kalkulačních listů míchaných nápojů

Kompetence ve vazbě na NSK

Barman (kód: 65-009-H)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Historie výroby míchaných nápojů, organizace barmanů ve světě a v ČR
    • historie a vývoj míchaných nápojů ve světě i v ČR
    • význam, historie vývoje a současné působení organizací barmanů CBA a IBA.
  2. BOZP, PO a hygiena při práci
    • pravidla BOZP a PO pro barový provoz  
    • pravidla osobní hygieny a hygieny při práci v baru.
  3. Inventář a obsluha zařízení
    • rozdělení barového inventáře a technologických zařízení používaných při práci v baru
    • ošetření a údržba inventáře a technologických zařízení.
  4. Lihoviny:  charakteristika a rozdělení lihovin, výroba lihu a základních druhů lihovin, označování lihovin dle zákona
  5. Ošetřování a skladování nápojů a potravinářských surovin
    • pravidla pro správné skladování a ošetřování nápojů a potravinářských surovin
    • požadavky pro použití technologických zařízení při ošetřování a skladování nápojů a potravinářských surovin.
  6. Výroba míchaných nápojů
    • správná volba surovin při přípravě jednotlivých druhů nápojů,
    • použití technologického vybavení na baru včetně inventáře
    • charakteristika technologických postupů přípravy míchaných nápojů  
    • vyplnění receptur a kalkulací pro míchané nápoje.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnost žáků probíhá ve třídě, odborné učebně nebo na odborném výcviku, forma výuky je frontální, skupinová i individuální. Výukovou metodou je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata, práce s obrazem, statická a dynamická projekce tzn. využití informačních a komunikačních technologií, předvádění, pozorování, praktické ukázky a jejich procvičování. Přípravy na vyučovací jednotku jsou zpracované na základě poznatků z odborné literatury a z odborných dovedností vyučujícího.

K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek. Učitel při presentaci učiva podněcuje individuální projevy u žáků a shrne nejzávažnější chyby bránící k porozumění učiva.

Žák:

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem
  • sleduje obrazovou a video projekci
  • pozoruje názorné ukázky a instruktáže
  • pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
  • aktivně se zapojuje do výuky a odpovídá na kontrolní otázky vyučujícího
  • pracuje pod dohledem vyučujícího
  • připraví míchaný nápoj podle receptur
  • expeduje výrobek a posoudí kvalitu výsledného produktu
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek

Učební činnosti žáků:

Žák:

  • Stručně charakterizuje historii a vývoj míchaných nápojů v ČR i ve světě
  • Objasní význam, vývoj historie a současné působení IBA a CBA
  • Charakterizuje míchané nápoje
  • Charakterizuje základní druhy lihovin a jejich rozdělení, vysvětlí jejich označování dle zákona a stručně popíše jejich výrobu
  • Vysvětlí techniky výroby a druhy míchaných nápojů
  • Vyjmenuje a popíše barový inventář, pomůcky a barové technologické zařízení
  • Vysvětlí přejímku požadovaného inventáře a surovin
  • Vysvětlí ošetřování a skladování inventáře, surovin a nápojů
  • Připraví pracoviště na provoz
  • Dodržuje posloupnost prací a časový harmonogram
  • Zvolí vhodné suroviny v požadovaném množství
  • Zkontroluje, převezme a vydá požadované zboží
  • Připraví nápoje běžně zařazené na nápojovém lístku
  • Použije adekvátní technologické vybavení a inventář
  • Připraví míchaný nápoj podle receptur
  • Vyplní kalkulační list míchaného nápoje podle receptur
  • Zkontroluje a převezme požadovaný inventář
  • Používá inventář v souladu s jeho určením
  • Ošetřuje a udržuje inventář
  • Zabezpečí a uskladní inventář po ukončení provozu
  • Skladuje potraviny a nápoje podle hygienických norem
  • Skladuje a ošetřuje potravinářské suroviny
  • Provede úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky
  • Dodržuje BOZP, PO, hygienu osobní a hygienu práce v průběhu pracovních činností
  • Během provozu i po jeho ukončení dodržuje sanitační řád

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Výsledky žáků jsou ověřovány teoretické znalosti a praktické dovednosti, a to ústním a písemným zkoušením a praktickým předvedením získané dovednosti.

Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.

Ověřované okruhy:

  • Historie výroby míchaných nápojů, organizace barmanů ve světě a v ČR
  • BOZP, PO a hygiena při práci
  • Inventář a obsluha zařízení
  • Zbožíznalství lihovin
  • Ošetřování a skladování nápojů a potravinářských surovin
  • Výroba míchaných nápojů

Kritéria hodnocení

Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří:

1x ústním, 2x písemným zkoušením a 1x předvedením praktických dovedností.

Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí. Hodnotí se znalosti historie výroby míchaných nápojů, organizace barmanů ve světě a v ČR; BOZP, PO, hygieny při práci a osobní hygieny; výběr vhodného druhu inventáře a teoretické znalosti jeho obsluhy; charakteristika základních druhů lihovin, výroba a označování lihovin; ošetřování a skladování nápojů a potravinářských surovin; teoretická znalost přípravy míchaných nápojů a vyplnění kalkulačních listů.

U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.

U praktického předvedení získaných dovedností se hodnotí správná posloupnost jednotlivých kroků při výrobě míchaných nápojů a dodržování všech získaných teoretických vědomostí při výrobě.

Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.

Písemné testování dílčích schopností a dovedností po ukončení tematického celku. Průběžné ověřování ústní individuální prezentace žáků.

Metoda hodnocení je slovní a pětistupňové číselné hodnocení

1 = výborný: žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy ze všech ověřovaných okruhů modulu uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Samostatně, pohotově a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky.

2 = chvalitebný: žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy ze všech ověřovaných okruhů modulu v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Jeho ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Výsledky jeho činnosti jsou zpravidla kvalitní bez podstatných nedostatků.

3 = dobrý: žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů a pojmů ze všech ověřovaných okruhů modulu nepodstatné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů projevuje nedostatky. Podstatnější nedostatky a chyby dokáže pomocí učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Jeho ústní a písemný projev má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky.

4 = dostatečný: žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů a pojmů ze všech ověřovaných okruhů modulu závažné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů, se projevují závažné chyby. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští závažných chyb, je nesamostatný a myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují nedostatky, závažné nedostatky a chyby dokáže s pomocí učitele opravit.

5 = nedostatečný: žák si požadované poznatky ze všech ověřovaných okruhů modulu neosvojil uceleně, přesně a úplně a má v nich závažné a značné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby, nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele, neprojevuje samostatnost v myšlení. Jeho ústní a písemný projev, má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti má vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedokáže s pomocí učitele opravit.

Doporučená literatura

MIKŠOVIC, Alexander. Bar: mixologie, historie, management. Praha: Consoff, 2009. ISBN isbn978-80-254-3983-8.

VESELÝ, Petr a Alexander MIKŠOVIC. Výroba míšených nápojů: učební text pro kvalifikační kursy obchodně provozních pracovníků. Praha: Merkur, 1991. Výchova v obchodě.

MIKŠOVIC, Alexander. Umění koktejlu. České vyd. 2. Praha: Svojtka & Co., 2000. ISBN 80-7237-361-7

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Erhartová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné