VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Nábytkářské a zdobné techniky
Kód modulu
82-m-3/AA25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- ukončený 1. a 2. ročník studia oboru
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí nábytkářských zdobných technik. Žák se seznámí s technikou zdobení nábytku, charakteristikou jednotlivých druhů zdobných technik a popíše postupy výroby jednotlivých zdobných technik.
Po absolvování modulu žák zařadí zdobné techniky do uměleckých slohů a časových období.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje všechny druhy zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
- popíše postupy výroby jednotlivých zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
- zařazuje jednotlivé zdobné techniky do uměleckých slohů a časových období
- vypracuje a prezentuje vlastní samostatnou práci ( charakterizuje časovou a místní příslušnost vypracovaných zdobných technik, popíše technologické postupy, ústně obhají soubor kreseb zdobných motivů)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Druhy zdobných technik
- mozaika - zdobná technika renesance
- řezba - základní zdobný prvek renesance
- gravírování - technologie, která nahrazuje ruční rytí odebráním materiálu
- tmelová technika a kombinace tmelové techniky s s inkrustacemi
- malby a vrchol malby na nábytek v období kopírování čínských a japonských vzorů (květiny, ptáci a krajina)
- polychromie - barevná výzdoba plastik, architektonických detailů, případně i stěn či stropů staveb a materiálů používaných k jejich pokrývání
- Postupy výroby jednotlivých zdobných technik
- mozaiky
- řezba
- gravírování
- tmelové techniky
- malby
- polychromie
- Charakteristika zdobných technik nábytku
- hlavní znaky zdobných technik nábytku
- zařazení jednotlivých zdobných technik do časové osy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu, určení jednotlivých zdobných technik a popis technologických postupů)
- praktická část (kvalita a rozsah souboru kreseb zdobných motivů)
- 6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy zdobných technik nábytku
- popíše postupy jednotlivých zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
- učí se postupy a využívá poznatky při zařazování jednotlivých zdobných technik do časové osy
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- ústní obhajoba souboru kreseb zdobných motivů
- časová a místní příslušnost zdobných technik
- znalost technologických postupů
- kvalita a rozsah souboru kreseb zdobných motivů
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- druhy zdobných technik
- postupy výroby jednotlivých zdobných technik
- charakteristika a popis zdobných technik nábytku
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
- 2 – 80 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
- 3 – 70 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
- 4 – 60 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
- hranice úspěšnosti zkoušky – 50 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
MEDKOVÁ, Eva. Starožitný nábytek (údržba a opravy). ISBN: 04-308-85
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.