Detail modulu Směrování IPv4

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Směrování IPv4

Kód modulu

18-m-4/AB70

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

18 - Informatické obory

Komplexní úloha

Konfigurace směrovače a nastavení směrovacích protokolů

Obory vzdělání - poznámky

18-20-M/01 – Informační technologie

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Úspěšné absolvování 1. ročníku – základy HW, SW a ICT.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí žáků v oblasti základních koncepcí směrování (včetně předávání paketů, procesu vyhledání směrovače), statického směrování a výchozího směrování.

Očekávané výsledky učení

Modul rozvíjí následující kompetence:

  • Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě.
  • Navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů;
    • Konfigurovat síťové prvky;
    • Administrovat počítačové sítě;
    • Diagnostikovat chyby a problémy v síti a navrhovat možné opravy.

Žák v rámci těchto komeptencí:

  1. porozumí základní koncepci směrováni
  2. definuje a konfiguruje směrovač (základní parametry)
  3. připojí, konfiguruje a ověří provozní stav rozhraní zařízení
  4. kontroluje konfiguraci zařízení a síťovou konektivitu pomocí příkazů ping, tracerout, telnet nebo SSH
  5. porovnává metody směrování a protokoly směrování
  6. konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu RIPv2
  7. konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu OSPF
  8. konfiguruje, kontroluje a řeší potíže protokolu EIGRP
  9. řeší potíže se směrováním
  10. implementuje základní zabezpečení směrovače

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy:

  1. koncepce směrování
  2. konfigurace směrovače
  3. ověření síťové konektivity
  4. porovnání metod směrování
  5. standard a konfigurace protokolu RIPv2
  6. standard a konfigurace protokolu OSPF
  7. standard a konfigurace protokolu EIGRP
  8. potíže se směrováním
  9. základní zabezpečení směrovače.

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

  • frontální vyučování
  • konfigurace směrovače, ověření konektivity
  • konfigurace směrovacích protokolů

Učební činnosti:

  • odborný výklad s prezentací
  • vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů
  • studium standardů a algoritmů směrovacích protokolů
  • vzorové příklady konfigurace jednotlivých směrovacích protokolů v simulačním prostředí
  • vizualizace činnosti směrovacích protokolů v simulačním prostředí
  • praktická cvičení v simulačním prostředí ke konfiguracím směrovacích protokolů

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se vyučovat ve 2. ročníku - Datové sítě, Počítačové sítě

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení - teoretický test:

  • základní koncepce směrování
  • stavba směrovače
  • příkazy pro ověření konektivity
  • charakteristika směrovacích protokolů
  • zabezpečení směrovače

Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:

  • konfigurace směrovače, nastavení směrování
  • konfigurace směrovacích protokolů.

 

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

  • 95 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
  • bezchybná konfigurace směrovacích protokolů
  • bezchybné zabezpečení směrovače

Prospěl na chvalitebný:

  • 85 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
  • bezchybná konfigurace směrovacích protokolů
  • bezchybné zabezpečení směrovače

Prospěl na dobrý:

  • 70 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
  • menší nedostatky v konfiguraci směrovacích protokolů
  • menší nedostatky v zabezpečení směrovače

Prospěl na dostatečný:

  • 60 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
  • větší nedostatky v konfiguraci směrovacích protokolů
  • větší nedostatky v zabezpečení směrovače

Neprospěl:

  • méně než 60 % teoretických znalostí o směrování, směrovacích protokolech a jejich algoritmu včetně stavby směrovače
  • větší nedostatky nebo žádné znalosti konfigurace směrovacích protokolů
  • větší nedostatky nebo žádné znalosti o zabezpečení směrovače

Součástí výsledků jsou také výstupy samostatné i týmové práce (referáty, prezentace, protokoly). U referátů a prezentací se hodnotí tvůrčí přístup, vlastní projev.

  • Hodnotí se teoretická a praktická část.

 

Doporučená literatura

LAMMLE, Todd. Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1.

Poznámky

   

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné