VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Fair trade
Kód modulu
99-m-3/AP19
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vzdělávací oblasti
Komplexní úloha
Fair trade
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením, doporučené využití je především v ekonomice. Žák získá informace o konceptu rovných příležitostí při výrobě a spravedlivého obchodování. Pozná podstatu fair trade obchodu a jeho význam pro život lidí.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí podstatu Fair trade obchodu a charakterizuje jeho základní principy
- zhodnotí fair trade z různých pohledů
- prezentuje možnosti podpory fair trade na praktických příkladech
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Fair trade (podstata a základní princip férového přístupu k výrobě a obchodu zejména v rozvojových zemích)
- Spotřebitelské chování ve vztahu k férovému obchodu
- Odlišnosti mezi podmínkami fair trade obchodu a „běžného obchodu“
- Společenské aspekty obchodu, které fair trade řeší
- Negativní aspekty „běžného obchodu“
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody s odbornými časopisy, webovými stránkami
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
- práce s videem https://www.jsns.cz/lekce/15250-fair-trade
- zážitkové metody
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s internetem a dalších zdrojů, vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- vyhledá příklady výrobků fair trade ve svém okolí
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí podstatu fair trade obchodu a charakterizuje základní principy fair trade
- samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá příslušné informace na webových stránkách
- za pomocí aktivizačních metod (například Brainstormingu, Lapbooku případně dalších), ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní principy fair trade
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí podstatu fair trade obchodu
- aplikuje podstatu fair trade obchodu na praktických příkladech získaných na základě vlastního průzkumu
- učitel diskusi řídí a usměrňuje
- ve skupině žáků si základní principy společně zopakují, učitel jejich činnosti řídí a koriguje
- Zhodnotí fair trade z různých pohledů
- společně s učitelem diskutují o příležitostech fair trade a dopadech na různé skupiny ve výrobním a obchodním řetězci od výroby až ke spotřebiteli
- ve skupině si žáci vymění role (např. dělník v továrně, majitel továrny, dopravce, řetězec, stát) a formou hry se budou snažit si vyjednat co nejlepší podmínky obchodu
- po samostatné úvaze odvodí příčiny velmi nízkých cen v supermarketech u produktů z rozvojových zemí, učiní závěry pro své spotřebitelské chování a diskutuje o tom ve skupině žáků
- z názorů si vyberou za účasti učitele nejzásadnější podněty
- Prezentuje možnosti podpory fair trade na praktických příkladech
- žáci se zapojí do hry a uvedou příklady nejčastějších výrobků fair trade
- vysvětlí, jaké přesvědčení žáka vede k podpoře fair trade
- komunikuje a diskutuje na téma podpory fair trade s učitelem
- navrhne konkrétní příklady podpory fair trade vyspělou společností
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Samostatná práce: žáci vytvoří Lapbook, kde si tvořivou formou připraví ucelený soubor informací o fair trade. Lapbook musí obsahovat informace, které nám dávají odpověď na níže uvedené otázky.
- V čem spočívá podstata fair trade?
- Jaké jsou základní principy fair trade?
- Možnosti podpory fair trade
- Praktické příklady.
Kritéria hodnocení
Samostatná práce: žák za vytvoření Lapbooku získá maximálně 20 bodů, z toho musí získat alespoň 10 bodů, aby uspěl.
Při hodnocení se zohledňuje:
- zahrnutí do obsahu všech výše uvedených otázek
- schopnost vytvoření kreativního Lapbooku
- účelnost uvedených praktických příkladů
- stylistická a grafická úprava Lapbooku
- uspořádání ucelených informací o tématu
- vlastní návrhy, spotřebitelské chování
- obhajoba řešeného zadání
- schopnost formulovat vlastní názor na fair trade
Pro splnění modulu je potřeba získat 50% celkových bodů.
Doporučená literatura
RANSOM, David. Fair trade. Brno: Doplněk, 2011. Společensko-ekologická edice. ISBN 9788072392582.
Https://www.fairtrade.cz/ [online]. [cit. 2019-08-22]
Https://www.nazemi.cz/cs/fairtrade [online]. [cit. 2019-08-22].
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Zezulková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.