VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vybavení budov z pohledu požární ochrany
Kód modulu
99-m-4/AP34
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání L0 a bude realizován jako odborný průřezový. Žák získá základní vědomosti o problematice požárního a technické zabezpečení budov. Toto zabezpečení přímo souvisí se zajištěním požární bezpečnosti stavebních objektů, přičemž jejich obecná znalost je důležitým předpokladem pro bezpečnou evakuaci a přežití v objektech zasažených požárem. Zejména pak získá stěžejní informace aplikovatelné jak v osobním životě, tak i na pracovištích při výkonu svého budoucího povolání. Bude schopen ve stavebních objektech identifikovat kritické prvky požární bezpečnosti staveb. Dále bude schopen u těchto prvků popsat jejich základní funkci a význam v konceptu požární bezpečnosti staveb a z toho plynoucí praktickou aplikaci.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí základní rozdělení únikových cest a jejich podstatu v rámci požární ochrany
- vysvětlí podstatu požárních úseků a požárních uzávěrů (požární dveře), jejich důležitost v konceptu požární bezpečnosti staveb
- vyjmenuje zásady umístění hasicích přístrojů v objektu
- vysvětlí význam požárně bezpečnostního zařízení
- popíše podstatu vnějších a vnitřních odběrných míst (hydranty) a je schopen popsat jejich použití
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Únikové cesty
- Význam a základní identifikace
- Základní rozdělení a z toho vyplývající specifika
- Požární úseky
- Význam v konceptu požární bezpečnosti staveb
- Požární uzávěry a zásady jejich správné funkce
- Hasicí přístroj
- Význam v rámci požární bezpečnosti staveb
- Zásady umisťování dle vyhlášky o požární prevenci
- Vyhrazená požárně bezpečnostní zařízení
- Elektrická požární signalizace, její význam a funkce
- Stabilní hasicí zařízení, jeho význam a funkce
- Zařízení pro odvod tepla a kouře, jeho význam a funkce
- Evakuační výtahy, jejich význam a funkce
- Vnější a vnitřní odběrná místa
- Vnitřní hydranty, jejich význam, druhy a zásady použití
- Vnější hydranty, jejich druhy a význam
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- vysvětlí základní rozdělení únikových cest a jejich podstatu v rámci požární ochrany
- ve spolupráci s učitelem uvede základní druhy únikových cest a popíše jejich význam (evakuace, vedení hasebního zásahu jednotkami požární ochrany)
- na příkladech uvede typické budov, které jsou vybaveny únikovými cestami a uvede zásady jejich bezpečného použití pro zajištění efektivní a bezpečné evakuace z objektu zasaženého požárem
- vysvětlí podstatu požárních úseků a požárních uzávěrů (požární dveře), jejich důležitost v konceptu požární bezpečnosti staveb
- ve spolupráci s učitelem popíše význam požárních úseků jakožto základních dělících jednotek v konceptu požární bezpečnosti staveb
- samostatně popíše význam požárních uzávěrů, jakožto stěžejních součástí požárních úseků
- ve skupině žáků odvodí typické prostory, které tvoří samostatné požární úseky
- vyjmenuje zásady umístění hasicích přístrojů v objektu
- popíše význam umisťování hasicích přístrojů ve stavebních objektech
- ve spolupráci s učitelem popíše zásady správného umisťování hasicích přístrojů ve stavebních objektech
- ve skupině žáků odvodí a uvedou prostory s předpokladem výskytu hasicích přístrojů
- ve skupině žáků uvede časté chyby v umístění hasicích přístrojů
- vysvětlí podstatu požárně bezpečnostního zařízení
- definuje podstatu elektrické požární signalizace a její význam z pohledu bezpečné evakuace
- definuje podstatu stabilního hasicího zařízení a jeho význam z pohledu zajištění bezpečnosti osob
- vysvětlí podstatu zařízení pro odvod tepla a kouře a jeho význam z pohledu zajištění bezpečnosti osob
- vysvětlí podstatu evakuačních výtahů, jejich význam a funkci při evakuaci osob
- popíše podstatu vnějších a vnitřních odběrných míst (hydranty) a je schopen popsat jejich použití
- ve spolupráci s učitelem popíše význam vnitřních odběrných míst (nástěnné hydranty), jejich význam a zásady jejich efektivního použití
- ve skupině žáků odvodí význam vnějších odběrných míst z pohledu činnosti jednotek požární ochrany
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení: v teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- únikové cesty – 1 otázka
- požární úseky a požární uzávěry – 1 otázka
- zásady umisťování hasicích přístrojů ve stavebních objektech – 1 otázka
- obecný princip požárně bezpečnostních zařízení (elektrická požární signalizace, zařízení pro odvod tepla a kouře, stabilní hasicí zařízení, evakuační výtahy) – 2 otázky
- vnitřní odběrná místa – 1 otázka
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení: žák získá maximálně 12 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů. Za každou správně zodpovězenou otázku žák získá 2 body. Učitel může uznat i část správně zodpovězené otázky.
U zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
Červená řada publikací vydaných v rámci SPBI , jedná se např. o Základy požární ochrany, ISBN 80-86634-76-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Filip Nos, Jakub Škoda. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.