VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pravidla dokumentaristiky
Kód modulu
82-m-4/AB73
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Pravidla dokumentaristiky
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu osvojení znalostí v oblasti dokumentu, jako audio-vizuálního žánru, jeho pravidel a možných autorských přístupů. Žák se seznámí s dokumentárním žánrem, jeho historií, typologií, pravidly a charakteristikou.
Po absolvování modulu žák získá vědomosti a dovedností pro aplikaci v rámci rozboru dokumentárních filmů.
Očekávané výsledky učení
Žák
- popíše a vysvětlí dokument jako umělecký (audio-vizuální) žánr, jeho podstatu, odlišnosti a specifika od jiných žánrů
- kategorizuje jednotlivé žánry a podžánry v oblasti dokumentaristiky, žurnalistiky a obecně audiovizuálních médií.
- aplikuje nabyté vědomosti k analýze a rozboru zvoleného dokumentu
- svými slovy vyjádří pozitiva i negativa zvolenehé dokumentu i dokumentaristiky obecně a svůj názor obhájí v diskusi.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Dokument
- základní definice a popis žánru
- historie dokumentaristiky
- Typy dokumentu (charakteristika)
- podle obsahu:
- investigativní
- ilustrační, hodnotící
- kritický, propagandistický
- tématický
- historický
- angažovaný
- společenský
- podle formy:
- profesionální
- amaterský
- hraný
- ilustrační
- reportážní
- filmový
- umělecký
- práce s technikou, formou a obsahem, vzhledem k typu dokumentu
- Pravidla dokumentaristiky
- nestrannost / názorová propagace
- žánrová dokumentární koncepce
- dokumentaristická scénaristika
- autentičnost / ilustrace
- produkční a distribuční pozadí dokumentu
- technické aspekty
- obraz (typ kamery, střih a tempo, efekty)
- zvuk (soundtrack, voiceover)
- Úloha dokumentu v dnešní společnosti
- dokument jako demokratický nástroj
- hledání pravdy v post-faktickém světě
- kritické myšlení v současných médiích
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací zaměřený na představení dokumentu jako audiovizuálního žánru
Metody slovní - dialogické:
- dialog: v průběhu prezentace, v rámci konzultací při vzniku závěrečné práce
- diskuse: při závěrečném hodnocení
Metody názorně demonstrační:
- ukázky možných přístupů k obrazové posprodukci v rámci různých audiovizuálních žánrů, či od různýcch autorů - režisérů.
- ukázky různých typů animací a jiných vizuálních efektů
Přmé vyučování:
- samostatná práce žáka
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- forma prezentace (powerpoint, .pdf)
- min. 10 slidů
- min. 10 minutový výklad
- samostatné řešení
- prezentace obsahuje:
- bio autora vybraného dokumentu
- popis vybraného dokumentu
- rozbor vybraného dokumentu
- srovnání s jinými typologicky podobnými dokumenty
- vlastní hodnocení
- tři otázky sloužící jako podnět k diskusi
Učební činnosti žáků:
- definuje dokument
- seznámí se a následně charakterizuje a význam dokumentárního žánru
- kategorizuje a definuje jednotlivé žánrové typy dokumentu
- učí se postupy a využívá získané poznatky a pravidla ve vlastní tvorbě záverečné práce - prezentace
- charakterizuje úlohu dokumentu v dnešní společnosti
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník nebo 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v oblasti typologie dokumentů a pravidel dokumentaristiky
- rozbor vybraného dokumentu
Samostatná práce
- rozbor dokumentárního filmu v rámci prezentace
Ověřované okruhy:
- charakteristika a specifika dokumentárního žánru
- typologie a popis dokumentárních kategorií
- pravidla dokumentaristiky
- společenský význam dokumentů
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl:
- samostatná orientace v učivu a správné řešení úkolů
- úplné a správné řešení samostatné práce - prezentace při splnění formálních i obsahových požadavků, prezentace včetně výkladu, kvalita rozboru, diskusní potenciál
- průběžná aktivita - odpovídání na dotazy a podněty učitele, konstruování vlastních diskusních podnětů
- Neprospěl:
- neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů
- nesprávné řešení samostatné práce
- pasivita žáka
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
ŠTOLL, Martin: Český film. Režiséři - dokumentaristé: Praha (Libri) 2009, ISBN: 978-80-7277-417-3
ŠTOLL, Martin: Český film. Hundred years of Czech documentary film: Praha (Malá Skála), ISBN: 80-902777-0-5
GAUTHIER, Guy: Dokumentární film a jiná kinematografie, Praha (Akademie muzických umění) 2004, ISBN: 80-7331-023-6
NICHOLS, Bill: Úvod do dokumentárního filmu, Praha (Akademie muzických umění) 2010, ISBN: ISBN 978-80-7331-181-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.