Cihelné a tvárnicové zdivo
36-m-2/AB48
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Cihelné a tvárnicové zdivo
Svislé nosné konstrukce
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-E/02 Stavební práce
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-44-L/51 Stavební provoz
28
30. 04. 2020
Jde o vstupní modul bez nutnosti vazby na předcházející moduly.
Žáci budou seznámeni s materiály, které se používají ke zdění. V úvodu se seznámí s klasickým cihelným zdivem, které je dnes nahrazováno zdivem tvárnicovým. Žákům budou prezentovány technologické postupy zděných konstrukcí z cihel i z tvárnice. Ukázka na nákresech a praktická ukázka základních vazeb cihelného zdiva první a druhé vrstvy. Proběhne ukázka základního zednického nářadí a pomůcek. Tento modul by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou.
Odborné kompetence:
Svislé nosné konstrukce
Stěny, sloupy, pilíře
Funkce svislých nosných konstrukcí
Nosná, dělící, protipožární, akustická.
Rozdělení svislých nosných konstrukcí podle půdorysné polohy
Obvodové zdivo, Vnitřní nosné zdivo, sloupy, pilíře, příčky.
Rozdělení zděných konstrukcí podle materiálů
Z cihel plných pálených, děrovaných, vápenopískových, šamotových, pórobetonové, keramické
Základní druhy malt
MV, MVC, MC, suché maltové směsi.
Fáze technologie zdění
Přípravná, dopravní, pomocnou, hlavní zdící, úklidovou
Vlastnosti cihelného zdiva
Výhody, nevýhody, tepelně - izolační vlastnosti, pevnost zdiva.
Vlastnosti tvárnicového zdiva
Výhody, nevýhody, tepelně - izolační vlastnosti, pevnost zdiva.
Názvosloví a rozměry cihelného zdiva
Základní rozměr CPP, tloušťky zdiva, styčná a ložná spára, běhoun, vazák.
Názvosloví a rozměry tvárnicového zdiva
Koncová tvárnice, základní tvárnice, poloviční tvárnice,
poloviční koncová tvárnice, ložné spáry, styčné spáry, systém P+D
Vazby cihelného zdiva
Běhounová, vazáková, polokřížová, křížová, gotická, polská, vazba zdi 300 a 450, ukončení zdí pomocí tříčtvrtek, křížení zdiva, vazba rohu, zalomené ostění.
Vazby tvárnicového zdiva
Běhounová a vazáková vazba, půdorysné a výškové moduly nejrozšířenějších tvárnicových systémů, založení tvárnicového zdiva, napojení nosných stěn a příček.
Technologie konkrétních systémů
Keramické tvárnice, pórobetonové tvárnice, keramzitové tvárnice, škvárobetonové tvárnice.
Zásady a chyby při zdění
BOZP, přípravná část, organizace pracoviště, nedodržení technologických postupů
Žáci budou seznámeni se zděnými svislými konstrukcemi. Žákům bude prezentováno rozdělení zdiva podle funkce, podle půdorysné polohy a podle materiálu. Žáci si vyhledají pracovní postupy a vlastnosti materiálů u jednotlivých výrobců. V rámci tématu proběhne školení od výrobců moderních tvárnicových systémů. Prezentace řemeslně správných a nesprávných realizací zděných konstrukcí.
Doporučení k zařazení do UP pro 1. ročníky oborů vzdělávání skupiny 36.
Ústně – popište výhody a nevýhody cihelných a tvárnicových konstrukcí, popište fáze technologie zdění
Písemně – nakreslete vazby cihelného zdiva, nakreslete a popište styčnou a ložnou spáru pro cihelné zdivo. Nakreslete a popište provádění styčné a ložné spáry u systému Ytong. Nakreslete a popište provádění styčné a ložné spáry u systému Porotherm.
Najděte a vypište názvy tvárnic, používaných na obvodové zdivo, které mají nejlepší tepelněizolační vlastnosti od systému Heluz tloušťka zdiva do 400 mm.
Správnost a výstižnost formulací odpovědí v ústní zkoušce, prokázání schopnosti práce s katalogy a technickými listy výrobců ve zkoušce písemné.
Hodnocení:
TIBITANZL, Otomar. Stavební technologie I: pro 1. ročník SOU učebního oboru zedník. 6., přepracované vydání Praha: Sobotáles, 2005, 123 s. ISBN 80-86817-09-1.
HÁJEK, Václav. Pozemní stavitelství II pro 2. ročník SPŠ stavebních. 2. vyd. Praha: Sobotáles, 1999, 218 s. ISBN 80-85920-59-x.
CTZ
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Plaček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.