VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Filmová řeč
Kód modulu
82-m-4/AB40
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Filmová řeč
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení povědomí a znalostí v oblasti filmové řeči, jejích technických i obsahových prvků a nástrojů. Žák se seznámí s obsahem, významem a možným praktickým využitím filmové řeči a dokáže samostatně analyzovat prvky filmové řeči v audiovizuálním díle.
Po absolvování modulu žák prakticky využívá filmovou řeč ve vlastní tvorbě.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- definuje audiovizuální dílo - film
- popíše historii audiovizuálního díla - filmu
- vysvětlí pojem filmová řeč
- kategorizuje prvky filmové řeči (technické, obsahové)
- vyjmenuje a popíše jednotlivé technické prvky filmové řeči
- vyjmenuje a popíše jednotlivé obsahové a narativní prvky filmové řeči
- aplikuje nabyté teoretické vědomosti v oblasti filmové řeči k analýze konkrétních audiovizuálních děl vybraných autorů
- zanalyzuje dílo vybraného filmového autora z pohledu filmové řeči
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělávání:
1. Audiovizuální dílo - film
2. Filmová řeč
- definice, popis a historický vývoj
- technické prvky filmové řeči:
- velikost záběru
- rytmus
- střihová skladba
- pohyb (kamery, předmětu)
- sklon kamery
- perspektiva
- hloubka ostrosti
- kompozice záběru
- deformace obrazu
- zvuk ve filmu (ticho, voicover, soundtrack, zvukové efekty)
- efekty
- přechody
- výtvarná scéna (masky, kulisy)
- Obsahové prvky filmové řeči
- vedení pozornosti
- dramaturgická skladba
- asociativní skladba
- stylistické formy
- kontrukce vyprávěcích rovin
- objektivita / subjektivita
- vedení pozornosti
3. Konkrétní příklady filmové řeči u rozdílných autorů
- Christopher Nolan
- Martin Scorsese
- Wes Anderson
- Taika Waititi
- Alfred Hitchcock
- Orson Welles
- Woody Allen
- David Lynch
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací (popis a charekteristika audiovizuálního díla, popis a výzam filmové řeči a rozdělení jednotlivých prvků)
Metody slovní - dialogické:
- dialog (konzultace v průběhu vzniku samostatné práce žáků)
- diskuze (v rámci prezentace a vybraných ukázek, závěrečná při hodnocení prezentace - závěrečné práce žáka)
Metody názorně demonstrační:
- ukázky filmových scén a jejich následný rozbor z pohledu filmové řeči
Přmé vyučování:
- samostatná práce žáka (prezentace analyzující filmovou řeč vybraného filmového autora) s konzultací
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- prezentace při společném závěrečném hodnocení
- prezentace se kromě samotného řečnického výstupu opírá o digitální formu (powerpoint nebo .pdf formát)
- prezentace se skladá minimálně:
- 10 slidů
- stručné informativní bio vybraného filmaře
- vstupní popis vybraného filmu
- rozbor filmové řeči (na 2 - 3 scénách z filmu analyzovat a popsat technické i obsahové prvky filmové řeči)
- 2 - 3 audiovizuální ukázky z filmu určené k rozboru
- vlastní hodnocení
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s charakteristikou a významem filmové řeči
- kategorizuje jednotlivé prvky filmové řeči
- diskutuje ve skupině charakteristiku jednotlivých ukázek filmů z pohledu filmové řeči
- vypracuje přehlednou a informativní prezentaci, kterou analyzuje film vybraného autora
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení v průběhu modulu
- základní pojmy, principy a prvky filmové řeči
Praktické zkoušení
- vypracování samostatné práce žáků
Specifikace samostatné práce:
- prezentace při společném závěrečném hodnocení
- prezentace digitální formou (powerpoint nebo .pdf formát)
- vlastní hodnocení prezentace
Ověřované okruhy:
- audiovizuální dílo - film
- filmová řeč
- konkrétní příklady filmové řeči u rozdílných autorů
Kritéria hodnocení
Prospěl - neprospěl
- prospěl:
- ústní a průběžná forma zkušení: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce v podobě prezentace
- neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, nesprávné či nedostatečné řešení samostatné práce v podobě prezentace (např. nenaplnění minima požadavků)
- v případě příkladného a aktivního přístupu žáka s velmi kvalitní závěrečnou prací (prezentací) je možno hodnoti "prospěl s vyznamením"
Hodnocení samostatné práce - závěrečná prezentace studenta:
- obsah - aplikace získaných poznatků na rozbor vybraného filmového díla (popis technických i obsahových prvků filmové řeči)
- informativní kvalita zpracovaného materiálu
- vlastní interpretace, forma - styl prezentace, vizuální a textová kvalita
Hodnocení celkové aktivity v rámci modulu:
- komunikace s pedagogem a spolužáky
- zájem o zadané téma
- plnění průběžných úkolů
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PLAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967. 455 s. D-01*70050. 403-22-875.
KUNA, M.: Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu (Praha Panton, 1957).
Poznámky
Tento modul lze kombinovat s jiným, jehož cílem je praktický výstup v podobě vzniku studentského/žákovského audiovizuálního díla.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.