VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Směrování IPv4
Kód modulu
18-m-4/AB70
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Konfigurace směrovače a nastavení směrovacích protokolů
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování 1. ročníku – základy HW, SW a ICT.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí žáků v oblasti základních koncepcí směrování (včetně předávání paketů, procesu vyhledání směrovače), statického směrování a výchozího směrování.
Očekávané výsledky učení
Modul rozvíjí následující kompetence:
- Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě.
- Navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů;
- Konfigurovat síťové prvky;
- Administrovat počítačové sítě;
- Diagnostikovat chyby a problémy v síti a navrhovat možné opravy.
Žák v rámci těchto komeptencí:
- porozumí základní koncepci směrováni
- definuje a konfiguruje směrovač (základní parametry)
- připojí, konfiguruje a ověří provozní stav rozhraní zařízení
- kontroluje konfiguraci zařízení a síťovou konektivitu pomocí příkazů ping, tracerout, telnet nebo SSH
- porovnává metody směrování a protokoly směrování
- konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu RIPv2
- konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu OSPF
- konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu EIGRP
- řeší potíže se směrováním
- implementuje základní zabezpečení směrovače
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- koncepce směrování
- konfigurace směrovače
- ověření síťové konektivity
- porovnání metod směrování
- standard a konfigurace protokolu RIPv2
- standard a konfigurace protokolu OSPF
- standard a konfigurace protokolu EIGRP
- potíže se směrováním
- základní zabezpečení směrovače.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- konfigurace směrovače, ověření konektivity
- konfigurace směrovacích protokolů
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů
- studium standardů a algoritmů směrovacích protokolů
- vzorové příklady konfigurace jednotlivých směrovacích protokolů v simulačním prostředí
- vizualizace činnosti směrovacích protokolů v simulačním prostředí
- praktická cvičení v simulačním prostředí ke konfiguracím směrovacích protokolů
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve 2. ročníku - Datové sítě, Počítačové sítě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- základní koncepce směrování
- stavba směrovače
- příkazy pro ověření konektivity
- charakteristika směrovacích protokolů
- zabezpečení směrovače
Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:
- konfigurace směrovače, nastavení směrování
- konfigurace směrovacích protokolů.
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- 95 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
- bezchybná konfigurace směrovacích protokolů
- bezchybné zabezpečení směrovače
Prospěl na chvalitebný:
- 85 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
- bezchybná konfigurace směrovacích protokolů
- bezchybné zabezpečení směrovače
Prospěl na dobrý:
- 70 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
- menší nedostatky v konfiguraci směrovacích protokolů
- menší nedostatky v zabezpečení směrovače
Prospěl na dostatečný:
- 60 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
- větší nedostatky v konfiguraci směrovacích protokolů
- větší nedostatky v zabezpečení směrovače
Neprospěl:
- méně než 60 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
- větší nedostatky nebo žádné znalosti konfigurace směrovacích protokolů
- větší nedostatky nebo žádné znalosti o zabezpečení směrovače
Součástí výsledků jsou také výstupy samostatné i týmové práce (referáty, prezentace, protokoly). U referátů a prezentací se hodnotí tvůrčí přístup, vlastní projev.
- Hodnotí se teoretická a praktická část.
Doporučená literatura
LAMMLE, Todd. Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.