VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Videoklip
Kód modulu
82-m-4/AB74
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Videoklip
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování modulů:
- Animace na zvukovou stopu a naopak, příprava ruchů ve studiu, hudba
- Vyprávění obrazem, rámování, práce s kamerou a střihem
- Obrazová postprodukce
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností nutných pro vytvoření videoklipu. Žák se seznámí s teorií videoklipu (charakteristikou, historií, typologií, produkční a postprodukční částí výroby).
Po absolvování modulu žák prakticky vytvoří videoklip.
Očekávané výsledky učení
Žák
- vysvětlí, co je to videoklip, k čemu slouží, jeho historické a současné pojetí
- kategorizuje typologii videoklipu a jednotlivé kategorie popíše
- popíše vznik videoklipu v rámci audiovizuální produkce a postprodukce
- analyzuje videoklipy vybraných autorů, interpretuje jejich obsah a ohodnotí jejich kvalitu a specifika.
- vytvoří vlastní videoklip
- popíše distribuci videoklipu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Videoklip
- charakteristika
- historický počátek, vývoj, současnost - trendy
- ukázky konkrétních videoklipů
- vztah audio a obrazu
- žánrové dělení/ typologie
- amatérský/profesionální styl
- hraný
- animovaný
- filmový
- dokumentární
- na jeden záběr
- speciální efekty
- dle obsahu
- Vznik videoklipu
- před-produkce:
- plánování
- koncepce (synchronizace s hudebním motivem)
- rozpočet, scénář
- výběr lokace
- výběr herců
- produkce: technika
- pracovní pozice a jejich náplň práce
- průběh natáčení
- formální prvky
- typy kamerových záměrů
- typy kamer
- kompozice scény
- dynamika scény
- postprodukce:
- orientace v programech určných k postprodukci (adobe premiere, adobe after effexts, popř. finalcut)
- jednotlivé postprodukční procesy
- úprava obrazu
- jas, kontrast
- barevnost, ostrost, hloubka obrazu, filter
- speciální a vizuální efekty
- titulky
- klíčování
- formát videa
- rozlišení
- počet snímku za vteřinu (frame per second,fps)
- formát obrazu
- typ vyexportovaného souboru (mp4, avi)
- střih
- švenk
- obrazová koláž
- Distribuce videoklipu
- cesty publikování a distribuování videoklipu
- PR strategie videoklipu
- virální formát videa
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- prezentace s výkladem představující videoklip jak audiovizuální žánr, jeho typologii a možné podoby
Metody slovní - dialogické
- dialog: při prezentaci a v podobě konzultací v průběhu vzniku videoklipu
- diskuse: při prezentaci a při závěrečném hodnocení samostatných prací
Metody názorně-demonstrační
- ukázky videoklipů různých žánrů a autorů
Přmé vyučování:
- samostatná práce žáka s konzultací
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce
- žák si vybere audio stopu (hudební skladbu) dle vlastního uvážení a k ní vytvoří vlastní videoklip
- vybraná skladba nepřesahuje 5minutovou stopáž
- finální videoklip je vyexportován v dostatečné kvalitě
- žák v tvorbě projde všemi stádii výroby videoklipu, které postupně konzultuje:
- před-produkce
- produkce
- postprodukce
- žák představí samostatnou práci v rámci závěrečného hodnocení a diskuse
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně charakterizuje videoklip jako audiovizuální žánr
- kategorizuje a charakterizuje jednotlivé typy videoklipu
- učí se postupy a využívá získané poznatky ve vlastní tvorbě na samostatné práci
- používá programy určené k postprodukci
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník nebo 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v produkční části výroby videoklipu
- orientace v rozhraní programů určených k postprodukci videoklipu
- rozbor videoklipu
Samostatná práce žáků:
Specifikace samostatné práce
- žák si vybere audio stopu (hudební skladbu) dle vlastního uvážení a k ní vytvoří vlastní videoklip
- vybraná skladba nepřesahuje 5minutovou stopáž
- finální videoklip je vyexportován v dostatečné kvalitě
- žák v tvorbě projde všemi stádii výroby videoklipu, které postupně konzultuje:
- před-produkce
- produkce
- postprodukce
- žák představí samostatnou práci v rámci závěrečného hodnocení a diskuse
Ověřované okruhy:
- charakteristika, historický vývoj a význam videoklipu
- kategorizace typů videoklipu a popis výroby
- vlastní samostatná práce
- před-produkce
- produkce
- postprodukce
- znalost a ovládání programů určených k postprodukci
Kritéria hodnocení
prospěl - neprospěl
- Prospěl:
- ústní a průběžná forma zkoušení: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace, formální i obsahová kvalita a originalita
- celková aktivita žáků - komunikace s pedagogem a spolužáky, zájem a plnění průběžných úkolů, konzultace a řešení průběžných úkolů a problémů
- Neprospěl:
- neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
- nesprávné či nedostatečné řešení závěrečné práce v podobě prezentace (např. nenaplnění minima požadavků)
- pasivita v průběhu plnění úkolů
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
Oborník Petr: Hudobný videoklip - teoria a trendy, Prešov (Filosofická fakulta Prešovskej univerzity) 2013, ISBN: 978-80-555-1017-0
HŮRKA, Miloslav. Když se řekne zvukový film: (kapitoly z historie a současnosti zvukového filmu). Praha (Český filmový ústav) 1991, ISBN 80-700-4044-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.