VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Bezmasé pokrmy 2
Kód modulu
65-m-3/AC54
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Vejce - využití při přípravě pokrmů
Profesní kvalifikace
Příprava teplých pokrmů
(kód: 65-001-H)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65-51-H/01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Předpokladem úspěšného řešení úlohy jsou základní teoretické znalosti a dovednosti získané z absolvování předchozích modulů:
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul se věnuje tématům souvisejícím s hygienou potravin, BOZP, s úpravou surovin vhodných pro výrobu bezmasých pokrmů, bezmasými pokrmy, jejich výrobou a jejich prezentací.
Žáci získají znalosti a dovednosti o vlastnostech potravin nebo surovin při přípravě bezmasých pokrmů, jejich způsob zpracování, efektivní využití různých částí surovin a potravin, zohlední moderní trendy v kombinaci se zdravou stravou při výrobě i prezentaci bezmasých pokrmů a uchovávání jejich užitných a biologických vlastností.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace: Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
- Volí vhodný postup práce, potřebné suroviny a zařízení pro přípravu pokrmů
- Převezme potravinářské suroviny
- Připraví suroviny pro výrobu pokrmů
- Připraví teplé bezmasé pokrmy podle receptur
- Dodrží dobu přípravy a stanovené množství
- Před expedicí provede estetickou úpravu a zkontroluje hmotnost
- Obsluhuje technologické zařízení v provozu
- Organizuje práci v gastronomickém provozu
- Provádí hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržuje hygienické předpisy
Kompetence ve vazbě na NSK
Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Hygiena a BOZP
2. Obecná charakteristika bezmasých pokrmů
3. Dělení bezmasých pokrmů podle použité základní suroviny a podle tepelné úpravy
4. Výroba bezmasého pokrmu z:
- brambor
- luštěnin
- zeleniny
- mléka a mléčných výrobků
- vajec
- obilovin
- ovoce
- zeleniny
- hub
- rýže
- mouky
5. Prezentace bezmasých pokrmů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výuka probíhá v odborné učebně nebo na pracovišti odborného výcviku. Vyučující vychází z vlastních odborných vědomostí a dovedností, používá různé pomůcky a různé výukové metody. Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.
Metody názorně demonstrační:
- projekce statická a dynamická,
- názorná ukázka.
Metody organizace výuky:
- skupinová výuka,
- individuální výuky.
Metody praktické:
- instruktáž,
- nácvik pracovních činností,
- samostatná práce žáků.
Učební činnosti žáků
Žák:
- organizuje si účelně práci v gastronomickém provozu
- zvolí si pro přípravu určených bezmasých pokrmů vhodný technologický postup a zdůvodní jej
- pro přípravu bezmasých pokrmů zvolí a použije vhodné suroviny a připraví si vhodné technologické zařízení
- provede normování na daný počet porcí podle stanovené nebo vlastní receptury, zkontroluje si deklarovaný druh a gramáž surovin
- převezme suroviny a smyslově zkontroluje jejich nezávadnost a kvalitu
- vykoná předběžnou přípravu surovin s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady
- za použití vhodného technologického vybavení s dodržením technologického postupu připraví zadané bezmasé pokrmy s dodržením doby přípravy, teploty a stanoveného množství surovin
- připraví bezmasé pokrmy s požadovanými vlastnostmi
- provede estetickou úpravu, zkontroluje hmotnost a smyslově zhodnotí bezmasý pokrm před vlastní expedicí
- ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu
- provede úklid na pracovišti, dodržuje sanitační řád
- v průběhu všech činností dodržuje BOZP a hygienické předpisy, dodržuje HACCP.
Zařazení do učebního plánu, ročník
65-51-H/01 Kuchař-číšník
65-41-L/01 Gastronomie
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení.
Ověřované okruhy a praktické úkoly:
- Hygiena a BOZP při práci
- Příprava pracoviště
- Výroba bezmasého pokrmu dle zadání, na určený počet porcí
- Výroba bezmasého pokrmu dle vlastní receptury, na určený počet porcí
- Výroba 3 bezmasých pokrmů s různou tepelnou úpravou
- Prezentace bezmasých pokrmů na talíři
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku doplněnou písemným a ústním zkoušením.
Žák:
- připraví pracoviště na provoz
- účelně organizuje práci v gastronomickém provozu
- dodržuje posloupnost prací a časový harmonogram
- zvolí vhodný technologický postup pro přípravu zadaného teplého pokrmu
- vybere, připraví a upraví vhodné suroviny pro připravovaný pokrm
- provede normování na daný počet porcí podle stanovené receptury
- zkontroluje deklarovaný druh surovin a gramáž
- senzoricky posoudí nezávadnost a kvalitu surovin
- vykoná přípravné práce, opracuje suroviny s minimálními ztrátami
- použije odpovídající technologické vybavení
- dodrží technologický postup přípravy pro daný pokrm
- dodrží dobu přípravy, teplotu a množství surovin podle receptur
- připraví pokrm s typickými požadovanými vlastnostmi
- provede úpravu a estetizaci pokrmu, kontrolu kvality a hmotnosti a senzoricky zhodnotit pokrm před expedicí
- dodrží sortiment a množství surovin podle receptur
- připraví za dodržení bezpečnostních zásad technologická zařízení k provozu
- bezpečně používá a obsluhuje technologická zařízení v souladu s jejich určením
- ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu
- provede úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky
- dodržuje hygienu osobní a hygienu práce v průběhu pracovních činností
- uplatňuje postupy založené na principu kritických bodů HACCP
- během provozu i po jeho ukončení dodržuje sanitační řád
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení:
- 100 % - 91 % výborný
- 90 % - 81 % chvalitebný
- 80 % - 51 % dobrý
- 50 % - 31 % dostatečný
- 30 % - 0 % nedostatečný
Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.
Doporučená literatura
SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 2. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-626-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Přibylová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.