VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Život zachraňující výkony – poskytování první pomoci
Kód modulu
99-m-3/AP36
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání H a L0 a bude realizován jako odborně průřezový. Žák po absolvování tohoto modulu získá podrobnější přehled o život ohrožujících stavech, včetně náhlé zástavy krevního oběhu, život ohrožujícím zevním krvácení a kritické dušnosti při aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest. Bude schopen rozeznat život ohrožující stav, vyhodnotit kdy a jakým způsobem kontaktovat poskytovatele zdravotnické záchranné služby a provést úkony směřující k bezprostřednímu odvrácení život ohrožujícího stavu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí podstatu zhodnocení vlastního bezpečí
- charakterizuje poruchu základních životních funkcí
- popíše včasnou aktivaci poskytovatele zdravotnické záchranné služby
- charakterizuje postup prováděné laické resuscitace
- charakterizuje užití automatizovaného externího defibrilátoru
- definuje ukončení základní neodkladné resuscitace
- definuje život ohrožující krvácení
- charakterizuje kritickou dušnost po aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Vlastní bezpečí a jeho zhodnocení
- Poruchy základních životních funkcí
- Zdravotnická záchranná služba
- Základní neodkladná resuscitace dospělých osob (bez dýchání)
- Zástava masivního zevního krvácení
- Kritická dušnost při aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s odbornými skripty, odbornými prezentacemi
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na výukových modelech a využití zdravotnického materiálu pro poskytování první pomoci s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických nácviků
- odhaluje případnou chybovost v prováděných úkonech a provede opravu
- praktické zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí podstatu zhodnocení vlastního bezpečí
- ve spolupráci s učitelem definuje vážné ohrožení vlastního zdraví nebo života při poskytování první pomoci
- samostatně vysvětlí postup při vlastním ohrožení života/zdraví, zahrnující kontakt na složku IZS
- ve skupině žáků vysvětlí, jakým způsobem by se mohl v rámci svého bezpečí pokusit o improvizovanou záchranu
- svůj návrh obhájí před učitelem a spolužáky
- Charakterizuje poruchu základních životních funkcí
- samostatně nebo ve skupině žáků charakterizuje laické zhodnocení vědomí u postižené osoby oslovením a zatřesením ramenem
- samostatně vysvětlí rizika vztahující se k bezvědomí v kombinaci s polohou vleže na zádech, zahrnující vyhasnutí obranných reflexů, zatečení žaludečního obsahu do dýchacích cest a obstrukci vstupu do hrtanu kořenem jazyka
- ve skupině žáků vysvětlí kontrolu dechové aktivity u postižené osoby záklonem hlavy, provedené tlakem na čelo a tahem za bradu
- charakterizuje normální a patologickou dechovou aktivitu u postižené osoby
- Popíše včasnou aktivaci poskytovatele zdravotnické záchranné služby
- samostatně vysvětlí způsob aktivace zdravotnické záchranné služby prostřednictvím mobilní aplikace „Záchranka“, včetně určení lokace volajícího
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje hovor prostřednictvím tísňové linky 112
- Charakterizuje postup prováděné laické resuscitace
- na figuríně popíše a předvede vhodnou pozici u resuscitované osoby
- na figuríně popíše a předvede způsob přiložení dlaňové části rukou na střed hrudníku (dolní polovina hrudní kosti), včetně propnutých horních končetin
- charakterizuje hloubku prováděných kompresí 5-6 cm proti páteři
- charakterizuje frekvenci prováděné nepřímé srdeční masáže bez dýchání 100-120 kompresí/minutu
- Charakterizuje užití automatizovaného externího defibrilátoru
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí dostupnost automatizovaného externího defibrilátoru pro laickou veřejnost
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí indikaci a význam užití automatizovaného externího defibrilátoru
- ve spolupráci s učitelem definuje postup při užití automatizovaného externího defibrilátoru
- Definuje ukončení základní neodkladné resuscitace
- ve skupině žáků definuje zhodnocení projevů života na podkladě normální dechové aktivity nebo jiných projevů života
- vysvětlí, problematiku terminální dechové aktivity v průběhu prováděné základní neodkladné resuscitace
- samostatně definuje ukončení základní neodkladné resuscitace v rámci po předání výjezdové skupině zdravotnické záchranné služby
- definuje ukončení základní neodkladné resuscitace na podkladě vlastního vyčerpání zachránce
- Definuje život ohrožující krvácení
- samostatně vysvětlí podstatu život ohrožující krevní ztráty
- definuje masivní zevní krvácení, bez rozlišení tepenného a žilního původu
- samostatně předvede a vysvětlí postup při realizaci tlakového obvazu
- vysvětlí postup při zástavě masivního zevního krvácení pomoci gumového škrtidla/turniketu
- Charakterizuje kritickou dušnost po aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest
- definuje rizikové situace, kdy může dojít k aspiraci cizího tělesa (děti při hře, senioři, osoby s poruchou vědomí, vdechnutí potravy)
- popíše klinický projev kritické dušnosti po aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest
- definuje poskytnutí první pomoci u osoby s aspirovaným cizím tělesem za využití Gordonova manévru
- popíše provedení Heimlichova manévru včetně relativních kontraindikací (malé děti, těhotné ženy, monstrózní obezita)
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou uzavřených otázek s tématem:
- základní neodkladné resuscitace bez dýchání
Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech
Praktické zkoušení: se bude skládat ze 4 modelových případů, které budou vyžadovat:
- základní resuscitaci, kde žák zhodnotí:
- vlastní bezpečí při poskytnutí první pomoci
- vědomí postižené osoby
- dýchání postižené osoby
- cvičný kontakt na zdravotnickou záchrannou službu
- nácvik nepřímé srdeční masáže na figuríně
- zástava masivního zevního krvácení:
- zajištění tlaku přímo v ráně
- přiložení tlakového obvazu (1. a 2. vrstva)
- přiložení škrtidla/turniketu na paži/stehno
- kritická dušnost při aspiraci cizího tělesa do dýchacích cest:
- výzva ke kašli a k zaujetí polohy v předklonu
- opakovaná aplikace Gordonových manévrů (údery dlaní mezi lopatky postižené osoby)
- realizace Heimlichova manévru (obepnutí postižené osoby zezadu s rytmickým zvýšením nitrohrudního tlaku
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 10 bodů, uspěl při dosažení minimálně 4 bodů.
Ústní zkoušení: žák dostane 2 otázky, uspěl při zodpovězení 1 otázky.
Praktické zkoušení: žák předvede jednu ze čtyř modelových příkladů. Žák získá maximálně 10 bodů, uspěl při dosažení minimálně 5 bodů.
U všech typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Doporučená literatura
Neodkladná zdravotnická pomoc: učební texty pro kurz. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2018. ISBN 978-80-7616-003-3.
OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie lidského těla: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0531-1.
Urgentní medicína: Časopis pro neodkladnou lékařkou péči. České Budějovice: MEDIPRAX CB, 2015, 18. ISSN 1212-1924
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Majstr. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.