Společenské vystupování
SV-m-3/AP32
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací průpravný
H (EQF úroveň 3)
SV - Člověk a svět práce
32
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny.
Vzdělávací modul je průpravný, je určen žákům středních škol vzdělávacích oborů, které připravují žáky k působení v obchodě a službách. Modul směřuje k rozvoji dovedností žáků v oblasti principů společenského vystupování uplatňujících se v této sféře a je úzce propojen s moduly Komunikace v obchodě a službách a Psychologie.
Modul vede žáky k osvojení základů společenského vystupování s akcentem na specifika uplatňovaná ve sféře obchodu a služeb s akcentem na asertivní jednání. Žáci se učí rozeznávat etické a neetické postupy a manipulativní jednání. Modul je orientován především k praktickému osvojení dovedností.
Žák
a) uplatňuje zásady společenského vystupování v různých profesních situacích;
b) rozezná etické a neetické jednání;
c) uplatňuje zásady asertivního jednání.
Žák si osvojuje základy společenského vystupování včetně jejich aplikace při profesních činnostech v následujících oblastech:
Průběžně je zásadně prováděno s využitím prvků formativního hodnocení.
a) uplatňuje zásady společenského vystupování v různých profesních situacích;
b) rozezná etické a neetické jednání;
c) uplatňuje zásady asertivního jednání;
Výsledek učení b) je v závěru modulu ověřován testem, výsledky učení a) a c) jsou hodnoceny na základě hodnocení průběžného.
Při průběžném hodnocení dosahovaného výsledku učení b) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje průběžně využívat prvků formativního hodnocení. U výsledků učení a) a c) se doporučuje používat především prvky formativního hodnocení.
Při závěrečném ověřování dosaženého výsledků učení b) testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %. V případě vyjádření žákova výkonu u tohoto výsledku učení známkou se postupuje podle převodníku dosažené úspěšnosti na známku:
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s nižší a průměrnou úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně obtížných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh / pracovní list) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
U výsledků učení a) a c) je žák hodnocen na základě průběžného hodnocení na škále uspěl – neuspěl.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl ve všech třech částech závěrečného hodnocení. Celkové hodnocení modulu se vyjadřuje škálou uspěl – neuspěl (splnil – nesplnil).
např.:
SMEJKAL, V. – BACHRACHOVÁ, H.: Lexikon společenského chování. 5. vydání. Praha, Grada 2011.
ŠPAČEK, L.: Malá kniha etikety pro firmu a úřad. Praha, Mladá fronta 2010.
ŠPAČEK, L. – VANO, R.: Etiketa obchodníka. Praha, Nakladatelství Ladislav Špaček 2018.
BEDRNOVÁ, E. – PAUKNEROVÁ, D.: Psychologie obchodní činnosti pro střední odborná učiliště. Praha, Fortuna, 2004.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s materiály obsahově blízkými zájmům žáků či jejich zaměření.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.