Základy barmanství
65-m-3/AF62
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Způsoby přípravy studených míchaných nápojů
Barový inventář
Barman (kód: 65-009-H)
21. 08. 2019
65-51-H/01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
16
30. 04. 2020
Cílem modulu je předat žákům základní odborné teoretické znalosti a základní praktické dovednosti nezbytné pro výkon práce barmana.
Žáci získají základní odborné vědomosti, které jsou potřebné pro práci a obsluhu v barovém pracovišti, základní znalosti ohledně technologických postupů přípravy míchaných nápojů, použití vhodného inventáře a pracovních pomůcek barmana. Osvojí si také pracovní návyky při dodržování hygieny práce, BOZP a PO. Získají také vědomosti týkající se základních druhů lihovin, výroby a označování lihovin, skladování a ošetřování nápojů a potravinářských surovin potřebných pro výrobu míchaných nápojů.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Barman (kód: 65-009-H).
Barman (kód: 65-009-H)
Učební činnost žáků probíhá ve třídě, odborné učebně nebo na odborném výcviku, forma výuky je frontální, skupinová i individuální. Výukovou metodou je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata, práce s obrazem, statická a dynamická projekce tzn. využití informačních a komunikačních technologií, předvádění, pozorování, praktické ukázky a jejich procvičování. Přípravy na vyučovací jednotku jsou zpracované na základě poznatků z odborné literatury a z odborných dovedností vyučujícího.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek. Učitel při presentaci učiva podněcuje individuální projevy u žáků a shrne nejzávažnější chyby bránící k porozumění učiva.
Žák:
Učební činnosti žáků:
Žák:
3. ročník
Výsledky žáků jsou ověřovány teoretické znalosti a praktické dovednosti, a to ústním a písemným zkoušením a praktickým předvedením získané dovednosti.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.
Ověřované okruhy:
Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří:
1x ústním, 2x písemným zkoušením a 1x předvedením praktických dovedností.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí. Hodnotí se znalosti historie výroby míchaných nápojů, organizace barmanů ve světě a v ČR; BOZP, PO, hygieny při práci a osobní hygieny; výběr vhodného druhu inventáře a teoretické znalosti jeho obsluhy; charakteristika základních druhů lihovin, výroba a označování lihovin; ošetřování a skladování nápojů a potravinářských surovin; teoretická znalost přípravy míchaných nápojů a vyplnění kalkulačních listů.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
U praktického předvedení získaných dovedností se hodnotí správná posloupnost jednotlivých kroků při výrobě míchaných nápojů a dodržování všech získaných teoretických vědomostí při výrobě.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Písemné testování dílčích schopností a dovedností po ukončení tematického celku. Průběžné ověřování ústní individuální prezentace žáků.
Metoda hodnocení je slovní a pětistupňové číselné hodnocení
1 = výborný: žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy ze všech ověřovaných okruhů modulu uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Samostatně, pohotově a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky.
2 = chvalitebný: žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy ze všech ověřovaných okruhů modulu v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů. Jeho ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Výsledky jeho činnosti jsou zpravidla kvalitní bez podstatných nedostatků.
3 = dobrý: žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů a pojmů ze všech ověřovaných okruhů modulu nepodstatné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů projevuje nedostatky. Podstatnější nedostatky a chyby dokáže pomocí učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Jeho ústní a písemný projev má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky.
4 = dostatečný: žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů a pojmů ze všech ověřovaných okruhů modulu závažné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů, se projevují závažné chyby. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští závažných chyb, je nesamostatný a myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují nedostatky, závažné nedostatky a chyby dokáže s pomocí učitele opravit.
5 = nedostatečný: žák si požadované poznatky ze všech ověřovaných okruhů modulu neosvojil uceleně, přesně a úplně a má v nich závažné a značné mezery. Ve vykonávání požadovaných teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby, nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele, neprojevuje samostatnost v myšlení. Jeho ústní a písemný projev, má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti má vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedokáže s pomocí učitele opravit.
MIKŠOVIC, Alexander. Bar: mixologie, historie, management. Praha: Consoff, 2009. ISBN isbn978-80-254-3983-8.
VESELÝ, Petr a Alexander MIKŠOVIC. Výroba míšených nápojů: učební text pro kvalifikační kursy obchodně provozních pracovníků. Praha: Merkur, 1991. Výchova v obchodě.
MIKŠOVIC, Alexander. Umění koktejlu. České vyd. 2. Praha: Svojtka & Co., 2000. ISBN 80-7237-361-7
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Erhartová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.