Detail modulu Psaní na klávesnici desetiprstovou metodou

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Psaní na klávesnici desetiprstovou metodou

Kód modulu

99-m-3/AM74

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul směřuje k ovládnutí psaní na alfanumerické části klávesnice počítače desetiprstovou hmatovou metodou bez vizuálního kontaktu s klávesnicí.

Cílem je ovládat klávesnici všemi deseti prsty bez sledování kláves, což je nejracionálnější a nejefektivnější způsob ovládání klávesnice vedoucí ke zrychlení tvorby textů v textových procesorech, ale i ke zrychlení obsluhy samotného počítače. Práce je distribuována na všech deset prstů, díky čemuž dochází k jejímu několikanásobnému zrychlení, úspoře fyzické energie pracovníka, možnosti soustředit se na obsah vytvářeného sdělení místo na proces jeho tvorby, což značně zvyšuje pracovní výkon.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • upraví pracoviště tak, aby umožňovalo správnou ergonomii práce
  • při psaní na klávesnici dodržuje správné držení těla
  • ovládá alfanumerickou část klávesnice počítače bez vizuální kontroly
  • píše s přesností min. 99 %

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • psaní na alfanumerické části klávesnice počítače bez vizuální kontroly kláves

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody praktické:

  • nácvik na klávesnici

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje podle instrukcí učitele
  • nacvičuje psaní na klávesnici
  1. upraví pracoviště tak, aby umožňovalo správnou ergonomii práce
    • vysvětlí ergonomii pracoviště pro psaní na klávesnici
    • ve spolupráci s učitelem upraví své pracoviště tak, aby vyhovovalo ergonomickým zásadám
  2. Při psaní na klávesnici dodržuje správné držení těla
    • vysvětlí důležitost správného držení těla
  3. Ovládá alfanumerickou část klávesnice počítače bez vizuální kontroly
    • za využití různých komerčních výukových programů (např. STOP, ATF, programová výuka ZAV, Mount Blue) nebo učebnic píše desetiprstovou hmatovou metodou bez vizuální kontroly klávesnice
  4. Píše s přesností min. 99 %
    • píše desetiprstovou hmatovou metodou bez vizuální kontroly klávesnice s uvedenou minimální přesností

Zařazení do učebního plánu, ročník

Pro všechny obory vzdělání, 1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušené se skládá z opisu textu ať z listinné předlohy nebo přímo ve zvoleném výukovém programu. Opis trvá 10 minut.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

Žák uspěl, pokud jeho výsledná rychlost psaní desetiprstovou hmatovou metodou přesáhne 110 čistých úhozů za minutu a zároveň míra jeho chybovosti neklesne pod 99 %. Za každé chybně napsané slovo se strhává 10 úhozů.

Minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

Písemná a elektronická komunikace 1 – O. Kuldová, J.Kroužek

Písemná a elektronická komunikace - desetiprstová hmatová metoda – Eduko

Psaní na počítači pro samouky - Helena Matoušková, Petra Zaviačičová, Jaroslav Zaviačič

Časopis Rozhledy (Národní ústav pro vzdělávání, ref. STÚ)

Výukové programy (např. STOP, ATF, programová výuka ZAV, Mount Blue)

Poznámky

Pozor, existují dvě koncepce postupného učení ovládání kláves - horizontální – znaky se učí po řadách (nejčastější způsob, ale i v něm existují jemné rozdíly v pořadí probíraných kláves); dle frekvence znaků – znaky se učí podle četnosti výskytu v textech českého jazyka (např. výukový program ZAV nebo Mount Blue). Při využívání různých zdrojů, např. programu a učebnice, je nutné, aby oba zdroje využívaly stejnou metodu.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Valeš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné