Detail modulu Nábytkářské a zdobné techniky

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Nábytkářské a zdobné techniky

Kód modulu

82-m-3/AA25

Typ vzdělání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

Komplexní úloha

Vazba na PK v NSK

Ne

Obor / obory vzdělání

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

36

Platnost modulu od

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • ukončený 1. a 2. ročník studia oboru

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí nábytkářských zdobných technik. Žák se seznámí s technikou zdobení nábytku, charakteristikou jednotlivých druhů zdobných technik a popíše postupy výroby jednotlivých zdobných technik.

Po absolvování modulu žák zařadí zdobné techniky do uměleckých slohů a časových období.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje všechny druhy zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
  • popíše postupy výroby jednotlivých zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
  • zařazuje jednotlivé zdobné techniky do uměleckých slohů a časových období
  • vypracuje a prezentuje vlastní samostatnou práci ( charakterizuje časovou a místní příslušnost vypracovaných zdobných technik, popíše technologické postupy, ústně obhají soubor kreseb zdobných motivů)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Druhy zdobných technik
  • mozaika - zdobná technika renesance
  • řezba - základní zdobný prvek renesance
  • gravírování - technologie, která nahrazuje ruční rytí odebráním materiálu
  • tmelová technika a kombinace tmelové techniky s s inkrustacemi 
  • malby a vrchol malby na nábytek v období kopírování čínských a japonských vzorů (květiny, ptáci a krajina)
  • polychromie - barevná výzdoba plastik, architektonických detailů, případně i stěn či stropů staveb a materiálů používaných k jejich pokrývání
  1. Postupy výroby jednotlivých zdobných technik
  • mozaiky
  • řezba
  • gravírování
  • tmelové techniky
  • malby
  • polychromie
  1. Charakteristika zdobných technik nábytku
  • hlavní znaky zdobných technik nábytku
  • zařazení jednotlivých zdobných technik do časové osy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce 

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu, určení jednotlivých zdobných technik a popis technologických postupů)
  • praktická část (kvalita a rozsah souboru kreseb zdobných motivů)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy zdobných technik nábytku
  • popíše postupy jednotlivých zdobných technik ( mozaiky, řezby, gravírování, tmelové techniky, malby, polychromie)
  • učí se postupy a využívá poznatky při zařazování jednotlivých zdobných technik do časové osy
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Samostatná práce žáků:

  • ústní obhajoba souboru kreseb zdobných motivů
    • časová a místní příslušnost zdobných technik
    • znalost technologických postupů
    • kvalita a rozsah souboru kreseb zdobných motivů

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • druhy zdobných technik
  • postupy výroby jednotlivých zdobných technik
  • charakteristika a popis zdobných technik nábytku

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
  • 2 – 80 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
  • 3 – 70 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
  • 4 – 60 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 50 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

MEDKOVÁ, Eva. Starožitný nábytek (údržba a opravy). ISBN: 04-308-85

Poznámky

Klíčová aktivita

KA3 - Odborné vzdělávání (návaznost na RVP)

Pracovní skupina

PS4 - Pracovní skupina 4

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné