Detail modulu Programování řídicích jednotek

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Programování řídicích jednotek

Kód modulu

18-m-4/AP42

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

18 - Informatické obory

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Platnost standardu od

29. 10. 2013

Obory vzdělání - poznámky

18-20-M/01 Informační technologie

26-41-M/01 Elektrotechnika

Délka modulu (počet hodin)

60

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou požadovány

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáky s programováním řídicích systémů, a to nejenom v textové podobě, ale pomocí funkčních modulů, aby žáci zvládli logiku programování, kterou potom budou schopni uplatnit při konkrétních aplikacích, se kterými se setkají v reálném životě. Po absolvování tohoto modulu je žák připraven je umět prakticky aplikovat v praxi a tím získá dovednosti a kompetence typu, že je aplikuje, navrhne a sestaví.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • se seznámí se strukturou SW – orientuje se ve vývojovém prostředí
  • používá základní moduly, které se běžně používají při návrhu řídicích obvodů, jako jsou vstupní a výstupní moduly, moduly časové, podmínkové a čítací
  • osvojené postupy s prací základních modulů bude využívat při konstrukci náročnějších úloh a osvojí si jejich funkčnost

Kompetence ve vazbě na NSK

18-003-M Programátor:

  • Analýza a algoritmizace praktických úloh
  • Tvorba programu ve vybraném prostředí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy:

  1. práce se SW
  2. navrhování jednoduchých řídicích obvodů
  3. odladění navrženého algoritmu 
  4. odzkoušení navrženého algoritmu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

  • frontální, skupinové a individualizované vyučování 
  • praktické osvojení činnosti se SW a HW
  • samostatná práce

Učební činnosti:

  • přenos dovedností z instruktora na žáka
  • vzorové příklady
  • vlastní tvorba jednoduchých úkonů v řízení
  • studium manuálů a technických norem
  • konfigurace HW a SW 
  • definování a volba správných modulů
  • volba správné posloupnosti algoritmu

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. a 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústní zkoušení:

  • probíhá průběžně, vizuální kontrolou a doplňujícími dotazy instruktora v případě dílčí funkčnosti i nefunkčnosti
  • objasní vlastnosti modulů
  • zdůvodní činnost a funkce dílčích celků

Praktické zkoušení:

  • správná funkčnost technologie
  • prezentací vlastního SW
  • dodržení pravidel platných pro tvorbu hierarchie programu 

Klíčové kritérium je funkčnost programu.

Kritéria hodnocení

Důraz je kladen na funkčnost (F) a dokumentaci (D). Tento poměr je F:D = 2:1, tzn. že žák je hodnocen dvakrát, a to váženým průměrem funkčnost 100 % a dokumentace 50 %. Ústní hodnocení se odrazí v praktické části.

PRAKTICKÁ ČÁST

Prospěl výborně:

Zvládnout danou problematiku minimálně na 90 %. Definuje vlastnosti jednotlivých modulů, rozumí zadání a s drobnou pomocí instruktora je schopen vytvořit vhodný algoritmus.

Prospěl chvalitebně:

Zvládnout danou problematiku minimálně na 80 %. Definuje vlastnosti jednotlivých modulů, rozumí zadání a s pomocí instruktora je schopen vytvořit vhodný algoritmus – ukázáním na konkrétní problém v programu.

Prospěl dobře:

Zvládnout danou problematiku minimálně na 70 %. Definuje vlastnosti jednotlivých modulů, rozumí zadání a s pomocí instruktora je schopen vytvořit vhodný algoritmus – ukázáním na konkrétní problém v programu a nápovědou k jeho odstranění.

Úspěšně prospěl:

Zvládnout danou problematiku minimálně na 60 %. Definuje vlastnosti jednotlivých modulů, rozumí zadání a s pomocí instruktora je schopen vytvořit vhodný algoritmus – ukázáním na konkrétní problém v programu, nápovědou a praktickou úpravou k jeho odstranění.

DOKUMENTAČNÍ ČÁST

Níže uvedené body mohou být zakomponovány i ve vlastním vývojovém prostředí nebo zvlášť, např. v sešitě.

Musí obsahovat tyto náležitosti:

  • název úlohy
  • datum
  • technologické schéma
  • popis činnosti
  • seznam vstupních a výstupních proměnných
  • vlastní program
  • závěr – ten slouží k zapsání vzniklých problémů při řešení úlohy. Cílem je napsat, jak byly problémy odstraněny.

Doporučená literatura

Firemní manuál, helpovník k danému SW, vlastní poznámky získané z výkladu.

Poznámky

Obsahové upřesnění

Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné