Detail modulu Konzervace potravin

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Konzervace potravin

Kód modulu

29-m-2/AC07

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

29 - Potravinářství a potravinářská chemie

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Konzervace ovoce

Obory vzdělání - poznámky

29-51-E/01 Potravinářská výroba

29-51-E/02 Potravinářské práce

29-53-H/01 Pekař

29-54-H/01 Cukrář

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

65-51-H/01 Kuchař- číšník

66-51-H/01 Prodavač

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul vysvětlí význam konzervace, poskytuje základní informace o jednotlivých způsobech konzervace potravin a použití konzervovaných potravin. Uvede nové technologie konzervace.

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba a

29-51-E/01 Potravinářské práce jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztahující se k modulu:

Žák:

  • provádí senzorické hodnocení surovin a vyjmenuje faktory ovlivňující jejich jakost;
  • dodržuje technologickou kázeň;
  • vysvětlí význam konzervování, popíše způsoby konzervace surovin;
  • vysvětlí způsoby přípravy surovin pro technologické zpracování;
  • uvede opatření týkající se kritických bodů ve výrobě a sleduje systém kontroly kritických bodů, např. systém HACCP;

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Význam konzervace

2. Způsoby konzervace

  • Konzervace chladem
  • Konzervace teplem
    • Sušení
    • Sterilizace
    • Pasterizace
    • Uperizace
    • Rozvařování
  • Proslazování (kandování)
  • Výroba ovocných šťáv
  • Výroba kvasných produktů
  • Nakládání
  • Uzení

3. Použití konzervovaných potravin

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Při teoretické výuce se bude využívat:

  • Výklad, popis a vysvětlování
  • Diskuse
  • Práce s učebnicí a odbornou literaturou
  • Video – konzervace
  • Práce na počítači s přístupem k internetu, tisk
  • Názorně demonstrační metody:
    • Připravená Power Pointová prezentace
    • Ukázka konzervovaných potravin
    • Vzorek kandovaného a sušeného ovoce
    • Ukázka marmelády, džemu povidel
    • Vzorek moštu, ovocné šťávy, sirupu a džusu
    • Vzorky octů

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • Sledují při výkladu Power Pointovou prezentaci, provádí do ní poznámky
  • Na základě výkladu se seznamují s principem konzervace
  • Vyhledávají na internetu definici konzervace
  • Vyhledávají na internetu definici skladování
  • Uvádí příklady konzervovaných potraviny využívaných doma
  • Seznamují se na základě výkladu s jednotlivými způsoby konzervace
  • Vyhledají na internetu technologické postupy konzervování dle zadání vyučujícího
  • Během výkladu zapisují do připravené tabulky jednotlivé druhy konzervace a doplňují ji o konkrétní příklady konzervovaných potravin
  • Provádí ochutnávku konzervovaných potravin a uvádí způsob konzervace
  • Seznamují se s rozdílem mezi chlazením a mražením potravin
  • Uvádějí správný způsob rozmrazování potravin před použitím
  • Popisují konzervaci sušením
  • Porovnají konzervaci sušení v domácích podmínkách s profesionálním sušením potravin (surovin)
  • Seznamují se s vadami sušených potravin (surovin)
  • Vysvětlují význam síření potravin (surovin) před sušením
  • Uvádí příklady sterilovaných potravin
  • Na internetu vyhledávají definici sterilace
  • Na základě výkladu porovnávají domácí výrobu s profesionální sterilací
  • Uvádí vady sterilovaných potravin
  • Seznamují se podstatu pasterizace a uperizace
  • Uvádí příklady surovin a potravin ošetřených pasterizací a uperizací
  • -Na základě svých zkušeností vyjmenují výrobky vzniklé rozvařováním
  • V odborné literatuře nebo na internetu vyhledávají technologický postup výroby marmelády, džemu, rosolu, povidel a protlaku
  • Provádí ochutnávku výrobků připravených rozvařováním
  • Popisují rozdíl mezi marmeládou, džemem, rosolem, povidly a protlakem
  • Vyhledávají informaci o výrobě kandovaného ovoce
  • Provádí ochutnávku kandovaného ovoce
  • Provádí smyslové hodnocení moštu, ovocné šťávy, sirupu a džusu, informace zapisují
  • Porovnávají rozdíl ve výrobě moštu, ovocné šťávy, sirupu a džusu
  • Popisují konzervaci kvašením
  • Vyjmenují výrobky, které vznikají kvašením
  • Seznamují se se způsobem konzervace nakládání
  • Vyjmenují výrobky konzervované nakládáním
  • Seznamují se s konzervací uzením
  • Popisují, na základě výkladu technologický postup uzení
  • Vytváří záznam použití jednotlivých konzervovaných výrobků
  • Sledují video – konzervace

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka se doporučuje zařadit do 2. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ověřování vědomostí:

ústní zkoušení, písemné ověřování znalostí,

aktivita ve vyučovací hodině

Kritéria hodnocení

  • Uvést definici pojmu, význam a jednotlivé způsoby konzervace
  • Vysvětlit rozdíl mezi skladováním a konzervací potravin
  • Charakterizovat konzervaci chladem, vysvětlit význam chlazení potravin
  • Charakterizovat konzervaci mražením, popsat správný způsob rozmrazování potravin před jejich použitím
  • Vyjmenovat jednotlivé druhy konzervace teplem
  • Charakterizovat konzervaci sušením
  • Vysvětlit význam síření před sušením
  • Vyjmenovat potraviny, které se konzervují sušením
  • Popsat vady sušených výrobků
  • Charakterizovat sterilaci
  • Popsat přípravu potraviny před sterilací
  • Vysvětlit vady kompotů
  • Definovat pasterizaci
  • Vyjmenovat pasterované výrobky
  • Definovat uperizaci
  • Vyjmenovat potraviny ošetřené uperizací
  • Vyjmenovat výrobky vzniklé rozvařováním
  • Uvést podstatu rozvařování
  • Vysvětlit výrobu marmelády
  • Vysvětlit výrobu džemu
  • Vysvětlit výrobu rosolu
  • Vysvětlit výrobu povidel
  • Vysvětlit výrobu protlaku
  • Popsat výrobu kandovaného (proslazovaného) ovoce
  • Vyjmenovat druhy kandovaného ovoce
  • Vysvětlit rozdíl mezi moštem, ovocnou šťávou sirupem a džusem
  • Charakterizovat alkoholové kvašení
  • Vyjmenovat kvasné produkty
  • Uvést technologický postup nakládání potravin
  • Vyjmenovat příklady nakládaných potravin
  • Vysvětlit význam nakládání masa před uzením
  • Vysvětlit proces uzení jako způsob konzervace
  • Uvést použití konzervovaných potravin

Doporučená literatura

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Košková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné