Podnikáme - společenská odpovědnost firem
78-m-4/AB30
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
78 - Obecně odborná příprava
63 - Ekonomika a administrativa
78-42-M/02 Ekonomické lyceum
16
30. 04. 2020
Modul tvoří úvod do problematiky podnikání, vstupní předpoklady se nevyžadují.
Cílem modulu je uvést žáky do světa podnikání, zpracovat úvodní záměr a zpřesnit další fáze přípravy jeho realizace - výpočet zisku, vymezení potřebných zdrojů financí, oběžného a dlouhodobého majetku. Důležitým cílem je podpořit motivaci k podnikání na příkladech úspěšných podnikatelů, zejména mladých podnikatelů a podnikatelů v jim blízkých oborech. V závěrečné fázi má žák pochopit, že podnikatel svou činností ovlivňuje své okolí, a proto by měl brát v úvahu i potřeby společnosti jako celku.
Po ukončení modulu žák sestaví jednoduchý podnikatelský záměr na základě svého vlastního nápadu (optimálně se zohledněním společenské odpovědnosti firem).
Žák:
- zpracuje metodou Lean Canvas základní záměr
- vypočte očekávaný výsledek hospodaření a celkovou potřebu finančních zdrojů
- vymezí možné zdroje získání finačních prostředků
- navrhne prospekt pro crowdfundingovou kampaň
- Lean Canvas
- koncept společenské odpovědnosti (CSR)
- majetek potřebný pro realizaci záměru
- vlastní kapitál, cizí zdroje, crowdfunding
- výsledek hospodaření
Základní strategií je postupná tvorba společného jednoduchého podnikatelského záměru ve skupině 2-4 žáků.
Pro seznámení se s nutnými výchozími informacemi se využívají:
- webové stránky s online výkladem metody Lean Canvas
- motivační videa s příklady inspirativních podnikatelů, v optimálním případě seminář s podnikatelem
(vhodné zdroje např. www.mladypodnikatel.cz; www.svou-cestou.cz; http://objevit.cz/stitek/mladi-podnikatele; www.startupmap.cz/)
- webové stránky věnující se problematice CSR
- vzory záměrů zpracovaných studenty v minulých letech
V optimálním případě proběhne ústní prezentace všech zpracovaných záměrů.
1. ročník, 1. pololetí
průběžné, formativní hodnocení žáků (slovní),
písemné ověření témat výpočet zisku, oběžný a dlouhodobý majetek, vlastní a cizí zdroje financování
slovní závěrečné hodnocení podnikatelského záměru, příp. i prezentace záměru (žáci zároveň odevzdají výkaz práce, v němž popíší podíl jednotlivých členů skupiny na společném podnikatelském záměru
- kritéria hodnocení písemného ověření – správnost výpočtu, obsahová úplnost. Písemné ověření se hodnotí klasifikační stupnicí podle zvyklostí školy, avšak podmínkou je dosažení min. 50% úspěšnosti
- podnikatelský záměr se hodnotí podle 4 kritérií – reálnost, obsahová správnost, rozsah, grafická úprava. Hodnocení se provádí slovně a bodováním (první tři kritéria 1-10 bodů, kritérium úprava 5 bodů). Podmínkou úspěšnosti je dosažení min. 18 bodů. Body může vyučující převést na klasifikační stupně podle zvyklostí školy
Učebnice Ekonomika pro ekonomicky zaměřené obory středních škol 1 (autor: Petr Klínský, Otto Műnch) a platné právní normy (např. živnostenský zákon) . Alternativně učebnice Ekonomika nejen k maturitě (autor. Petr Klínský, Otto Münch).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Klínský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.