VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Virtuální LAN - VLAN.
Kód modulu
18-m-4/AB90
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Konfigurace VLAN
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování předmětů v 3. ročníku – Datové sítě.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání ucelených znalostí žáků o sítích VLAN, jejich typech a členství v síti VLAN a dále o konfiguraci jednotlivých typů VLAN včetně protokolu VTP, který s VLAN souvisí.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše fungování sítě;
- ověří stav sítě a provozu přepínače pomocí základních nástrojů;
- identifikuje, analyzuje a řeší běžné potíže s médii přepínané sítě;
- popíše pokročilé technologie přepínání;
- popíše vytváření logicky oddělených sítí v sítích VLAN a nutnost směrování mezi nimi;
- konfiguruje, kontroluje a řeší potíže se sítěmi VLAN;
- konfiguruje, kontroluje a řeší potíže trunkových linek;
- charakterizuje protokol VTP.
Modul rozvíjí následující kompetence:
- Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě.
- Navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů;
- Konfigurovat síťové prvky;
- Administrovat počítačové sítě;
- Diagnostikovat chyby a problémy v síti a navrhovat možné opravy.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Základy sítí VLAN;
- Řízení všesměrového vysílání, zabezpečení;
- Členství v síti VLAN;
- Statické sítě VLAN;
- Dynamické sítě VLAN;
- Identifikace sítí VLAN – metody;
- Protokol VTP – VLAN Trunk Protocol.
- Diagnostika případných chyb a jejich následné odstranění.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování;
- praktické vyučování: konfigurace, kontrola a řešení potíží VLAN.
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací;
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů;
- vzorové příklady konfigurace VLAN;
- vizualizace činnosti navržené síťové infrastruktury s použitím přepínačů a tvorby VLAN; troubleshooting a ověření stavu sítě;
- praktická cvičení v simulačním prostředí.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Datové sítě nebo Počítačové sítě. Doporučuje se vyučovat ve čtvrtém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- Základy sítí VLAN.
- Řízení všesměrového vysílání, zabezpečení.
- Členství v síti VLAN.
- Statické sítě VLAN.
- Dynamické sítě VLAN.
- Identifikace sítí VLAN – metody.
- Protokol VTP – VLAN Trunk Protocol.
Praktické zkoušení - konfigurace na zadané téma návrhu sítě:
- Návrh sítě pro požadovaný počet uživatelů.
- Nastavení routerů a switchů do defaultní konfigurace.
- Realizace fyzické a linkové vrstvy modelu OSI části navrhnuté sítě a její prověření.
- Přejmenování zařízení a nastavení hesel.
- Realizace síťové vrstvy a směrovacích protokolů.
- Vytvoření a přiřazení VLAN.
- Administrátor má dosažitelné všechny stanice příkazem PING, ostatní nemají PING na administrátora.
Kritéria hodnocení
Celkové hodnocení odráží výsledek teoretického testu a praktického příkladu na základě váženého průměru, kdy teoretický test má váhu 40% a zadání praktického příkladu má váhu 60%.
Písemné zkoušení - teoretický test:
- Známka výborný: 100% - 85%
- Známka chvalitebný: 85% - 70%
- Známka dobrý: 70% - 50%
- Známka dostatečný: 50% - 40%
- Známka nedostatečný: méně než 40%
Praktické zkoušení - konfigurace na zadané téma návrhu sítě:
- Známka výborný: 100% - 85% zadání konfigurace
- Známka chvalitebný: 85% - 70% zadání konfigurace
- Známka dobrý: 70% - 50% zadání konfigurace
- Známka dostatečný: 50% - 40% zadání konfigurace
- Známka nedostatečný: méně než 40% zadání konfigurace
Doporučená literatura
LAMMLE, T.: Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1. 2014.
LAMMLE, Todd. CCNA - Výukový průvodce. Computer Press. Praha. ISBN 978-80-251-4602-6. 2015.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.