VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Výroba příloh
Kód modulu
65-m-3/AC58
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Výroba příloh
(kód: 65-006-E)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65 - 51 - H/01 Kuchař - Číšník
65 - 41 - L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost surovin a jejich předběžné zpracování. Tepelné úpravy potravin. Normování pokrmů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Kvalifikační modul se věnuje přípravě teplých a studených příloh. Žáci se naučí připravovat přílohy a jejich využití v gastronomii. Budou využívat doporučené gramáže, vhodnou kombinaci s pokrmy, dbát na estetickou úpravu při servisu.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Výroba příloh (kód: 65-006-E):
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava a tepelná úprava příloh
- Obsluha technologických zařízení v provozu
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Žák:
- provede normování na daný počet porcí
- volí správné suroviny pro danou přílohu
- opracovává a upravuje suroviny
- volí vhodné technologické vybavení pro tepelnou úpravu příloh
- připraví přílohu dle technologického postupu
- připraví přílohu s požadovanými vlastnostmi
- při expedici přílohy kontroluje hmotnost a estetickou úpravu
Kompetence ve vazbě na NSK
65-006-E Výroba příloh
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Přílohy – význam, rozdělení, dávkování
- Přílohy z brambor
- Přílohy z rýže
- Přílohy z mouky
- Přílohy z luštěnin
- Přílohy ze zeleniny
- Přílohy z ovoce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- sleduje odborný výklad a praktickou ukázku učitele
- napodobuje praktickou ukázku učitele
- pracuje s chybou a hledá řešení
- odpoví na kvízové otázky s pomocí spolužáků
- organizuje si účelně práci v gastronomickém provozu
- zvolí si pro přípravu určených příloh vhodný technologický postup a zdůvodní jej
- pro přípravu příloh zvolí a použije vhodné suroviny a připraví si vhodné technologické zařízení
- provede normování na daný počet porcí podle stanovené nebo vlastní receptury, zkontroluje si deklarovaný druh a gramáž surovin
- převezme suroviny a smyslově zkontroluje jejich nezávadnost a kvalitu
- vykoná předběžnou přípravu surovin s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady
- za použití vhodného technologického vybavení s dodržením technologického postupu připraví zadané přílohy s dodržením doby přípravy, teploty a stanoveného množství surovin
- připraví přílohu s požadovanými vlastnostmi
- provede estetickou úpravu, zkontroluje hmotnost a smyslově zhodnotí přílohu před vlastní expedicí
- ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu
- provede úklid na pracovišti, dodržuje sanitační řád
- v průběhu všech činností dodržuje BOZP a hygienické předpisy, dodržuje HACCP.
Zařazení do učebního plánu, ročník
65 - 51 - H/01 Kuchař - Číšník
65 - 41 - L/01 Gastronomie
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky učení jsou ověřeny praktickým úkolem a ústní zkouškou.
Žák připraví z každého druhu suroviny jednu přílohu dle zadání. Určí vhodné použití přílohy ke konkrétnímu pokrmu.
Žák je pozorován po celou dobu provádění úkolu - dodržování BOZP, hygieny, technologického postupu, hospodárné nakládání se surovinami, senzorické vlastnosti pokrmů.
Žák uvede ke každému druhu další jednu přílohu, určí vhodné použití a popíše technologický postup.
Hodnocení je provedeno ústně v průběhu a po dokončení práce.
Kritéria hodnocení
Splněný modul je tehdy, když žák absolvuje 90 % hodin výuky. Připraví zadané přílohy a prezentuje je.
Hodnocena je organizace práce, postup práce, dodržení zvoleného technologického postupu, příprava a úklid pracoviště, dodržování BOZP a hygienických předpisů.
Při ústním zkoušení popíše a vysvětlí zadané otázky.
Kritéria hodnocení:
1.praktická část:
Organizace práce, postup práce: 10%
Dodržení technologického postupu: 20%
Správnost normování: 10%
Senzomotorické vlastnosti pokrmů: 10%
BOZP, hygiena: 5%
2. ústní část:
Odborné znalosti a vědomosti: 35%
Srozumitelnost a plynulost projevu: 10%
Hodnocení:
- 100 % – 85 % 1
- 84 % – 69 % 2
- 68 % – 53 % 3
- 52 % – 38 % 4
- 37 % – 0 % 5
Hodnocení je slovní + známka
Doporučená literatura
SEDLÁČKOVÁ, Hana, ed. Technologie přípravy pokrmů: učebnice pro střední odborná učiliště, učební obory kuchař-kuchařka, kuchař-číšník, číšník-servírka a pro hotelové školy. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-952-1.
Poznámky
Doporučení: Lze využít Kulinářské umění. Úvodní stránka - Kulinářské umění [online]. Dostupné z: http://www.kulinarskeumeni.cz (instruktážní video)
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Závišková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.