Detail modulu Pokladna a její účtování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pokladna a její účtování

Kód modulu

99-m-4/AN17

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

Komplexní úloha

Základy účetnictví - pokladna, ceniny

Obory vzdělání - poznámky

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základy účetnictví

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák si prohloubí své teoretické znalosti a získá souhrnný pohled na funkci pokladníka, způsob evidence a účtování v pokladně, včetně inventarizace pokladny. Žák bude schopen vést samostatně pokladnu a její evidenci.  

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • vyplní příjmové a výdajové pokladní doklady v souladu s platnou legislativou
  • na konkrétním příkladu vede pokladní knihu
  • vysvětlí pravidla vedení pokladny
  • provede inventuru pokladny a zaúčtuje případné inventarizační rozdíly

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Pokladna

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. vyplní příjmové a výdajové pokladní doklady v souladu s platnou legislativou
    • samostatně nebo ve skupině žáků pracuje s platnými právními předpisy a vyhledá příslušné informace
    • ve spolupráci s učitelem konzultuje náležitosti příjmového a výdajového pokladního dokladu
    • samostatně na praktickém příkladu vyplní příjmový a výdajový pokladní doklad
    • nejasnosti konzultuje s učitelem a případné chyby opraví
  2. na konkrétním příkladu vede pokladní a hlavní knihu
    • samostatně charakterizuje rozdíl mezi korunovou a valutovou pokladnou
    • ve spolupráci s učitelem zapíše údaje do pokladní knihy
    • na konkrétním příkladu vysvětlí zaúčtování do hlavní knihy
    • samostatně zaúčtuje jednotlivé položky zadané učitelem do hlavní knihy
  3. vysvětlí pravidla vedení pokladny
    • vysvětlí úlohu pokladníka na konkrétním příkladu
    • na základě předlohy zadané učitelem sestaví dohodu o hmotné odpovědnosti
    • vysvětlí „podpisové vzory“
    • charakterizuje stanovení denního limitu pokladní hotovosti a způsob provádění odvodu hotovosti
  4. provede inventuru pokladny a zaúčtuje případné inventarizační rozdíly
    • na konkrétním příkladu zjistí stav pokladny
    • ve spolupráci s učitelem vypočítá inventarizační rozdíly
    • samostatně nebo ve skupině žáků inventarizační rozdíly zaúčtuje a výsledek obhájí před učitelem
    • opraví případné chyby

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: souhrnná úloha na účtování pokladny, skládá se z 20 účetních případů.

Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otázek, přičemž je důležitá aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.

Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Trnčáková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné