Detail modulu Filmová řeč

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Filmová řeč

Kód modulu

82-m-4/AB40

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Filmová řeč

Obory vzdělání - poznámky

 

  • 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
  • 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

 

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení povědomí a znalostí v oblasti filmové řeči, jejích technických i obsahových prvků a nástrojů. Žák se seznámí s obsahem, významem a možným praktickým využitím filmové řeči a dokáže samostatně analyzovat prvky filmové řeči v audiovizuálním díle. 

Po absolvování modulu žák  prakticky využívá filmovou řeč ve vlastní tvorbě.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • definuje audiovizuální dílo - film
  • popíše historii audiovizuálního díla - filmu
  • vysvětlí pojem filmová řeč
  • kategorizuje prvky filmové řeči (technické, obsahové)
  • vyjmenuje a popíše jednotlivé technické prvky filmové řeči
  • vyjmenuje a popíše jednotlivé obsahové a narativní prvky filmové řeči
  • aplikuje nabyté teoretické vědomosti v oblasti filmové řeči k analýze konkrétních audiovizuálních děl vybraných autorů
  • zanalyzuje dílo vybraného filmového autora z pohledu filmové řeči

 

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy vzdělávání:

1. Audiovizuální dílo - film

  • definice
  • historie

2. Filmová řeč

  • definice, popis a historický vývoj
  • technické prvky filmové řeči:
    • velikost záběru 
    • rytmus
    • střihová skladba
    • pohyb (kamery, předmětu)
    • sklon kamery
    • perspektiva
    • hloubka ostrosti
    • kompozice záběru
    • deformace obrazu
    • zvuk ve filmu (ticho, voicover, soundtrack, zvukové efekty)
    • efekty
    • přechody
    • výtvarná scéna (masky, kulisy)
  • Obsahové prvky filmové řeči
    • vedení pozornosti
    • dramaturgická skladba
    • asociativní skladba
    • stylistické formy
    • kontrukce vyprávěcích rovin
    • objektivita / subjektivita
    • vedení pozornosti

3. Konkrétní příklady filmové řeči u rozdílných autorů

  • Christopher Nolan
  • Martin Scorsese
  • Wes Anderson
  • Taika Waititi
  • Alfred Hitchcock
  • Orson Welles
  • Woody Allen
  • David Lynch

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní - monologické:

  • odborný výklad s prezentací (popis a charekteristika audiovizuálního díla, popis a výzam filmové řeči a rozdělení jednotlivých prvků)

Metody slovní - dialogické:

  • dialog (konzultace v průběhu vzniku samostatné práce žáků)
  • diskuze (v rámci prezentace a vybraných ukázek, závěrečná při hodnocení prezentace - závěrečné práce žáka)

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky filmových scén a jejich následný rozbor z pohledu filmové řeči

Přmé vyučování:

  • samostatná práce žáka (prezentace analyzující filmovou řeč vybraného filmového autora) s konzultací
  • orientace žáka v učivu
  • prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • prezentace při společném závěrečném hodnocení
  • prezentace se kromě samotného řečnického výstupu opírá o digitální formu (powerpoint nebo .pdf formát)
  • prezentace se skladá minimálně:
  • 10 slidů
  • stručné informativní bio vybraného filmaře 
  • vstupní popis vybraného filmu
  • rozbor filmové řeči (na 2 - 3 scénách z filmu analyzovat a popsat technické i obsahové prvky filmové řeči)
  • 2 - 3 audiovizuální ukázky z filmu určené k rozboru
  • vlastní hodnocení

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s charakteristikou a významem filmové řeči
  • kategorizuje jednotlivé prvky filmové řeči
  • diskutuje ve skupině charakteristiku jednotlivých ukázek filmů z pohledu filmové řeči
  • vypracuje přehlednou a informativní prezentaci, kterou analyzuje film vybraného autora

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení v průběhu modulu

  • základní pojmy, principy a prvky filmové řeči

Praktické zkoušení

  • vypracování samostatné práce žáků 

Specifikace samostatné práce:

  • prezentace při společném závěrečném hodnocení
  • prezentace digitální formou (powerpoint nebo .pdf formát)
  • vlastní hodnocení prezentace

Ověřované okruhy:

  • audiovizuální dílo - film
  • filmová řeč
  • konkrétní příklady filmové řeči u rozdílných autorů

Kritéria hodnocení

Prospěl - neprospěl

  • prospěl:
    • ústní a průběžná forma zkušení: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce v podobě prezentace
  • neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, nesprávné či nedostatečné řešení samostatné práce v podobě prezentace (např. nenaplnění minima požadavků) 
  • v případě příkladného a aktivního přístupu žáka s velmi kvalitní závěrečnou prací (prezentací) je možno hodnoti "prospěl s vyznamením"


Hodnocení samostatné práce - závěrečná prezentace studenta:

  • obsah - aplikace získaných poznatků na rozbor vybraného filmového díla (popis technických i obsahových prvků filmové řeči)
  • informativní kvalita zpracovaného materiálu
  • vlastní interpretace, forma - styl prezentace, vizuální a textová kvalita

Hodnocení celkové aktivity v rámci modulu:

  • komunikace s pedagogem a spolužáky
  • zájem o zadané téma
  • plnění průběžných úkolů

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PLAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967. 455 s. D-01*70050. 403-22-875.

KUNA, M.: Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu (Praha Panton, 1957).

Poznámky

Tento modul lze kombinovat s jiným, jehož cílem je praktický výstup v podobě vzniku studentského/žákovského audiovizuálního díla.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné