VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Elektrická měření 2 praxe
Kód modulu
26-m-3/AB99
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
26-57-H/01 Autoelektrikář
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. ročníku výše uvedených oborů vzdělávání (absolvování odborné oblasti Elektrická měření a Základy elektrotechniky).
Znalost Ohmova zákona. Základní znalost elektrických značek a schémat. Základní znalost BOZP pro práci na elektrických strojích a zařízeních.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul má za cíl seznámit žáky s problematikou měření elektrických veličin a to pomocí multimetru a osciloskopu. Žáci si osvojí základní metody měření v automobilové síti na praktických úlohách, zejména měření elektrického doporu, napětí a proudu v palubní síti automobilu a diskrétních součástkách.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického odporu
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického napětí
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického proudu
- změří odporově pojistku, popřípadě vedení
- orientuje se v zapojení senzoru teploty chladicí kapaliny do napěťového děliče
- změří klidový odběr elektrického proudu v palubní síti
- popíše funkci relé a vyjmenuje všechny vývody
- měřením ověří správnou funkci relé
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Měření elektrických veličin:
- Měření elektrického odporu
- měření vedení
- pojistky
- senzor teploty chladicí kapaliny
- Měření elektrického napětí
- měření dobíjení
- dělič napětí
- Měření elektrického proudu
- klidový odběr
- ověření funkce relé
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- úvodní instruktáž MOV o multimetru a jeho zapojení pro měření elektrického odporu doprovázená prezentací
- názorná ukázka měření elektrického odporu na prvcích palubní sítě
- samostatná práce s pracovním listem měření elektrického odporu
- úvodní instruktáž MOV o multimetru a jeho zapojení pro měření elektrického napětí doprovázená prezentací
- názorná ukázka měření elektrického napětí na palubní síti vozidla
- samostatná práce s pracovním listem měření elektrického napětí
- úvodní instruktáž MOV o multimetru a jeho zapojení pro měření elektrického proudu doprovázená prezentací
- názorná ukázka měření elektrického proudu na palubní síti vozidla
- úvodní instruktáž MOV o funkci relé a jeho zapojení do elektrického obvodu.
- samostatná práce s pracovním listem měření relé
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- ústní a praktické ověření teoretických znalostí z oblasti elektrického měření, nastavení multimetru, zapojení do obvodu
- písemné ověření formou vyplnění pracovních listů včetně závěrečného testu.
Ověřování dosažených výsledků ve vztahu na očekávané výsledky učení:
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického odporu - ústní a praktické ověření
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického napětí - ústní a praktické ověření
- dokáže nastavit multimetr na měření elektrického proudu - ústní a praktické ověření
- změří odporově pojistku, popřípadě vedení - ústní a praktické ověření
- orientuje se v zapojení senzoru teploty chladicí kapaliny do napěťového děliče - písemné ověření
- změří klidový odběr elektrického proudu v palubní síti - ústní a praktické ověření
- popíše funkci relé a vyjmenuje všechny vývody - ústní a písemné ověření
- měřením ověří správnou funkci relé - ústní a praktické ověření
Kritéria hodnocení
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků:
1. ústní a praktické zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti elektrického měření
2. znalostní test-max.100 –min.65 bodů
V praktickém ověření s ohledem na očekávané výsledky učení je žák hodnocen:
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Hodnocení testů:
- 100-90% výborný,
- 89-76% chvalitebný,
- 75-60% dobrý,
- 59-45% dostatečný,
- méně než 44% nedostatečný
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku konstrukce a oprav vozidel s elektrickým pohonem, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku konstrukce a oprav elektromobilů, zná s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku konstrukce a oprav elektrických vozidel, zná některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Doporučená literatura
JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jindřich KUBÁT. Automobily. 2., aktualiz. vyd. Brno: Avid, 2009. ISBN 9788087143131.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Frybert. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.