VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
Kód modulu
82-m-4/AC12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy; předloha může být skutečná či v podobě modelu (sádra aj.) nebo obrazová (nákres, fotografie). Modul je zaměřen na :
- základní dovednost kreslení studií uměleckořemeslných prvků (hlavně nábytku a jeho částí, zdobných prvků aj.),
- širší dovednost kreslení studií uměleckořemeslných výrobků – nábytku, zdobných prvků v historickém kontextu (slohového nábytku a jeho dekoračních prvků…)
- užití různých kresebných materiálů ke studijním kresbám (s úzkou stopou –mikrotužka, tužka, pera ; se širokou stopou – uhly přírodní i umělé, rudky, pastely suché , mastné a voskové, různé druhy fixů , redispera, seříznuté pera aj.)
Po absolvování modulu žák kreslí studie uměleckořemeslných výrobků a používá různéh kresebné materiály.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- kreslí uměleckořemeslné prvky dle předlohy
- podle skutečné předlohy může být skutečná či v
- podle modelu (sádra aj.)
- podle obrazové předlohy (nákres, fotografie)
- ovládá provedení skici a studijní kresbu uměleckořemeslného prvku a jeho části
- nábytek a jeho části
- dekorační prvky
- ovládá provedení skici a studijní kresby uměleckořemeslného prvku
- pomocí různých kresebných materiálů a technik
- na různé podklady a velikosti formátů,
- v různých pohledech a měřítkách
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
-
kreslení podle skutečné předlohy
-
kreslení podle modelu (sádra aj.)
-
kreslení podle obrazové předlohy (nákres, fotografie)
-
Provedení skic a studijních kreseb uměleckořemeslných prvků a jejich části
-
nábytek a jeho části
-
dekorační prvky
-
Provedení skici studijní kresby uměleckořemeslného prvku
- kreslení různými kresebnými materiály
- s úzkou stopou – tužka, fix, pera
- se širokou stopou – uhle, rudky, fix, redispera aj.
- suchými technikami
- kresba tužkou, rudkou, přírodním i umělým uhlem, suchý pastel
- mokrými technikami
- kresba perkem a tuší, inkoustem, vodové - akvarelové a kvašové techniky
- provedení kresby na různé druhy papíru (gramáž, hrubost, struktura)
- balicí papír
- kreslicí čtvrtky a kartony různé gramáže, hrubosti a zrnitosti
- kreslení stejného uměleckořemeslného prvku
- z různých pohledů zobrazení
- v různém měřítku (několikanásobné zmenšení nebo naopak zvětšení)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace technik kresby, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžné práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- hodnocená samostatná práce
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace průběžné práce:
- kresebné skici (6 – 10 prací)
- jednoduché jednotlivé kresebné studie (4 – 6 prací)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část – jasná formulace záměru, smyslu
- praktická část – studijní kresby uměleckořemeslných prvků různými materiály a technikami současných a napříč historizujícími obdobími, na různé kresebné podklady a v různých měřítkách (6 – 10 prací)
- závěr – výsledné práce
- 6 - 10 prací (různé kresebné materiály, techniky, podklady, měřítka aj.)
Učební činnosti žáků:
- kreslí uměleckořemeslné prvky dle předlohy
- ovládá provedení skici a studijní kresbu uměleckořemeslného prvku a jeho části pomocí různých kresebných materiálů a technik
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- průběžné práce
- samostatná práce žáků
- domácí práce žáků
V rámci výuky jsou ověřovány předevšímpraktické dovednosti formou samostatné a průběžné práce.
Ověřované okruhy:
- kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
- provedení skic a studijních kreseb uměleckořemeslných prvků a jejich části
- provedení skici studijní kresby uměleckořemeslného prvku různými kresebnými materiály
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře, Europa – Sobotáles, 2000, 80-85920-62-X
BARBER, B., Velká škola kreslení, Svojtka&Co., 2010, 978-80-7237-347-5
KRIZEKOVÁ, D., Techniky kresby, Zoner Press, 2013, 978-80-7413-243-8
Příručka pro výtvarníky Kresba a ilustrace, Svojtka&Co., s.r.o. 978-80-7352-754-9
Vše o technikách kresby, Svojtka&Co., s.r.o., 978-80-7352-383-1
BALLESTAR, V. B., Skici, Rebo, 2004
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slováry, 2000
SMITH, S., Kurs kresby, Knižní klub, 1998
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.