VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Směrovací protokoly, IPv6 a protokoly aplikační vrstvy TCP/IP
Kód modulu
18-m-4/AB76
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Nastavení IPv6 na Cisco IOS
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování předmětů v 1. ročníku – základy HW a SW.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení základních charakteristik směrovacích protokolů a jejich členění včetně konfigurace směrovacích protokolů a dále pak osvojení základní koncepce protokolu IPv6 a jeho technolgickými požadavky pro použití v kombinaci s protokoly aplikační vrstvy.
Očekávané výsledky učení
Modul rozvíjí následující kompetence:
- Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě.
- Navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů;
- Konfigurovat síťové prvky;
- Administrovat počítačové sítě;
- Diagnostikovat chyby a problémy v síti a navrhovat možné opravy.
Žák v rámci těchto komeptencí:
- seznámí se se základní koncepcí směrovacích protokolů
- definuj administrativní vzdálenosti
- rozeznává a rozdělí směrovací protokoly
- charakterizuje a konfiguruje protokol RIP
- charakterizuje a konfiguruje protokol OSPF
- charakterizuje a konfiguruje protokol EIGRP a IGRP
- charakterizuje a konfiguruje protokol BGP
- řeší smyčky ve směrování
- analyzuje dynamické směrování
- definuje princip protokolu IPv6
- popíše technologické požadavky IPv6
- popíše technologické požadavky IPv6 v kombinaci s IPv4
- popíše adresy IPv6
- vysvětlí a chápe funkci aplikační vrstvy TCP/IP
- popíše různé aplikace a služby, které se běžně používají v sítích IP
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- koncepce a rozdělení směrovacích protokolů
- koncepce administrativních vzdáleností
- dělení směrovacích protokolů
- charakteristika jednotlivých směrovacích protokolů
- konfigurace jednotlivých směrovacích protokolů
- smyčky ve směrování
- porovnání metod směrování
- dynamické směrování
- standard protokolu IPv6
- adresace IPv6
- technologické požadavky IPv6 v kombinaci s IPv4
- funkce aplikační vrstvy TCP/IP
- základní aplikace a služby používající se v sítích IP
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- konfigurace směrovacích protokolů
- konfigurace protokolu IPv6 ( např. Cisco IOS)
- konfigurace základních služeb aplikační vrstvy TCP/IP v sítích IP
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů
- studium adresace IPv6 a základního názvosloví adresace IPv6
- studium protokolů a služeb aplikační vrstvy TCP/IP
- vzorové příklady výpočtu adresace IPv6
- vizualizace činnosti navržené síťové infrastruktury ke vzorové IP adresaci
- praktická cvičení v simulačním prostředí pro IPv6
- praktická cvičení v simulačním prostředí pro nastavení služeb aplikační vrstvy TCP/IP
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Datové sítě nebo Počítačové sítě. Doporučuje se vyučovat ve 2. nebo 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- základní koncepce směrování a směrovacích protokolů
- charakteristika směrovacích protokolů
- koncepce administrativních vzdáleností
- smyčky ve směrování; metody směrování
- dynamické směrování; ověření konektivity
- standard protokolu IPv6, adresace
- aplikační vrstva TCP/IP a základní služby používající se v sítích IP
Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:
- konfigurace směrovače, nastavení směrování
- konfigurace směrovacích protokolů
- konfigurace IPv6 na vhodném dostupném zařízení
- konfigurace a nastavení služeb aplikační vrstvy TCP/IP v sítích IP
Kritéria hodnocení
Teoretická část:
Prospěl na výborný:
- 95 % teoretických znalostí o kompletní adresaci IPv6 a o protokolech aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na chvalitebný:
- 85 % teoretických znalostí o kompletní adresaci IPv6 a o protokolech aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na dobrý:
- 70 % teoretických znalostí o kompletní adresaci IPv6 a o protokolech aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na dostatečný:
- 60 % teoretických znalostí o kompletní adresaci IPv6 a o protokolech aplikační vrstvy TCP/IP.
Neprospěl:
- méně než 60 % teoretických znalostí o kompletní adresaci IPv6 a o protokolech aplikační vrstvy TCP/IP.
Praktická část:
Prospěl na výborný:
- 95 % splnění požadavků na základní konfiguraci směrovače, směrovacích protokolů a konfiguraci IPv6 na Cisco IOS včetně služeb aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na chvalitebný:
- 85 % splnění požadavků na základní konfiguraci směrovače, směrovacích protokolů a konfiguraci IPv6 na Cisco IOS včetně služeb aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na dobrý:
- 70 % splnění požadavků na základní konfiguraci směrovače, směrovacích protokolů a konfiguraci IPv6 na Cisco IOS včetně služeb aplikační vrstvy TCP/IP.
Prospěl na dostatečný:
- 60 % splnění požadavků na základní konfiguraci směrovače, směrovacích protokolů a konfiguraci IPv6 na Cisco IOS včetně služeb aplikační vrstvy TCP/IP.
Neprospěl:
- méně než 60 % splnění požadavků na základní konfiguraci směrovače, směrovacích protokolů a konfiguraci IPv6 na Cisco IOS včetně služeb aplikační vrstvy TCP/IP.
Celkové hodnocení je průměrem výsledků z teoretické a praktické části.
Doporučená literatura
LAMMLE, Todd. Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.