VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Elektrická měření 1 teorie
Kód modulu
23-m-3/AB95
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. ročníku výše uvedených oborů vzdělávání (absolvování odborné oblasti Elektrická měření a Základy elektrotechniky).
Znalost Ohmova zákona
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul má za cíl vytvořit teoretické základy pro samostatné měření elektrických veličin pomocí zejména multimetru. Žáci si osvojí základní metody zapojení měřících přístrojů a zásad BOZP pro elektrická měření.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- žáci popíší mechanismus úrazu elektrickým proudem a vyjmenují způsoby ochrany
- orientuje se ve značení diskrétních součástek
- popíše funkci Ohmmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu
- popíše funkci Voltmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu
- popíše funkci Ampérmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu
- dokáže vyjmenovat vlastnosti reálných a ideálních měřících přístrojů
- orientuje se ve schématech elektrických obvodů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- základní schematické značky
- značení součástek
- měřicí přístroje
- zapojení do obvodu
- orientace ve schématu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- odborná přednáška na téma úraz elektrickým proudem včetně ukázek videí
- samostudium výčet základních schematických značek
- ověření znalostí (forma písemného testu)
- odborná přednáška na téma značení diskrétních součástek
- ověření znalostí (forma pracovního listu)
- odborná přednáška na téma měřicí přístroje
- řešené vzorové příklady výpočtu měřených veličin
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- ústní ověření teoretických znalostí z oblasti elektrického měření
- písemné ověření formou znalostního testu (oblasti - schematických značek, značení součástek, měřicích přístrojů a jejich zapojení do obvodu)
Způsob ověřování dosažených výsledků v návaznosti na očekávané výsledky učení:
- žáci popíší mechanismus úrazu elektrickým proudem a vyjmenují způsoby ochrany - ústní ověření
- orientuje se ve značení diskrétních součástek - písemné ověření
- popíše funkci Ohmmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu - ústní i písemné ověření
- popíše funkci Voltmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu - ústní i písemné ověření
- popíše funkci Ampérmetru a jeho zapojení do elektrického obvodu - ústní i písemné ověření
- dokáže vyjmenovat vlastnosti reálných a ideálních měřících přístrojů - ústní ověření
- orientuje se ve schématech elektrických obvodů - ústní i písemné ověření
Kritéria hodnocení
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků:
- ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti elektrického měření
- znalostní test - oblast schematických značek, značení součástek, měřicích přístrojů a jejich zapojení do obvodu (max.100 – min. 65 bodů)
- Absence v modulu pod 30%.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
- Hodnocení testů:
- 100-90% výborný,
- 89-76% chvalitebný,
- 75-60% dobrý,
- 59-45% dostatečný,
- méně než 44% nedostatečný
- Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku konstrukce a oprav vozidel s elektrickým pohonem, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku konstrukce a oprav elektromobilů, zná s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku konstrukce a oprav elektrických vozidel, zná některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Doporučená literatura
JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jindřich KUBÁT. Automobily. 2., aktualiz. vyd. Brno: Avid, 2009. ISBN 9788087143131.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Frybert. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.