VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Malba (zátiší)
Kód modulu
82-m-4/AC19
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí malířských technik v propojení s dovedností aplikovat na malbu zátiší. Žák po absolvování modulu zvládne malbu zátiší vhodně umístit do formátu. Žák zvládne zobrazit předměty nejrůznějších tvarů, materiálů a struktur, zachytí hloubku prostoru s využitím tvarových zkratek a funkcí barev. Žák ovládá přípravu podkladových materiálů a kombinaci různých malířských přístupů.
Po absolvování modulu žák zvládá malbu zátiší podle reálné předlohy.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek(v rámci opakování)
- umístí motiv do formátu, správně míchá barvy
- maluje zátiší složeného z různorodých materiálů
- zachytí netypický pohled na zátiší(podhled, nadhled)
- vypracuje malbu zátiší podle reálné předlohy(aranžované zátiší)
- maluje realistickou, stylizovanou technikou
- vypracuje vlastní samostatné práce
- správně používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru malovaného motivu
- používá osobitý malířský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- příprava podkladových materiálů (příprava dřeva, dřevěné desky, napínání papíru, plátna, šepsování)
- technika malby, pomůcky
- náměty
2. Tvar a objem
- zjednodušení na základní geometrická tělesa
- studie tvarů
- konstrukce
- rozměry a proporce
- světlo, stín
- kontrast
4. Kompozice a mísení barev
- mísení primárních barev
- světlé a tmavé barvy
- teplá a studená škála
- škála lomených tónů
5. Zátiší
- malba zátiší dle reálného modelu
- malba zátiší dle námětu
- stylizace zátiší
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací (technologické malířské postupy, náměty zátiší)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost malířských postupů a jejich aplikace na tvorbu zátiší
- orientace v malířské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Samostatná práce žáků
- praktické zkoušení
- tvorba malířské práce na dané téma, kde je zátiší základem k dalšímu volnějšímu zpracování(téma například "Nepravidelná tělesa", "Kubistické zátiší")
- malba podle reálné předlohy, malba přímo v rámci výuky dle sestaveného zátiší(kontrola tvarů, konstrukce pomocí barev)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou a tvarovou různorodost
- netypické pohledy(podhled, nadhled)
- malba stylizovaná(posuny od reálného ke stylizovanému)
- domácí úkol(skicák zaměřený na detaily, na přirozeně se vyskytující zátiší v daném prostoru)
Specifikace domácího úkolu:
- skicák zaměřený na detaily, na přirozeně se vyskytující zátiší v daném prostoru
Učební činnosti žáků:
- pracuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru
- maluje zátiší složené z různorodých materiálů
- vypracuje malbu zátiší podle reálné předlohy (aranžované zátiší)
- správně používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru malovaného motivu
- používá osobitý malířský projev, autorský přístup
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků:
- ústní obhajoba souboru kreseb zdobných motivů
- praktické zkoušení
- tvorba malířské práce na dané téma, kde je zátiší základem k dalšímu volnějšímu zpracování(téma například "Nepravidelná tělesa", "Kubistické zátiší")
- malba podle reálné předlohy, malba přímo v rámci výuky dle sestaveného zátiší(kontrola tvarů, konstrukce pomocí barev)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou a tvarovou různorodost
- netypické pohledy(podhled, nadhled)
- malba stylizovaná(posuny od reálného ke stylizovanému)
- domácí úkol
- skicák zaměřený na detaily
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- příprava malířských pomůcek, druhy malířských technik
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, konstrukce)
- umístění do formátu, zachycení materiálu
- stylizace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
PARRAMÓN, José. M. Jak malovat zátiší. Jan Vašut, 2003. 112 s. ISBN 80-7236-040-X.
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Aventinum, 1995 — 190 s ISBN 80-85277-49-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.