Detail modulu Co může nastat po požáru (Požární ochrana)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Co může nastat po požáru (Požární ochrana)

Kód modulu

99-m-4/AP33

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • Pro všechny obory vzdělání

Délka modulu (počet hodin)

4

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání M a bude realizován jako odborný průřezový. Žák získá základní poznatky o situacích, které mohou nastat po ukončení hasebních prací. Tyto informace si kladou za cíl, aby zasažený občan byl danou situací co nejméně traumatizován, věděl o svých základních právech a povinnostech.  Je seznámen s tím, že jeho poznatky z požáru mohou být dále zkoumány a využívány ze strany státní správy. 

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. vysvětlí, jak může po požáru fungovat psychologická služba, která je součástí HZS ČR
  2. vysvětlí základní povinnosti fyzických osob
  3. popíše základní postihy za způsobení požáru
  4. seznámí s postupem zástupců HZS ČR (velitel zásahu, vyšetřovatel požárů) a PČR (kriminalisté) po požáru

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Psychologická služba HZS ČR
    • Základní oblasti činností
    • Typ pomoci
  2. Základní povinnosti fyzických osob na úseku požární ochrany
    • Základní povinnosti v oblasti požární ochrany
    • Základní zákazy v oblasti požární ochrany
  3. Postihy z oblasti požární ochrany
    • Zásady trestání
    • Přestupky na úseku požární ochrany
    • Trestný čin
  4. Spolupráce na místě požáru
    • Spolupráce s velitelem zásahu
    • Spolupráce s vyšetřovatelem požárů
    • Spolupráce s Policií ČR

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, internetem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. vysvětlí, jak může po požáru fungovat psychologická služba, která je součástí HZS ČR
    • ve spolupráci s učitelem je schopen vysvětlit, jak mu může HZS ČR pomoci se zvládnutím situací nastalých po požáru
  2. vysvětlí základní povinnosti fyzických osob
    • ve spolupráci s učitelem popíše základní povinnosti fyzických osob, které se ho jako žáka týkají
    • ve spolupráci s učitelem popíše zákazy, které se ho jako žáka týkají
    • je schopen samostatně popsat zásady chování, které jsou v souladu či rozporu se zákonem o požární ochraně
  3. popíše základní postihy za způsobení požáru
    • ve spolupráci s učitelem popíše zásady, za jakých okolností může být jeho chování potrestáno
    • je schopen samostatně vyjmenovat, kdy může způsobit svým jednáním přestupek
    • je schopen samostatně vyjmenovat, kdy může způsobit svým jednáním trestný čin
  4. seznámí s postupem zástupců HZS ČR (velitel zásahu, vyšetřovatel požárů) a PČR (kriminalisté) po požáru
    • ve spolupráci s učitelem je schopen popsat zásady poskytnutí osobní a věcné pomoci ve vztahu k veliteli zásahu
    • je schopen samostatně popsat, jaké informace a proč od něj může požadovat vyšetřovatel požárů
    • je schopen samostatně popsat, jaké informace a proč od něj může požadovat příslušník Policie ČR
    • ve spolupráci s učitelem dokáže popsat příklady, kdy požár způsobila technická závada, úmysl, či nedbalost

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústní zkoušení: v teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • Základní povinnosti fyzických osob – 1 otázka
  • Postihy – 1 otázka
  • Spolupráce na místě požáru – 2 otázky

 

 

Kritéria hodnocení

Ústní zkoušení: žák získá maximálně 8 bodů, uspěl při dosažení minimálně 4 bodů. Za každou správně zodpovězenou otázku žák získá 2 body. Učitel může uznat i část správně zodpovězené otázky.

U zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Doporučená literatura

Červená řada publikací vydaných v rámci SPBI , jedná se např. o Základy požární ochrany, ISBN 80-86634-76-0

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jakub Škoda, Filip Nos. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné