Detail modulu Podnikáme

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Podnikáme

Kód modulu

63-m-4/AN29

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63- 41-M/02 Obchodní akademie

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

19. 09. 2019

Vstupní předpoklady

Modul tvoří úvod do problematiky podnikání, vstupní předpoklady se nevyžadují.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je uvést žáky do světa podnikání a ukázat, co představuje příprava podnikatelského záměru – nápad, formulace záměru, výpočet zisku, vymezení potřebných zdrojů financí, oběžného a dlouhodobého majetku. Důležitým cílem je podpořit motivaci k podnikání na příkladech úspěšných podnikatelů, zejména mladých podnikatelů a podnikatelů v jim blízkých oborech. V závěrečné fázi má žák pochopit, že podnikatel svou činností ovlivňuje své okolí, a proto by měl brát v úvahu i potřeby společnosti jako celku. Součástí záměru bude základní zakladatelský rozpočet.

Očekávané výsledky učení

  • formuluje svůj nápad, v jaké oblasti by mohl s ohledem na své schopnosti podnikat. V optimálním případě tento nápad zohlední společenskou odpovědnost podnikatele
  • sestaví jednoduchý podnikatelský záměr
  • rozliší oběžný a dlouhodobý majetek a jejich základní druhy
  • vymezí potřebný oběžný a dlouhodobý majetek pro zahájení podnikání v daném oboru
  • odliší vlastní a cizí zdroje financování
  • zpracuje základní rozpočet nákladů, výnosů a zisku
  • vypočte celkovou potřebu finančních prostředků při zahájení podnikání
  • vymezí základní předpoklady pro zahájení podnikání (živnostenské oprávnění, povinnosti podnikatele)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • vznik nápadu
  • podnikatelský záměr
  • zahájení podnikání
  • oběžný majetek, dlouhodobý majetek
  • koncept společenské odpovědnosti (CSR)
  • vlastní kapitál, cizí zdroje
  • výsledek hospodaření
  • rozpočet nákladů, výnosů a zisku
  • rozpočet potřeby financování

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Základní strategií je postupná tvorba společného jednoduchého podnikatelského záměru ve skupině 2-4 žáků.
Pro seznámení se s nutnými výchozími informacemi se využívají:

  • motivační videa s příklady inspirativních podnikatelů, v optimálním případě seminář s podnikatelem
  • problémové úlohy na téma získání nápadu k podnikání, výsledek hospodaření, zdroje financování
  • výklad tématu oběžný a dlouhodobý majetek
  • vzorové výpočty v oblasti zakladatelského rozpočtu

V optimálním případě proběhne ústní prezentace všech zpracovaných záměrů.

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník v 1. pololetí

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • průběžné, formativní hodnocení žáků (slovní),
  • písemné ověření témat výpočet zisku, oběžný a dlouhodobý majetek, vlastní a cizí zdroje financování
  • slovní závěrečné hodnocení podnikatelského záměru, příp. i prezentace záměru (žáci zároveň odevzdají výkaz práce, v němž popíší podíl jednotlivých členů skupiny na společném podnikatelském záměru

Kritéria hodnocení

kritéria hodnocení písemného ověření

  • správnost výpočtu,
  • obsahová úplnost.

Písemné ověření se hodnotí klasifikační stupnicí podle zvyklostí školy, avšak podmínkou je dosažení min. 50% úspěšnosti

Podnikatelský záměr se hodnotí podle 4 kritérií:

  1. reálnost,
  2. obsahová správnost,
  3. rozsah,
  4. grafická úprava.

Hodnocení se provádí slovně a bodováním (první tři kritéria 1-10 bodů, kritérium grafická úprava 5 bodů). Podmínkou úspěšnosti je dosažení min. 18 bodů. Body může vyučující převést na klasifikační stupně podle zvyklostí školy

Doporučená literatura

Učebnice Ekonomika pro ekonomicky zaměřené obory středních škol 1 (autor: Petr Klínský, Otto Műnch) a platné právní normy (např. živnostenský zákon)

Poznámky

Při hodnocení záměru se předpokládá, že všichni studenti dané skupiny se účastnili práce rovnoměrně. Pokud nikoliv, hodnocení se přiměřeně odstupňuje podle odevzdaného výkazu práce.

Modul je úvodem k dalším navazujícím modulům:

  • Zajištění začátku podnikání
  • Právní formy podnikání
  • Jak uspokojit potřeby zákazníka
  • Kde vzít peníze na podnikání
  • Dosáhneme zisku?

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Klínský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné