Detail modulu Cenné papíry

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Cenné papíry

Kód modulu

63-m-4/AN43

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-41-M/02 Ekonomické lyceum

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

zdroje financování, principy finančního trhu

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s formami cenných papírů, rozdílem mezi cennými papíry peněžního a kapitálového trhu včetně konkrétních výpočtů a obchodováním s cennými papíry.

Modul žákům prohloubí kompetence potřebné k pracovnímu uplatnění v oblasti bankovnictví a finančního poradenství.  

Po absolvování modulu žák rozliší a definuje typy cenných papírů peněžního a kapitálového trhu, aplikuje výpočet směnky pro potřeby účetnictví, popíše fungování trhu s cennými papíry.

Očekávané výsledky učení

Ve vazbě na RVP

  • vysvětlí princip fungování finančního trhu
  • na příkladech vysvětlí využití cenných papírů a obchodování s nimi
  • rozliší cenné papíry finančního trhu
  • rozliší cenné papíry kapitálového trhu 
  • navrhne možnosti investování prostřednictvím cenných papírů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

cenné papíry a investování

  • účel cenných papírů
  • vystavení cenných papírů
    • cenné papíry peněžního trhu 
      • šek
      • směnka
      • státní pokladniční poukázka
    • cenné papíry kapitálového trhu
      • majetkové cenné papíry
        • akcie
        • podílový list 
      • úvěrové cenné papíry 
        • dluhopis 
        • hypoteční zástavní list 

obchodování s cennými papíry

  • burza cenných papírů
  • RM systém

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • využití informačních a komunikačních technologií
  • vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
  • výklad
  • práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
  • beseda s odborníkem z praxe

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

metody:

  • písemné práce
  • ústní zkoušení
  • praktický příklad – návrh na investování financí

formy:

  • ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
  • písemné hodnocení
  • pětistupňová klasifikační stupnice

Kritéria hodnocení

  • ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
  • vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace

Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl

Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.

Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.

Doporučená literatura

KLÍNSKÝ, Petr a Otto MÜNCH. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 5., upr. vyd. Praha: Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-55-9.

KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH, Yvetta FRYDRYŠKOVÁ, Jarmila ČECHOVÁ a Lenka BARBOROVÁ. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, 2018. ISBN 978-80-88057-02-4.

KLÍNSKÝ, Petr a Otto MÜNCH. Ekonomika nejen k maturitě. Šesté, upravené vydání. Praha: Eduko nakladatelství, 2019. ISBN 978-80-88057-63-5.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Veisová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné