VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Relační databáze MS Access II
Kód modulu
18-m-4/AB25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Dotazy v databázi školní jídelny
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost základních pojmů ICT, schopnost základního ovládání PC;
modul Relační databáze MS Access I.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul představuje metody získání informací z relační databáze. Na jednoduchém příkladu je popsán postup tvorby dotazů a sestav databáze MS Access. Při tvorbě výstupů databáze je kladen důraz na dodržení zásad ovlivňujících kvalitu výstupů. Cílem je vytvoření výstupních sestav za využití různých typů dotazů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyhodnotí možné informace, které je schopen získat z aktuální DB;
- sestaví výběrový dotaz;
- sestaví parametrický dotaz;
- sestaví dotaz s agregační funkcí;
- vytvoří sestavu nad tabulkou;
- vytvoří sestavu nad dotazem;
- v sestavě využije možností souhrnů.
(RVP) Absolvent
- realizuje databázová řešení;
- ovládá základní práce v databázovém procesoru (tvorba sestav, příprava pro tisk, tisk);
- vytvoří dotazy;
- vytvoří sestavu s agregačními funkcemi.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Dotazy a sestavy MS Access
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody názorně demonstrační:
- Příklady relačních databází a možnosti získané informace
- Možnosti hromadného zpracování dat a tvorba výstupů
Metody praktické:
- Nácvik návrhu dotazů relační DB
- Samostatná práce s dozorem učitele
- Vypracování příslušného pracovního listu
Žáci v rámci praktické výuky provádí následující činnosti
- Navrhne možné dotazy z ukázkové databáze
- V MS Access vytvoří různé typy dotazů
- V MS Access vytvoří sestavu se souhrnem
Zařazení do učebního plánu, ročník
Informační a komunikační technologie – 2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktický výstup
- Návrh DB dotazů – jednoduchý výběrový dotaz
- Návrh DB dotazů – parametrický dotaz
- Návrh DB dotazů – dotaz s agregační funkcí
- Sestava nad tabulkou se souhrnem
- Zhodnocení vytvořených dotazů
- dotaz je funkční
- součástí dotazu je funkce (např. datum, den v týdnu,…)
- součástí dotazu je parametr
- součástí dotazu je agregační funkce
- Zhodnocení vytvořených sestav – funkční (např. výpočet v souhrnu) i nefunkční požadavky (např. grafické zpracování a využití grafických prvků)
Kritéria hodnocení
Hodnotí se kvalita výstupu s důrazem na dodržení zásad pro tvorbu ověřovaných výsledků. Např. těchto 10 kritérií až 10 procentními body (u každého parametru by měl být splněn minimální počet alespoň 2 bodů a celkový počet získaných bodů by měl pro absolvování přesáhnout 50):
- Dotaz je sestaven nad minimálním počtem tabulek.
- Dotaz využívá parametr, který je definován.
- Dotaz využívá agregační funkci.
- Dotaz má výsledek ve správném formátu.
- Žák dokáže popsat význam dotazu v SQL.
- Sestava je nad správnou tabulkou (dotazem).
- Sestava je graficky akceptovatelná.
- Sestava využívá skupin.
- Sestava využívá výpočtu v souhrnech.
- Všechna sestavení jsou vytvořena bez průvodce (v návrhovém zobrazení).
Doporučená literatura
VIESCAS, J. - CONRAD, J.: Mistrovství v Microsoft Office Access 2007. Brno: Computer Press, 2008. Mistrovství. ISBN 9788025121627.
KROENKE, D. - JAUER, D.: Databáze. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4352-0.
TAYLOR, Allen G.: SQL for dummies. 8th edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley, [2013]. --For dummies. ISBN 9781118607961.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Široký. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.