VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Motory 1 – čtyřdobý zážehový motor
Kód modulu
23-m-3/AC05
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
- 23-45-M/01 Dopravní prostředky
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
14. 01. 2019
Vstupní předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti fyziky a matematiky.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o účelu čtyřdobého zážehového motoru, o jeho konstrukčním provedení a o principu a realizaci pracovní činnosti. Žáci se seznamují s používanou terminologii a získávají komplexní pohled na danou problematiku. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o tomto hnacím ústrojí s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí účel a uvede druhy spalovacích motorů;
- popíše základní konstrukci čtyřdobého zážehového motoru;
- vysvětlí význam základních pojmů vztahujících se k tomuto typu motoru;
- popíše pracovní oběh čtyřdobého zážehového motoru;
- popíše indikátorový a kruhový diagram pracovního oběhu;
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Motory 1:
- Účel a druhy spalovacích motorů
- Základní princip a konstrukce 4T motoru
- Základní pojmy
- Pracovní oběh
- Indikátorový diagram
- Kruhový diagram
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. vysvětlí účel a uvede druhy spalovacích motorů;
- přednášející formou výkladu a prezentace seznámí žáky s účelem spalovacích motorů a s jejich základními druhy
- žák se na základě svých zkušeností pokusí určit základní výhody a nevýhody jednotlivých typů spalovacích motorů
- žáci ve skupinách podle zadaného vyobrazení určí druh spalovacího motoru, posoudí vlastnosti zadaného typu a navrhnou, pro jaké druhy motorových vozidel je tento typ vhodný. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný typ druh motoru)
2. popíše základní konstrukci čtyřdobého zážehového motoru;
- přednášející formou výkladu a prezentace seznámí žáky se základní konstrukční charakteristikou čtyřdobého zážehového motoru
- žáci na modelu nebo vyobrazení motoru pojmenují základní součásti a stručně vysvětlí jejich účel
3. vysvětlí význam základních pojmů vztahujících se k tomuto typu motoru;
- přednášející formou výkladu a prezentace seznámí žáky základními pojmy užívanými při popisu čtyřdobého zážehového motoru a vysvětlí jejich význam
- žáci ve skupinách na základě zadaných vstupních hodnot určí a vypočítají parametry zadaného čtyřdobého zážehového motoru (každá skupina bude pracovat s jinými vstupními hodnotami). Se svými závěry seznámí ostatní skupiny
4. popíše pracovní oběh čtyřdobého zážehového motoru;
- přednášející formou výkladu a prezentace seznámí žáky s charakteristikou pracovního oběhu čtyřdobého zážehového motoru
- žáci na pohyblivém modelu motoru nebo na animaci pracovního oběhu popíšou průběh jednotlivých pracovních fází
5. popíše indikátorový a kruhový diagram pracovního oběhu;
- přednášející formou výkladu a prezentace seznámí žáky se způsoby grafického znázornění pracovního oběhu čtyřdobého zážehového motoru
- žáci se ve skupinách pokusí doplnit chybějící prvky do zadaného nekompletního vyobrazení indikátorového a kruhového diagramu. Skupiny poté mezi sebou posoudí správnost svého řešení
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák:
1. vysvětlí účel a uvede druhy spalovacích motorů;
2. popíše základní konstrukci čtyřdobého zážehového motoru;
3. vysvětlí význam základních pojmů vztahujících se k tomuto typu motoru;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 6 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 5 otevřených úloh se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 30
4. popíše pracovní oběh čtyřdobého zážehového motoru;
5. popíše indikátorový a kruhový diagram pracovního oběhu;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 6 otevřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 4 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 26
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledků pro splnění modulu:
1. Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25 % .
2. Žák vypracuje dva klasifikační testy, úspěšnost u každého z nich musí být alespoň 45 % z celkového počtu bodů.
3. V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45 % z celkového počtu bodů, má žák (při podmínce, že druhý test vypracoval úspěšně) možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
- Známkování testů: Bodová úspěšnost:
100 – 87 % 1
86 – 73 % 2
72 – 59 % 3
58 – 45 % 4
44 – 0 % 5
4. Výsledná známka z absolvovaného modulu bude vypočtena jako aritmetický průměr známek ze všech vypracovaných testů (včetně případných neúspěšných).
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku čtyřdobého zážehového motoru, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku čtyřdobého zážehového motoru, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku čtyřdobého zážehového motoru, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Doporučená literatura
JÁN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 3 – Motory. 4. vydání. Brno: Avid, 2016. ISBN 978-80-87143-37-7
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
Poznámky
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů.
- Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
- Je vhodné, aby přednášející průběžně zadáváním otázek k probírané problematice aktivizoval žáky a zároveň ověřoval míru a správnost pochopení látky.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.