Detail modulu Pravidla dokumentaristiky

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pravidla dokumentaristiky

Kód modulu

82-m-4/AB73

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Pravidla dokumentaristiky

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
  • 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

 

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu osvojení znalostí v oblasti dokumentu, jako audio-vizuálního žánru, jeho pravidel a možných autorských přístupů. Žák se seznámí s dokumentárním žánrem, jeho historií, typologií, pravidly a charakteristikou.

Po absolvování modulu žák získá vědomosti a dovedností pro aplikaci v rámci rozboru dokumentárních filmů.

 

Očekávané výsledky učení

Žák

  • popíše a vysvětlí dokument jako umělecký (audio-vizuální) žánr, jeho podstatu, odlišnosti a specifika od jiných žánrů
  • kategorizuje jednotlivé žánry a podžánry v oblasti dokumentaristiky, žurnalistiky a obecně audiovizuálních médií. 
  • aplikuje nabyté vědomosti k analýze a rozboru zvoleného dokumentu
  • svými slovy vyjádří pozitiva i negativa zvolenehé dokumentu i dokumentaristiky obecně a svůj názor obhájí v diskusi.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Dokument
  • základní definice a popis žánru
  •  historie dokumentaristiky
  1. Typy dokumentu (charakteristika) 
  •  podle obsahu:
    • investigativní
    •  ilustrační, hodnotící
    • kritický, propagandistický
    • tématický
    • historický
    • angažovaný
    • společenský
  •  podle formy:
    • profesionální
    • amaterský
    • hraný
    • ilustrační
    • reportážní
    • filmový
    • umělecký
  •  práce s technikou, formou a obsahem, vzhledem k typu dokumentu
  1. Pravidla dokumentaristiky
  • nestrannost / názorová propagace
  • žánrová dokumentární koncepce
  • dokumentaristická scénaristika
  • autentičnost / ilustrace
  • produkční a distribuční pozadí dokumentu
  • technické aspekty
    • obraz (typ kamery, střih a tempo, efekty)
    • zvuk (soundtrack, voiceover)
  1. Úloha dokumentu v dnešní společnosti
  •  dokument jako demokratický nástroj
  •  hledání pravdy v post-faktickém světě
  •  kritické myšlení v současných médiích 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní - monologické:

  •  odborný výklad s prezentací zaměřený na představení dokumentu jako audiovizuálního žánru 

Metody slovní - dialogické:

  • dialog: v průběhu prezentace, v rámci konzultací při vzniku závěrečné práce
  • diskuse: při závěrečném hodnocení

 Metody názorně demonstrační:

  • ukázky možných přístupů k obrazové posprodukci v rámci různých audiovizuálních žánrů, či od různýcch autorů - režisérů. 
  • ukázky různých typů animací a jiných vizuálních efektů

Přmé vyučování:

  • samostatná práce žáka 
  • orientace žáka v učivu
  • prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • forma prezentace (powerpoint, .pdf)
  • min. 10 slidů
  • min. 10 minutový výklad
  • samostatné řešení
  • prezentace obsahuje:
    • bio autora vybraného dokumentu
    • popis vybraného dokumentu
    • rozbor vybraného dokumentu
    • srovnání s jinými typologicky podobnými dokumenty
    • vlastní hodnocení 
    • tři otázky sloužící jako podnět k diskusi

Učební činnosti žáků:

  • definuje dokument
  • seznámí se a následně charakterizuje a význam dokumentárního žánru
  • kategorizuje a definuje jednotlivé žánrové typy dokumentu
  • učí se postupy a využívá získané poznatky a pravidla ve vlastní tvorbě záverečné práce - prezentace
  • charakterizuje úlohu dokumentu v dnešní společnosti
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník nebo 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie 
  • orientace v oblasti typologie dokumentů a pravidel dokumentaristiky
  • rozbor vybraného dokumentu

Samostatná práce

  • rozbor dokumentárního filmu v rámci prezentace

Ověřované okruhy:

  • charakteristika a specifika dokumentárního žánru
  • typologie a popis dokumentárních kategorií
  • pravidla dokumentaristiky
  • společenský význam dokumentů

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • Prospěl:
    • samostatná orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • úplné a správné řešení  samostatné práce - prezentace při splnění formálních i obsahových požadavků, prezentace včetně výkladu, kvalita rozboru, diskusní potenciál 
    • průběžná aktivita - odpovídání na dotazy a podněty učitele, konstruování vlastních diskusních podnětů 
  • Neprospěl: 
    • neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů
    • nesprávné řešení samostatné práce
    • pasivita žáka

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
 

Doporučená literatura

ŠTOLL, Martin: Český film. Režiséři - dokumentaristé: Praha (Libri) 2009, ISBN: 978-80-7277-417-3

ŠTOLL, Martin: Český film. Hundred years of Czech documentary film: Praha (Malá Skála), ISBN: 80-902777-0-5

GAUTHIER, Guy: Dokumentární film a jiná kinematografie, Praha (Akademie muzických umění) 2004, ISBN: 80-7331-023-6

NICHOLS, Bill: Úvod do dokumentárního filmu, Praha (Akademie muzických umění) 2010, ISBN: ISBN 978-80-7331-181-0

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné