Detail modulu Bezmasé pokrmy 2

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Bezmasé pokrmy 2

Kód modulu

65-m-3/AC54

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Vejce - využití při přípravě pokrmů

Profesní kvalifikace

Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)

Platnost standardu od

11. 04. 2017

Obory vzdělání - poznámky

65-51-H/01 Kuchař-číšník

65-41-L/01 Gastronomie

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokladem úspěšného řešení úlohy jsou základní teoretické znalosti a dovednosti získané z absolvování předchozích modulů:

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul se věnuje tématům souvisejícím s hygienou potravin, BOZP, s úpravou surovin vhodných pro výrobu bezmasých pokrmů, bezmasými pokrmy, jejich výrobou a jejich prezentací.

Žáci získají znalosti a dovednosti o vlastnostech potravin nebo surovin při přípravě bezmasých pokrmů, jejich způsob zpracování, efektivní využití různých částí surovin a potravin, zohlední moderní trendy v kombinaci se zdravou stravou při výrobě i prezentaci bezmasých pokrmů a uchovávání jejich užitných a biologických vlastností.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace: Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)

  • Volí vhodný postup práce, potřebné suroviny a zařízení pro přípravu pokrmů
  • Převezme potravinářské suroviny
  • Připraví suroviny pro výrobu pokrmů
  • Připraví teplé bezmasé pokrmy podle receptur
  • Dodrží dobu přípravy a stanovené množství
  • Před expedicí provede estetickou úpravu a zkontroluje hmotnost
  • Obsluhuje technologické zařízení v provozu
  • Organizuje práci v gastronomickém provozu
  • Provádí hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržuje hygienické předpisy

Kompetence ve vazbě na NSK

Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Hygiena a BOZP

2. Obecná charakteristika bezmasých pokrmů

3. Dělení bezmasých pokrmů podle použité základní suroviny a podle tepelné úpravy

4. Výroba bezmasého pokrmu z:

  • brambor
  • luštěnin
  • zeleniny
  • mléka a mléčných výrobků
  • vajec
  • obilovin
  • ovoce
  • zeleniny
  • hub
  • rýže
  • mouky

5. Prezentace bezmasých pokrmů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výuka probíhá v odborné učebně nebo na pracovišti odborného výcviku. Vyučující vychází z vlastních odborných vědomostí a dovedností, používá různé pomůcky a různé výukové metody. Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.

Metody názorně demonstrační:

  • projekce statická a dynamická,
  • názorná ukázka.

Metody organizace výuky:

  • skupinová výuka,
  • individuální výuky.

Metody praktické:

  • instruktáž,
  • nácvik pracovních činností,
  • samostatná práce žáků.

Učební činnosti žáků

Žák:

  • organizuje si účelně práci v gastronomickém provozu
  • zvolí si pro přípravu určených bezmasých pokrmů vhodný technologický postup a zdůvodní jej
  • pro přípravu bezmasých pokrmů zvolí a použije vhodné suroviny a připraví si vhodné technologické zařízení
  • provede normování na daný počet porcí podle stanovené nebo vlastní receptury, zkontroluje si deklarovaný druh a gramáž surovin
  • převezme suroviny a smyslově zkontroluje jejich nezávadnost a kvalitu
  • vykoná předběžnou přípravu surovin s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady
  • za použití vhodného technologického vybavení s dodržením technologického postupu připraví zadané bezmasé pokrmy s dodržením doby přípravy, teploty a stanoveného množství surovin
  • připraví bezmasé pokrmy s požadovanými vlastnostmi
  • provede estetickou úpravu, zkontroluje hmotnost a smyslově zhodnotí bezmasý pokrm před vlastní expedicí
  • ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu
  • provede úklid na pracovišti, dodržuje sanitační řád
  • v průběhu všech činností dodržuje BOZP a hygienické předpisy, dodržuje HACCP.

Zařazení do učebního plánu, ročník

65-51-H/01 Kuchař-číšník

65-41-L/01 Gastronomie

2. ročník 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení.

Ověřované okruhy a praktické úkoly:

  1. Hygiena a BOZP při práci
  2. Příprava pracoviště
  3. Výroba bezmasého pokrmu dle zadání, na určený počet porcí
  4. Výroba bezmasého pokrmu dle vlastní receptury, na určený počet porcí
  5. Výroba 3 bezmasých pokrmů s různou tepelnou úpravou
  6. Prezentace bezmasých pokrmů na talíři

Kritéria hodnocení

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku doplněnou písemným a ústním zkoušením.

Žák:

  • připraví pracoviště na provoz
  • účelně organizuje práci v gastronomickém provozu
  • dodržuje posloupnost prací a časový harmonogram
  • zvolí vhodný technologický postup pro přípravu zadaného teplého pokrmu   
  • vybere, připraví a upraví vhodné suroviny pro připravovaný pokrm               
  • provede normování na daný počet porcí podle stanovené receptury  
  • zkontroluje deklarovaný druh surovin a gramáž           
  • senzoricky posoudí nezávadnost a kvalitu surovin                    
  • vykoná přípravné práce, opracuje suroviny s minimálními ztrátami
  • použije odpovídající technologické vybavení                
  • dodrží technologický postup přípravy pro daný pokrm 
  • dodrží dobu přípravy, teplotu a množství surovin podle receptur
  • připraví pokrm s typickými požadovanými vlastnostmi
  • provede úpravu a estetizaci pokrmu, kontrolu kvality a hmotnosti a senzoricky zhodnotit pokrm před expedicí   
  • dodrží sortiment a množství surovin podle receptur    
  • připraví za dodržení bezpečnostních zásad technologická zařízení k provozu 
  • bezpečně používá a obsluhuje technologická zařízení v souladu s jejich určením      
  • ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu                                  
  • provede úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky 
  • dodržuje hygienu osobní a hygienu práce v průběhu pracovních činností       
  • uplatňuje postupy založené na principu kritických bodů HACCP          
  • během provozu i po jeho ukončení dodržuje sanitační řád

Kritéria hodnocení:

  • Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
  • Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
  • Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
  • Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
  • Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.

Bodové hodnocení:

  • 100 % - 91 %    výborný
  •   90 % - 81 %    chvalitebný
  •   80 % - 51 %    dobrý
  •   50 % - 31 %    dostatečný
  •   30 % - 0 %      nedostatečný

Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.

Doporučená literatura

SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 2. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-626-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Přibylová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné