VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Ochrana člověka za mimořádných událostí - M
Kód modulu
99-m-4/AP08
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání M a bude realizován jako odborně průřezový. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře a k zlepšení občanské gramotnosti. Žáci po absolvování tohoto modulu získají základní informace o významu a funkci integrovaného záchranného systému a krizových stavech, jako například nouzový stav, stav ohrožení státu apod.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí význam a funkci integrovaného záchranného systému při řešení mimořádných událostí
- chápe rozdíly krizových stavů a má povědomí o činnosti orgánů krizového řízení a jejich poslání
- orientuje se v základních právech a povinnostech právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Funkce integrovaného záchranného systému, rozdělení základních a ostatních složek
- Úkoly základních složek IZS
- Krizové stavy – stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav
- Činnost a poslání orgánů krizového řízení
- Práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- názorně demonstrační metody (předvádění a pozorování)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aktivizující situační metody (řešení problémového případu)
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- navrhuje, jak čelit mimořádným událostem
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí význam a funkci integrovaného záchranného systému při řešení mimořádných událostí
- samostatně charakterizuje činnosti základních složek
- rozlišuje základní a ostatní složky IZS
- Chápe rozdíly krizových stavů a má povědomí o činnosti orgánů krizového řízení a jejich poslání
- ve skupině žáků nebo samostatně vysvětlí, co jsou krizové stavy
- na příkladu popíše činnosti orgánů krizového řízení
- Orientuje se v základních právech a povinnostech právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.
- popíše zapojení právnických a fyzických osob do záchranných a likvidačních prací (včetně možnosti odmítnutí těchto povinností)
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí omezení vyplývající z vyhlášení jednoho z krizových stavů
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- Funkce integrovaného záchranného systému, rozdělení základních a ostatních složek včetně úkolů základních složek IZS – 2 otázky
- Krizové stavy – stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav, včetně činností a poslání orgánů krizového řízení – 2 otázky
- Práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – 2 otázky
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 30 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- Funkce integrovaného záchranného systému, rozdělení základních a ostatních složek včetně úkolů základních složek IZS – 10 bodů
- Krizové stavy – stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav, včetně činností a poslání orgánů krizového řízení – 10 bodů
- Práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – 10 bodů
Žák uspěl při dosažení alespoň 20 bodů.
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů.
Doporučená literatura
KOPECKÝ, Miroslav, Eleonóra TILCEROVÁ a Jaromír ŠIMAN. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4094-1
Vaše cesty k bezpečí Portál krizového řízení HZS JmK [online]. Dostupné z: http://krizport.firebrno.cz/file/2633_1_1/
Chraň svůj svět, chraň svůj život - 11 výukových interaktivních kurzů věnujících se výuce v oblastech běžných rizik i rizik mimořádných událostí. Jednotlivé kurzy jsou k dispozici online. Projekt je součástí širokých aktivit neziskové organizace Záchranný kruh.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jaromír Šiman, Eleonóra Tilcerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.