Detail modulu Videoklip

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Videoklip

Kód modulu

82-m-4/AB74

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Videoklip

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
  • 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

 

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování modulů:

  • Animace na zvukovou stopu a naopak, příprava ruchů ve studiu, hudba
  • Vyprávění obrazem, rámování, práce s kamerou a střihem
  • Obrazová postprodukce

 

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností nutných pro vytvoření videoklipu. Žák se seznámí s teorií videoklipu (charakteristikou, historií, typologií, produkční a postprodukční částí výroby).

Po absolvování modulu žák prakticky vytvoří videoklip.

 

Očekávané výsledky učení

Žák 

  • vysvětlí, co je to videoklip, k čemu slouží, jeho historické a současné pojetí
  • kategorizuje typologii videoklipu a jednotlivé kategorie popíše
  • popíše vznik videoklipu v rámci audiovizuální produkce a postprodukce
  • analyzuje videoklipy vybraných autorů, interpretuje jejich obsah a ohodnotí jejich kvalitu a specifika. 
  • vytvoří vlastní videoklip 
  • popíše distribuci videoklipu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Videoklip
  • charakteristika
  • historický počátek, vývoj, současnost - trendy
  • ukázky konkrétních videoklipů
  • vztah audio a obrazu
  • žánrové dělení/ typologie 
    • amatérský/profesionální styl
    • hraný
    • animovaný
    • filmový
    • dokumentární
    • na jeden záběr
    • speciální efekty
    • dle obsahu
      • narativní
      • koláž
      • artový
  1. Vznik videoklipu
  •  před-produkce:
    • plánování
    • koncepce (synchronizace s hudebním motivem)
    • rozpočet, scénář
    • výběr lokace
    • výběr herců 
  •  produkce: technika
    • pracovní pozice a jejich náplň práce
    • průběh natáčení
    • formální prvky
      • typy kamerových záměrů
      • typy kamer
      • kompozice scény
      • dynamika scény
  •  postprodukce:
    • orientace v programech určných k postprodukci (adobe premiere, adobe after effexts, popř. finalcut)
    •  jednotlivé postprodukční procesy
      • úprava obrazu
      • jas, kontrast
      • barevnost, ostrost, hloubka obrazu, filter
      • speciální a vizuální efekty
      • titulky
      • klíčování
      • formát videa
      • rozlišení
      • počet snímku za vteřinu (frame per second,fps)
      • formát obrazu
      • typ vyexportovaného souboru (mp4, avi)
      • střih
      • švenk
      • obrazová koláž
  1. Distribuce videoklipu
  •  cesty publikování a distribuování videoklipu
  •  PR strategie videoklipu
  • virální formát videa

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

 Metody slovní - monologické:

  • prezentace s výkladem představující videoklip jak audiovizuální  žánr, jeho typologii a možné podoby

Metody slovní -  dialogické

  •  dialog: při prezentaci a v podobě konzultací v průběhu vzniku videoklipu
  • diskuse: při prezentaci a při závěrečném hodnocení samostatných prací

 Metody názorně-demonstrační

  • ukázky videoklipů různých žánrů a autorů

Přmé vyučování:

  • samostatná práce žáka  s konzultací
  • orientace žáka v učivu
  • prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce

  • žák si vybere audio stopu (hudební skladbu) dle vlastního uvážení a k ní vytvoří vlastní videoklip
  • vybraná skladba nepřesahuje 5minutovou stopáž
  • finální videoklip je vyexportován v dostatečné kvalitě
  • žák v tvorbě projde všemi stádii výroby videoklipu, které postupně konzultuje:
  • před-produkce
  • produkce
  • postprodukce
  • žák představí samostatnou práci v rámci závěrečného hodnocení a diskuse

Učební činnosti žáků:

  •  seznámí se a následně charakterizuje videoklip jako audiovizuální žánr
  • kategorizuje a charakterizuje jednotlivé typy videoklipu 
  • učí se postupy a využívá získané poznatky ve vlastní tvorbě na samostatné práci
  • používá programy určené k postprodukci 
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník nebo 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie
  • orientace v produkční části výroby videoklipu
  • orientace v rozhraní programů určených k postprodukci videoklipu
  • rozbor videoklipu

Samostatná práce žáků:

  • autorský videoklip

Specifikace samostatné práce

  • žák si vybere audio stopu (hudební skladbu) dle vlastního uvážení a k ní vytvoří vlastní videoklip
  • vybraná skladba nepřesahuje 5minutovou stopáž
  • finální videoklip je vyexportován v dostatečné kvalitě
  • žák v tvorbě projde všemi stádii výroby videoklipu, které postupně konzultuje:
    • před-produkce
    • produkce
    • postprodukce
  • žák představí samostatnou práci v rámci závěrečného hodnocení a diskuse

Ověřované okruhy:

  • charakteristika, historický vývoj a význam videoklipu
  • kategorizace typů videoklipu a popis výroby
  • vlastní samostatná práce
    • před-produkce
    • produkce
    • postprodukce
  • znalost a ovládání programů určených k postprodukci 

Kritéria hodnocení

prospěl - neprospěl

  • Prospěl:
    • ústní a průběžná forma zkoušení: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace, formální i obsahová kvalita a originalita
    • celková aktivita žáků - komunikace s pedagogem a spolužáky, zájem a plnění průběžných úkolů, konzultace a řešení průběžných úkolů a problémů
  • Neprospěl: 
    • neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
    • nesprávné či nedostatečné řešení závěrečné práce v podobě prezentace (např. nenaplnění minima požadavků)
    • pasivita v průběhu plnění úkolů

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

Oborník Petr: Hudobný videoklip - teoria a trendy, Prešov (Filosofická fakulta Prešovskej univerzity) 2013, ISBN: 978-80-555-1017-0

HŮRKA, Miloslav. Když se řekne zvukový film: (kapitoly z historie a současnosti zvukového filmu). Praha (Český filmový ústav) 1991,  ISBN 80-700-4044-0

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné