Psaní na klávesnici desetiprstovou metodou
99-m-3/AM74
Odborné vzdělávání
odborný praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
99 - Průřezové
32
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny.
Modul směřuje k ovládnutí psaní na alfanumerické části klávesnice počítače desetiprstovou hmatovou metodou bez vizuálního kontaktu s klávesnicí.
Cílem je ovládat klávesnici všemi deseti prsty bez sledování kláves, což je nejracionálnější a nejefektivnější způsob ovládání klávesnice vedoucí ke zrychlení tvorby textů v textových procesorech, ale i ke zrychlení obsluhy samotného počítače. Práce je distribuována na všech deset prstů, díky čemuž dochází k jejímu několikanásobnému zrychlení, úspoře fyzické energie pracovníka, možnosti soustředit se na obsah vytvářeného sdělení místo na proces jeho tvorby, což značně zvyšuje pracovní výkon.
Žák:
Strategie výuky
Metody praktické:
Učební činnosti
Žák:
Pro všechny obory vzdělání, 1. ročník
Písemné zkoušené se skládá z opisu textu ať z listinné předlohy nebo přímo ve zvoleném výukovém programu. Opis trvá 10 minut.
Písemné zkoušení:
Žák uspěl, pokud jeho výsledná rychlost psaní desetiprstovou hmatovou metodou přesáhne 110 čistých úhozů za minutu a zároveň míra jeho chybovosti neklesne pod 99 %. Za každé chybně napsané slovo se strhává 10 úhozů.
Minimální účast žáka je 70 % modulu.
Písemná a elektronická komunikace 1 – O. Kuldová, J.Kroužek
Písemná a elektronická komunikace - desetiprstová hmatová metoda – Eduko
Psaní na počítači pro samouky - Helena Matoušková, Petra Zaviačičová, Jaroslav Zaviačič
Časopis Rozhledy (Národní ústav pro vzdělávání, ref. STÚ)
Výukové programy (např. STOP, ATF, programová výuka ZAV, Mount Blue)
Pozor, existují dvě koncepce postupného učení ovládání kláves - horizontální – znaky se učí po řadách (nejčastější způsob, ale i v něm existují jemné rozdíly v pořadí probíraných kláves); dle frekvence znaků – znaky se učí podle četnosti výskytu v textech českého jazyka (např. výukový program ZAV nebo Mount Blue). Při využívání různých zdrojů, např. programu a učebnice, je nutné, aby oba zdroje využívaly stejnou metodu.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Valeš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.