VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základní nástroje a práce s vrstvami
Kód modulu
82-m-4/AC34
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Základní nástroje a práce s vrstvami
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe Photoshop. Žák se seznámí se základními nástroji, konkrétně výběrovými, malovacími a naučí se pracovat s vrstvami. Po absolvování modulu žák využívá tyto nástroje při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se s grafickým softwarem
- pracuje s výběrovými nástroji a jejich volbami - obdélníkový výběr, eliptický výběr, nástroje laso, kouzelná hůlka a rychlý výběr
- pracuje s malovacími nástroji a jejich volbami - malování nástrojem štětec nebo tužka, vytváření a úpravy stop štětců
- pracuje s vrstvami - základní práce s vrstvami, vytváření a správa vrstev a skupin, výběr, seskupení a svázání vrstev, krytí a prolnutí vrstev
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Znalost práce v programu Adobe Photoshop
- paleta nástrojů,
- výběrové nástroje a jejich volby - obdélníkový výběr, eliptický výběr, nástroje laso, kouzelná hůlka a rychlý výběr
- malovací nástroje a jejich volby - malování nástrojem štětec nebo tužka, vytváření a úpravy stop štětců
- vrstvy - základní práce s vrstvami, vytváření a správa vrstev a skupin
- výběr, seskupení a svázání vrstev, krytí a prolnutí vrstev
- Postupy při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů a pomocí práce s vrstvami.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip jednotlivých nástrojů, jejich použití
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji na konkrétních příkladech, práce s vrstvami
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - žák pomocí jednotlivých nástrojů a prací s vrstvami vytváří vlastní grafiky
- hodnocená samostatná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
Specifikace samostatné práce:
- výstupem je soubor .psd, podmínkou je použití výběrových nástrojů
- užití reprodukce uměleckého díla (obrazu) dle vlastního výběru, jeho adaptace a zakomponování do fotografie dnešní doby
Specifikace domácího úkolu:
- výstupem je soubor .psd, podmínkou je použití výběrových nástrojů
- užití reprodukce uměleckého díla, jeho adaptace a zakomponování do fotografie dnešní doby
Učební činnosti žáků:
- pracuje s programem Adobe Photoshop
- popíše jednotlivé nástroje a možnosti práce s vrstvami
- učí se postupy a využívá poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů a pomocí práce s vrstvami
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků
- domácí úkol
Ověřované okruhy:
- práce s výběrovými nástroje,
- práce s malovacími nástroji,
- práce s vrstvami.
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
• 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
• 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
• 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
• 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
• hranice úspěšnosti zkoušky – 39% kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
BAUMANN, Hans. Adobe Photoshop: výběry. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 110 s. ISBN 978-80-251-1529-9.
DVOŘÁK, Jan. Digitální malířské techniky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. 287 s. ISBN 978-80-251-3627-0.
Photoshop user guide. [online] © 2019 Adobe. [cit. 6. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.