VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Co může nastat po požáru (Požární ochrana)
Kód modulu
99-m-4/AP33
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání M a bude realizován jako odborný průřezový. Žák získá základní poznatky o situacích, které mohou nastat po ukončení hasebních prací. Tyto informace si kladou za cíl, aby zasažený občan byl danou situací co nejméně traumatizován, věděl o svých základních právech a povinnostech. Je seznámen s tím, že jeho poznatky z požáru mohou být dále zkoumány a využívány ze strany státní správy.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí, jak může po požáru fungovat psychologická služba, která je součástí HZS ČR
- vysvětlí základní povinnosti fyzických osob
- popíše základní postihy za způsobení požáru
- seznámí s postupem zástupců HZS ČR (velitel zásahu, vyšetřovatel požárů) a PČR (kriminalisté) po požáru
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Psychologická služba HZS ČR
- Základní oblasti činností
- Typ pomoci
- Základní povinnosti fyzických osob na úseku požární ochrany
- Základní povinnosti v oblasti požární ochrany
- Základní zákazy v oblasti požární ochrany
- Postihy z oblasti požární ochrany
- Zásady trestání
- Přestupky na úseku požární ochrany
- Trestný čin
- Spolupráce na místě požáru
- Spolupráce s velitelem zásahu
- Spolupráce s vyšetřovatelem požárů
- Spolupráce s Policií ČR
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- vysvětlí, jak může po požáru fungovat psychologická služba, která je součástí HZS ČR
- ve spolupráci s učitelem je schopen vysvětlit, jak mu může HZS ČR pomoci se zvládnutím situací nastalých po požáru
- vysvětlí základní povinnosti fyzických osob
- ve spolupráci s učitelem popíše základní povinnosti fyzických osob, které se ho jako žáka týkají
- ve spolupráci s učitelem popíše zákazy, které se ho jako žáka týkají
- je schopen samostatně popsat zásady chování, které jsou v souladu či rozporu se zákonem o požární ochraně
- popíše základní postihy za způsobení požáru
- ve spolupráci s učitelem popíše zásady, za jakých okolností může být jeho chování potrestáno
- je schopen samostatně vyjmenovat, kdy může způsobit svým jednáním přestupek
- je schopen samostatně vyjmenovat, kdy může způsobit svým jednáním trestný čin
- seznámí s postupem zástupců HZS ČR (velitel zásahu, vyšetřovatel požárů) a PČR (kriminalisté) po požáru
- ve spolupráci s učitelem je schopen popsat zásady poskytnutí osobní a věcné pomoci ve vztahu k veliteli zásahu
- je schopen samostatně popsat, jaké informace a proč od něj může požadovat vyšetřovatel požárů
- je schopen samostatně popsat, jaké informace a proč od něj může požadovat příslušník Policie ČR
- ve spolupráci s učitelem dokáže popsat příklady, kdy požár způsobila technická závada, úmysl, či nedbalost
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení: v teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- Základní povinnosti fyzických osob – 1 otázka
- Postihy – 1 otázka
- Spolupráce na místě požáru – 2 otázky
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení: žák získá maximálně 8 bodů, uspěl při dosažení minimálně 4 bodů. Za každou správně zodpovězenou otázku žák získá 2 body. Učitel může uznat i část správně zodpovězené otázky.
U zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
Červená řada publikací vydaných v rámci SPBI , jedná se např. o Základy požární ochrany, ISBN 80-86634-76-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jakub Škoda, Filip Nos. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.