Detail modulu Prototyp chlazení pomocí Peltiérových článků

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Prototyp chlazení pomocí Peltiérových článků

Kód modulu

18-m-4/AP45

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

18 - Informatické obory

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Platnost standardu od

29. 04. 2019

Obory vzdělání - poznámky

18-20-M/01 Informační technologie

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Vstupní předpoklady nejsou pevně stanoveny. Projekt je vhodný i pro žáky prvních ročníků.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Projekt řeší schopnost žáků porozumět zadání, k rozvoji komunikačních schopností při práci se zákazníkem (zadavatelem úkolu), samostatnosti, práce ve skupinách, a získání informací.

Kreativitě při návrhu řešení, schopnosti zvládnout technologii při výrobě, navrhnout a provést měření a provést dokumentaci výrobku.

Výsledkem je navržení a realizace projektu včetně použitých materiálů, strojů, nástrojů a zmapování postupu práce při realizaci.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • Pracuje samostatně i v kolektivu při řešení
  • Diskutuje o problému na odborné úrovni
  • Vytvoří rešerši existujících řešení
  • Hledá a navrhuje možná řešení
  • Projednává návrh ze zákazníkem (zadavatelem)
  • Postupnými kroky sestavuje daný výrobek
  • Řeší jednotlivé technologické operace
  • Zkoumá alternativy řešení
  • Hledá nové metody práce
  • Ověřuje funkčnost jednotlivých dílčích sestavení
  • Navrhne postup měření
  • Provede zapojení měření
  • Provede měření hodnot
  • Sestaví dokumentaci o měření – tabulky, grafy
  • Vyhodnotí měření
  • Navrhne rozsah dokumentace
  • Provede vypracování obsahu dílů dokumentace
  • Provede zpracování jednotlivých dílů dokumentace včetně obrazové části
  • Navrhne prezentaci výrobku (reklama, obhajoba práce)

Kompetence ve vazbě na NSK

18-011-T Systémový inženýr průmyslového řídicího systému:

  • Zpracovávání instrukcí pro provoz a údržbu řídicích systémů
  • Návrh struktury a parametrizace řídicího systému v souladu s potřebami provozu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Rozpis učiva:

  • Analýza zadání – porozumění zadání
  • Rešerše existujících řešení – práce s internetem
  • Návrh postupu řešení
    • Použité komponenty – dostupnost, cena
    • Použité materiály – dostupnost, cena
    • Stanovení postupu práce
    • Zhodnocení návrhu
  • Obhajoba návrhu před zákazníkem
  • Vypracování technologického postupu
  • Provádění jednotlivých technologických operací 
  • Ověřování vhodnosti řešení a postupů
  • Provést případně jejich revizi
  • Ověření funkčnosti
  • Návrh a provedení měření fyzikálních veličin
  • Vyhodnocení měření, soulad s očekávanými výsledky
  • Provedení dokumentace o měření
  • Příprava obrázků pro dokumentaci
  • Zpracování dokumentace
  • Zpracování prezentace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Činnosti žáků:

  • Analýza zadání
  • Rešerše stávajících řešení dostupných na internetu
  • Komunikace se zadavatelem – upřesnění zadání
  • Výběr vhodných komponent pro splnění úkolu
  • Hodnocení komponent, rozsah parametrů, cena
  • Návrh řešení – skici, popis, vizualizace
  • Stanovení technologických operací
  • Kontrola vybavení ruční dílny pro předpokládané operace
  • Provádění technologických operací, měření, montáž
  • Kontrola vhodnosti řešení – tuhost, pevnost, izolace
  • Ověřování funkčnosti dílů
  • Celkové zhodnocení výrobku – stanovení alternativ
  • Návrh měření
  • Sestavení měřicích obvodů a příprava měřicích přístrojů
  • Provedení měření včetně operativního zápisu naměřených hodnot
  • Vyhodnocení měření
  • Vyhotovení dokumentace s výsledky měření
  • Úprava obrázků
  • Návrh obsahu dokumentace
  • Vytvoření stručného popisu výrobku
  • Vytvoření instalační příručky
  • Vytvoření technického popisu výrobku
  • Vytvoření jednoduché animace s předvedením principu vhodné pro web
  • Vytvoření prezentace o projektu a závěrečné zprávy

Strategie učení:

  • Učitel ponechá žákům volnost při řešení úkolu, sleduje ale jejich počínání
  • Zasahuje pouze v případě, kdy žáci zjevně volí cestu, která nevede k úspěchu
  • Zasahuje do řešení formou oponentury jednotlivých kroků
  • Zasahuje do řešení formou pomoci při provádění technologických úkonů, se kterými žáci nemají zkušenosti, předvádí postup práce
  • Vede žáky ke kritickému hodnocení a hledání alternativních řešení
  • Provede diskusi o navržené metodě měření v podmínkách školy
  • Překontroluje postupy měření a změřená data
  • Doporučuje způsob provedení dokumentace o měření
  • Provede diskusi o obsahu jednotlivých částí dokumentace
  • Provádí oponenturu při tvorbě dokumentace
  • Kontroluje úplnost dokumentace

Zařazení do učebního plánu, ročník

Je vhodné projekty řešit napříč ročníky. V závěru školního roku seznámit ostatní žáky školy s projektem formou vystoupení na studentské konferenci.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnotí se:

  • aktivita
  • inovativnost návrhu
  • komunikační schopnosti
  • schopnosti spolupráce a komunikace v rámci týmu
  • vedení průběžné dokumentace
  • stanovení technologických postupů
  • provádění technologických operací
  • schopnost kritického hodnocení prací
  • ověřování úspěchu při tvorbě
  • vedení průběžné dokumentace
  • stanovení měřených veličin
  • provádění měření
  • schopnost správného zápisu výsledků
  • schopnost vyhodnocení měření a stanovení výsledku
  • přesnost a úplnost provedení dokumentace
  • stanovení částí dokumentace
  • úplnost, přehlednost a technická správnost dokumentace
  • grafické řešení dokumentace
  • srozumitelnost animace pro web
  • odevzdání závěrečné zprávy o projektu
  • odevzdávání průběžných zpráv

Kritéria hodnocení

Samostatná práce – výborně

Dopomoc učitele, drobné chyby – velmi dobře

Výrazné chyby, zkažené polotovary, opakované řešení – dobře

Zásadní dopomoc učitele, více zkažených polotovarů, častá bezradnost, lenost – dostatečně

Žák nezvládá ani za neustálé pomoci učitele – nedostatečně

Doporučená literatura

Doporučují se manuály výrobce k využívaným produktům.

Poznámky

Obsahové upřesnění

Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné