VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pokladna a její účtování
Kód modulu
99-m-4/AN17
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Základy účetnictví - pokladna, ceniny
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základy účetnictví
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák si prohloubí své teoretické znalosti a získá souhrnný pohled na funkci pokladníka, způsob evidence a účtování v pokladně, včetně inventarizace pokladny. Žák bude schopen vést samostatně pokladnu a její evidenci.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyplní příjmové a výdajové pokladní doklady v souladu s platnou legislativou
- na konkrétním příkladu vede pokladní knihu
- vysvětlí pravidla vedení pokladny
- provede inventuru pokladny a zaúčtuje případné inventarizační rozdíly
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- vyplní příjmové a výdajové pokladní doklady v souladu s platnou legislativou
- samostatně nebo ve skupině žáků pracuje s platnými právními předpisy a vyhledá příslušné informace
- ve spolupráci s učitelem konzultuje náležitosti příjmového a výdajového pokladního dokladu
- samostatně na praktickém příkladu vyplní příjmový a výdajový pokladní doklad
- nejasnosti konzultuje s učitelem a případné chyby opraví
- na konkrétním příkladu vede pokladní a hlavní knihu
- samostatně charakterizuje rozdíl mezi korunovou a valutovou pokladnou
- ve spolupráci s učitelem zapíše údaje do pokladní knihy
- na konkrétním příkladu vysvětlí zaúčtování do hlavní knihy
- samostatně zaúčtuje jednotlivé položky zadané učitelem do hlavní knihy
- vysvětlí pravidla vedení pokladny
- vysvětlí úlohu pokladníka na konkrétním příkladu
- na základě předlohy zadané učitelem sestaví dohodu o hmotné odpovědnosti
- vysvětlí „podpisové vzory“
- charakterizuje stanovení denního limitu pokladní hotovosti a způsob provádění odvodu hotovosti
- provede inventuru pokladny a zaúčtuje případné inventarizační rozdíly
- na konkrétním příkladu zjistí stav pokladny
- ve spolupráci s učitelem vypočítá inventarizační rozdíly
- samostatně nebo ve skupině žáků inventarizační rozdíly zaúčtuje a výsledek obhájí před učitelem
- opraví případné chyby
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: souhrnná úloha na účtování pokladny, skládá se z 20 účetních případů.
Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otázek, přičemž je důležitá aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.
Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Trnčáková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.