Detail modulu Potraviny živočišného původu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Potraviny živočišného původu

Kód modulu

65-m-3/AC27

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Jatečné maso

Obory vzdělání - poznámky

65-51-H/01 Kuchař – číšník

65-41-L/01 Gastronomie

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Modul Potraviny živočišného původu navazuje na základní znalosti potravin, jejich charakteristiku a význam ve výživě

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul poskytuje žákům základní informace o potravinách živočišného původu.

Po absolvování modulu budou žáci srozuměni s přehledem a charakteristikou jednotlivých potravin živočišného původu, jejich složením, skladováním a technologickým využitím.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • definuje jatečné a ostatní druhy mas
  • na základě získaných znalostí racionální výživy, zdůvodní význam správné míry konzumace potravin živočišného původu pro člověka, vzhledem k nevhodným a nezdravým jevům ve výživě
  • určí u jednotlivých druhů jatečních mas jejich jakostní třídu
  • vysvětlí vhodné technologické úpravy u jednotlivých částí mas
  • popíše použití jednotlivých druhů mas živočišného původu v kuchyni a jejich možnosti pro technologické zpracování
  • zhodnotí správný přístup pracovníka v gastronomickém provozu k ochraně životního prostředí
  • popíše způsob recyklace obalů a třídění odpadu potravin
  • vyjmenuje tržní druhy vajec a popíše jejich označení
  • vysvětlí rozdíl mezi obsahem živin v bílku a ve žloutku
  • specifikuje možné nákazy z vajec
  • popíše, které živiny obsahuje mléko
  • vyjmenuje základní druhy konzumního mléka a určí jejich tučnost
  • vysvětlí rozdíl mezi pasterací, egalizací a homogenizací mléka
  • vyjmenuje druhy kysaných výrobků
  • popíše, jak se vyrábí smetana, máslo a tvaroh a vyjmenuje jejich druhy
  • určí rozdíl mezi měkkými, tvrdými, plísňovými, ovčími a kozími sýry
  • popíše jednotlivé druhy tuků podle jejich původu
  • vysvětlí použití tuků v kuchyni a jejich skladování

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Potraviny živočišného původu

  • Maso, význam, složení
  • Rozdělení masa
  • Konzervování masa
  • Vady masa

Jatečné druhy masa- Hovězí maso

  • Telecí maso
  • Vepřové maso
  • Skopové, jehněčí
  • Koňské maso
  • Masné výrobky

Ostatní druhy masa

  • Králičí a kůzlečí maso
  • Drůbež
  • Zvěřina
  • Ryby
  • Dary moře

Vejce

  • Složení a význam vajec
  • Použití vajec v kuchyni
  • Vaječné výrobky
  • Jakost a třídění vajec
  • Skladování vajec

Mléko a mléčné výrobky

  • Význam, složení a druhy mléka
  • Ošetření mléka
  • Mléčné výrobky
  • Tvaroh
  • Sýry

Tuky

  • Význam a druhy tuků
  • Použití tuků v kuchyni
  • Skladování tuků

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Vhodnou formou výuky je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata (obsahové okruhy). Pro dosažení výsledků je vhodná práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky.

Výuka probíhá s využitím informačních a komunikačních technologií (dataprojektor, PC) a dalšími pomůckami. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze.

Žák v rámci teoretické výuky:

  • Zhodnotí situaci a aplikuje pozitivní vztah k učení a vzdělávání;
  •  S porozuměním poslouchá mluvené projevy a pořizuje si poznámky;
  • Uplatňuje různé způsoby práce s textem, uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, využívá poznatků k tvořivé práci;
  • Ovládá různé techniky učení, jako je učení ve skupině,  videofeedback;
  • Spolupracuje s ostatními spolužáky;
  • Pracuje s doporučenou literaturou a informačními zdroji;
  • Účastní se aktivně diskusí;
  • Formuluje a obhajuje své názory;
  • Vysvětlí význam životního prostředí pro člověka.

Žák použije znalosti potravin živočišného původu při tvorbě samostatné odborné práce. Zadání a příprava samostatné odborné práce se uskuteční v průběhu závěrečného ročníku a jeho realizace - prezentace proběhne u příležitosti závěrečných zkoušek. Hodnocení projektu je součástí hodnocení praktické závěrečné zkoušky. Projekt rozvíjí odborné kompetence, kdy žák sestaví menu, podle gastronomických pravidel, pravidel racionální výživy a dalších hledisek. Žák při zpracování projektu využije znalosti základních druhů potravin, technologické postupy přípravy, kontrolu kvality, správné uchovávání pokrmů a znalost způsobu skladování potravin a nápojů.

Zařazení do učebního plánu, ročník

65-51-H/01 Kuchař – číšník

2. ročník

 

65-41-L/01 Gastronomie

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

V rámci modulu podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:

  • soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
  • analýzou výsledků činností žáka

Ověřování probíhá v rámci teoretické výuky:

  • Písemné zkoušení probraného učiva
  • Ústní zkoušení probraného učiva
  • Hodnocení zpracování samostatné práce žáků
  • Hodnocení vlastní prezentace žáka

Žák:

  • vyjmenuje složení masa 
  • posoudí biologickou a energetickou hodnotu živočišných potravin
  • popíše vlastními slovy význam nejatečných mas pro výživu
  • charakterizuje jednotlivé druhy ostatních mas
  • demonstruje u schématu rozdělení jatečného masa podle jeho druhu
  • vysvětlí dělení jatečného masa do jakostních tříd
  • specifikuje použití jatečných i nejatečných mas v kuchyni
  • formuluje a vysvětlí nejvhodnější technologické úpravy pro jednotlivá masa
  • vyhotoví nákres vejce a popíše jeho strukturu
  • popíše ošetření mléka a jeho vady
  • specifikuje použití měkkého a tvrdého tvarohu v kuchyni
  • uvede vhodné příklady jednotlivých druhů sýrů a jejich skladování
  • charakterizuje jednotlivé druhy živočišných a rostlinných tuků
  • vysvětlí, z jakých surovin se získávají oleje
  • posoudí příčiny, které vedou k znehodnocení tuků
  • sestaví, zpracuje a prezentuje svůj vlastní projekt na základě získaných odborných teoretických vědomostí

 

Kritéria hodnocení

Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:

  • žák je povinen splnit minimálně 70 % docházky do výuky,
  • min. 4 x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu,
  • min. 4 x písemné ověření znalostí za dobu realizace modulu.

Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:

  • správně je méně než 35 % známka 5
  • správně je alespoň 35 % a méně než 50 % známka 4
  • správně je alespoň 50 % a méně než 70 % známka 3
  • správně je alespoň 70 % a méně než 85 % známka 2
  • správně je alespoň 85 % známka 1

Doporučená literatura

Marie Šebelová. Potraviny a výživa. Praha: Parta, 2004. ISBN:80-7320-054-6.

Peter Anderle, Dr. Helmuth Schwarz. Zbožíznalství. 2. vydání. Praha: SNTL, 1996. ISBN: 80-902110-3-8.

L. Bláha, F. Šrek. Suroviny. Praha: Informatorium, 1999. ISBN: 80-86073-44-0.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné