VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technická dokumentace a ruční zpracování technických materiálů - praxe
Kód modulu
23-m-3/AB77
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Pilování, tvarové vrtání, zahlubování, řezání závitů
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-51-H/01 Strojní mechanik
- 23-52-H/01 Nástrojař
- 23-55-H/01 Klempíř
- 23-55-H/02 Karosář
- 23-56-H/01 Obráběč kovů
- 23-57-H/01 Kovář
- 23-61-H/01 Autolakýrník
- 23-62-H/01 Jemný mechanik
- 23-65-H/01 Strojník
- 23-65-H/02 Lodník
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
- 23-69-H/01 Puškař
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Hlavním cílem modulu je získání orientace v technické dokumentaci a získání znalostí a dovedností potřebných pro měření neelektrických veličin. Následně získají žáci základní znalosti o technických materiálech a dovednosti potřebné k jejich ručnímu a mechanizovanému zpracování.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v technické dokumentaci
- čte a načrtne výkresy strojních součástí
- pracuje s dílenskou dokumentací
- měří technické veličiny
- rozlišuje jednotlivé druhy železných i neželezných materiálů
- vysvětlí způsoby značení, výroby a vlastnosti materiálů používaných v motorových vozidlech
- volí vhodné způsoby opracování materiálu, povrchových úprav a prakticky je provádí při opravách dílů a skupin na vozidle.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Technická dokumentace a ruční zpracování:
- kreslení strojních součástí
- jednotlivé strojní součásti
- výkresy sestavení
- požadované náležitosti výkresů sestavení
- Schémata, technická dokumentace
- strojní součásti
- kvalita povrchu součásti
- technologické zpracování součásti
- přílohy a požadovaná dokumentace výkresů sestav
- základní druhy měřidel
- druhy a použití
- postup měření a vyhodnocení měření
- měření délková
- druhy měřidel a použití
- postup měření
- měření úhlů
- druhy měřidel a použití
- postup měření
- měření porovnávací
- druhy měřidel a postup měření
- měření závitů
- druhy měřidel a postup měření
- technické materiály
- kovové, nekovové a ostatní materiály
- označování materiálů
- dělení materiálu
- druhy dělení a charakteristika strojů, zařízení a nástrojů
- pilování
- druhy nářadí
- technologické postupy při zpracování materiálů
- vrtání
- druhy nářadí
- technologické postupy při zpracování materiálů
- ruční tváření plechů
- druhy nářadí a strojů
- technologické postupy při zpracování materiálů
- broušení a zabrušování
- druhy nářadí a strojů
- technologické postupy při zpracování materiálů
- práce s mechanizovanými nástroji
- technologické postupy při zpracování materiálů
- povrchové zpracování materiálů
- technologické postupy při povrchovém zpracování materiálů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- V rámci praktické výuky si žák osvojí čtení a kreslení technických výkresů, včetně orientace v normách, technické dokumentaci, dílenské dokumentaci.
- Žák dále získá praktické dovednosti o technických materiálech s vazbou na příklady použití v motorových vozidlech a možnosti defektů nebo opotřebení součástí vozidel.
- Souborná práce plochý materiál (Slon).
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitelé odborného výcviku a odborné teorie, kteří provádí výuku v modulu, posoudí na společném setkání míru kvality souborné práce, znalosti a dovednosti žáka v jednotlivých částech, ale hlavně schopnost praktické aplikace získaných znalostí při práci s materiálem a ostatních hodnotících kritérií jednotlivých žáků. Výstupem je jednotné hodnocení za celý modul. Výsledné hodnocení je poté průřezem teoretických znalostí a praktických dovedností žáka.
- Čtení a kreslení technických výkresů, včetně orientace v normách, technické dokumentaci, dílenské dokumentaci.
- Žák dále získá praktické dovednosti o technických materiálech s vazbou na příklady použití v motorových vozidlech a možnosti defektů nebo opotřebení součástí vozidel.
Ověření provést formou souborné práce. (plochý materiál - Slon).
Kritéria hodnocení
Žák vypracuje průřezovou soubornou práci, na které se ověří zvládnutí problematiky, konkrétně se jedná o měření vzoru, náčrt a návrh výroby jednoduché strojní součásti. Doplňkem hodnocení je také odborný ústní, písemný a celkový projev žáka.
- orientace v normách, technických podkladech, dílenských manuálech, dokumentaci apod.
- čtení výkresů a kreslení náčrtů jednotlivých součástí motorových vozidel
- měření mechanických vlastností jednotlivých součástí a dílů motorových vozidel
- znalost druhů, značení, vlastností a použití technických materiálů
- praktické provádění jednotlivých úkonů ručního a mechanizovaného obrábění
- volba vhodných postupů obrábění
- aplikace teoretických znalostí v praxi
- zručnost
Doporučená literatura
Technické kreslení, Antonín Kunc
Odborné kreslení, Jan Vojtík
Technologie zpracování kovů 1 a 2, A. Frischherz, P. Skop, H. Piegler
Technologie ručního zpracování kovů, J. Švagr, J. Vojtík
Dílenské manuály
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Oplatek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.