VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Obchod – cesta produktu od výrobce k zákazníkovi
Kód modulu
63-m-4/AN16
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Obchod – jednoduše a hravě
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu bude žák disponovat informacemi spojenými s obchodem. Jde o tematický celek, ve kterém žák pozná postavení obchodu v NH, stručnou historii vývoje obchodu, jeho význam, funkce, členění a organizaci.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše historický vývoj obchodu
- vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
- charakterizuje hlavní funkce obchodu a jeho členění
- vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše
- vysvětlí význam odbytu a logistiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Obchod – vznik a vývoj obchodu
- Postavení obchodu v národním hospodářství
- Funkce a členění obchodu
- Odbyt a logistika
- Maloobchod, velkoobchod
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje nejasnosti s učitelem
- vhodně reaguje na kladené otázky ze strany učitele
- teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání, dokáže zhotovit prezentaci na dané téma
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- popíše historický vývoj obchodu
- ve spolupráci s učitelem stručně popíše historický vývoj obchodu
- při své činnosti uplatňuje práci na PC, mediální gramotnost, vyhledávání potřebných informací
- uvede, kdy došlo k ekonomické reformě v Československé republice a jaký měla pro obchod význam
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- prezentuje výsledky své práce před třídou a učitelem
- Vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
- uvede, co je předpokladem pro obchodní podnikání
- vysvětlí úlohu obchodu v národním hospodářství
- o zjištěných skutečnostech diskutuje se žáky a s učitelem
- Charakterizuje hlavní funkce obchodu a jeho členění
- uvede, které hlavní oblasti obchod obsahuje
- charakterizuje hlavní oblasti obchodu a uvede příklady z praxe
- charakterizuje jednotlivé funkce obchodu
- dokáže rozčlenit obchod podle různých hledisek
- uvede, co je hlavním úkolem maloobchodu a kde je maloobchodní činnost realizována
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- Vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem a jednotlivé druhy popíše
- vysvětlí rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem
- jednotlivé druhy popíše a uvede příklady z praxe
- z příkladů ze života dokáže rozlišit jednotlivé typy obchodních jednotek
- Vysvětlí význam odbytu a logistiky
- objasní rozdíl mezi odbytem přímým a nepřímým
- vysvětlí pojem logistika a propojí na příkladech z praxe
- vysvětlí (v rámci skladování hotových výrobků) pojem kompletace
- uvede, co stanoví plán odbytu a jeho součást = plán prodeje
- uvede informační dokumenty, které vznikají při odbytové činnosti
- vysvětlí, proč je důležitý průzkum trhu při prodeji do zemí mimo EU
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- historie obchodu
- postavení obchodu v národním hospodářství
- funkce a členění obchodu
- odbyt a logistika
V praktické části žáci vyhotoví prezentaci na vybraný produkt na téma:
Cesta produktu od výrobce (výroby) k zákazníkovi, která by měla obsahovat:
- výrobu (vypěstování) produktu
- zajímavosti o produktu
- odbytovou cestu produktu
- samotný prodej
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
teoretická část:
- žák získá maximálně 28 bodů, uspěl při dosažení minimálně 7 bodů.
praktická část:
- žák samostatně prezentuje svoji prezentaci před třídou. Prezentace musí obsahovat všechny předem určené náležitosti.
Ústní zkoušení:
- žák dostane čtyři otázky, uspěl při zodpovězení dvou otázek.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Kabátová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.