Spořím a investuji
78-m-4/AB31
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
K (EQF úroveň 4)
78 - Obecně odborná příprava
63 - Ekonomika a administrativa
63-41/M02 Obchodní akademie
78-42/M02 Ekonomické lyceum
20
30. 04. 2020
Absolvování modulu Co stojí finanční služby. Placení
Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s produkty finančního trhu, které jsou určeny pro spoření a pro investování, vést žáky k tomu, jak tyto produkty vzájemně porovnávat z hlediska výnosu, rizika a likvidity a jak vybrat vhodný produkt pro využití volných finančních prostředků. Celý modul je uveden sestavením domácího a osobního rozpočtu pro případ, kdy vzniká jednorázový či opakovaný přebytek rozpočtu. Součástí modulu je též seznámení s alternativním pohledem na osobní majetek jako na osobní aktiva a pasiva.
Po ukončení modulu žák sestaví osobní i domácí rozpočet a navrhne možnosti nakládání s přebytkem rozpočtu.
Žák
- rozliší pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje a na základě toho sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti;
- vymezí vhodné finanční produkty pro spoření
- vymezi vhodné finanční produkty pro investování
- srovná vybrané finanční produkty z hlediska výnosu, bezpečnosti a likvidity
- vysvětli rozdíl mezi osobními aktivy a pasivy
- navrhne, jak naložit s jednorázovým a s trvalým přebytkem rozpočtu domácnosti;
- navrhne způsoby, jak využít volné finanční prostředky, a vybere nejvýhodnější finanční produkt pro jejich zhodnocení;
- rodinný rozpočet – osobní rozpočet, rozpočet domácnosti
- jednorázový a trvalý přebytek domácího rozpočtu
- výnos, riziko a likvidita
- spoření – bankovní vklady, stavební spoření, doplňkové penzijní spoření, soukromé životní pojištění
- investování – podílové fondy, investice do dluhopisů, do akcií, do majetku, do podnikání
- osobní aktiva a pasiva
- využití informačních a komunikačních technologií, internetu
- praktické sestavení osobního či domácího rozpočtu
- vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky samotnými – využití vlastních a rodinných zkušeností
- výklad
- samostatné zjištění podmínek spořicích produktů
- samostatné zjištění podmínek investičních produktů
- individuální studium tématu osobní aktiva, osobní pasiva (četba)
- případová studie na téma zhodnocení finančních prostředků
- osobní návštěva finančních institucí
3. ročník
metody:
- ústní zkoušení
– 1 písemná práce
- písemný posudek případové studie
formy:
– slovní zhodnocení výkonu, klasifikace pětistupňovou klasifikační stupnicí
- vzájemné hodnocení mezi spolužáky na základě prezentace výsledků případové studie
- sebehodnocení
Modul je splněn za předpokladu absolvování jedné písemné práce a zpracování případové studie, jejímž obsahem je vytvořený rodinný rozpočet s možnostmi investování přebytku. Možnosti budou porovnány z hlediska výnosu, bezpečnosti a likvidity, výnos bude konkrétně propočten. Hodnocení nesmí být nižší než 50 %.
- odbornost vyjadřování
- komplexnost řešení problematiky
- přesnost a pečlivost
- grafická úprava a přehlednost předložené práce
Celkové hodnocení – uspěl – neuspěl
Uspěl – předložil všechny požadované výstupy modulu a absolvoval písemnou práci.
Klínský, Münch - Ekonomika nejen k maturitě (nakladatelství Eduko)
Klínský, Münch - Ekonomika pro maturitní obory středních škol, 3. díl (nakladatelství Eduko)
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Klínský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.