Detail modulu Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi

Kód modulu

63-m-4/AN16

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Komplexní úloha

Obchod – jednoduše a hravě

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu bude žák disponovat informacemi spojenými s obchodem. Jde o tematický celek, ve kterém žák pozná postavení obchodu v NH, stručnou historii vývoje obchodu, jeho význam, funkce, členění a organizaci.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše historický vývoj obchodu
  • vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
  • charakterizuje hlavní funkce obchodu a jeho členění
  • vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše
  • vysvětlí význam odbytu a logistiky

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Obchod – vznik a vývoj obchodu
  • Postavení obchodu v národním hospodářství
  • Funkce a členění obchodu
  • Odbyt a logistika
  • Maloobchod, velkoobchod

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky:

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje nejasnosti s učitelem
  • vhodně reaguje na kladené otázky ze strany učitele
  • teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání, dokáže zhotovit prezentaci na dané téma
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení: 

  1.  popíše historický vývoj obchodu
    • ve spolupráci s učitelem stručně popíše historický vývoj obchodu
    • při své činnosti uplatňuje práci na PC, mediální gramotnost, vyhledávání potřebných informací
    • uvede, kdy došlo k ekonomické reformě v Československé republice a jaký měla pro obchod význam
    • konzultuje danou problematiku s učitelem
    • prezentuje výsledky své práce před třídou a učitelem
  2. Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
    • uvede, co je předpokladem pro obchodní podnikání
    • vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
    • o zjištěných skutečnostech diskutuje se žáky a s učitelem
  3. Charakterizuje hlavní funkce obchodu a jeho členění
    • uvede, které hlavní oblasti obchod obsahuje
    • charakterizuje hlavní oblasti obchodu a uvede příklady z praxe
    • charakterizuje jednotlivé funkce obchodu
    • dokáže rozčlenit obchod podle různých hledisek
    • uvede, co je hlavním úkolem maloobchodu a kde je maloobchodní činnost realizována
    • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  4. Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše
    • vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem
    • jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe
    • z příkladů ze života dokáže rozlišit jednotlivé typy obchodních jednotek
  5. Vysvětlí význam odbytu a logistiky
    • objasní rozdíl mezi odbytem přímým a nepřímým
    • vysvětlí pojem logistika a propojí na příkladech z praxe
    • vysvětlí (v rámci skladování hotových výrobků) pojem kompletace
    • uvede, co stanoví plán odbytu a jeho součást = plán prodeje
    • uvede informační dokumenty, které vznikají při odbytové činnosti
    • vysvětlí, proč je důležitý průzkum trhu při prodeji do zemí mimo EU

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • historie obchodu
  • postavení obchodu v národním hospodářství
  • funkce a členění obchodu
  • odbyt a logistika

V praktické části žáci vyhotoví prezentaci na vybraný produkt na téma:

Cesta produktu od výrobce (výroby) k zákazníkovi, která by měla obsahovat:

  • výrobu (vypěstování) produktu
  • zajímavosti o produktu
  • odbytovou cestu produktu
  • samotný prodej

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

teoretická část:

  • žák získá maximálně 28 bodů, uspěl při dosažení minimálně 7 bodů.

praktická část:

  • žák samostatně prezentuje svoji prezentaci před třídou. Prezentace musí obsahovat všechny předem určené náležitosti.

Ústní zkoušení:

  • žák dostane čtyři otázky, uspěl při zodpovězení dvou otázek.

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Kabátová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné