VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Komunikace
Kód modulu
63-m-4/AM73
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žáci se seznámí s informacemi, které budou sloužit ke zlepšení jejich mluveného projevu. Naučí se vědoměji a lépe pracovat se svým hlasem. Osvojené vědomosti a dovednosti využívat v praktickém životě, ve styku s jinými lidmi nebo institucemi a při řešení problémů osobního, právního a sociálního charakteru.
Očekávané výsledky učení
- charakterizuje verbální a neverbální způsoby komunikace
- vhodně uplatňuje prostředky verbální a neverbální komunikace
- je schopen uvědomit si řečnické chyby i řečové vady
- dbá na správnou výslovnost, hlasitost i tempo řeči
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Verbální a neverbální komunikace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (výklad, prezentace)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce knihou, internetovými zdroji
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (četba)
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- charakterizuje verbální a neverbální způsoby komunikace
- definuje základní terminologii s nimi spojenou
- seznámí se a vyzkouší si hlasová a artikulační cvičení
- do své promluvy více zapojí tělo a dech
- vhodně uplatňuje prostředky verbální a neverbální komunikace
- samostatně si vytvoří prezentaci na konkrétní cílovou skupinu, v níž aplikuje teoretické poznatky na praktické činnosti:
- vytvoří smysluplnou strukturu a logickou návaznost obsahu s důrazem na konkrétnost
- chápe důležitost interakce s posluchači/publikem
- vyzkouší si krátké mluvené projevy (zahájení festivalu, narozeninová oslava, vernisáž . . .)
- orientuje se v dress code a zvolí vhodný oděv
- vědomě využívá možností neverbální komunikace
- chápe důležitost úvodu mluveného projevu
- mluví dostatečně srozumitelně a hlasitě
- koriguje své neverbální projevy
- srozumitelně představí zvolené téma
- využije dostupné technické možnosti (PC, diaprojektor, mikrofon)
- pokouší se zachytit signály z publika a reagovat na ně
- dokáže si poradit s doplňujícími dotazy
- po výkonu se pokusí o sebereflexi
Zařazení do učebního plánu, ročník
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se skládá z 15 otevřených otázek s tématy:
- Verbální a neverbální komunikace
- Základy dress code
Praktické zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na prezentaci pro konkrétní cílovou skupinu.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- žák získá maximálně 15 bodů, uspěl při dosažení minimálně 7 bodů.
Praktická část: žák získá maximálně 30 bodů, uspěl při dosažení minimálně 20 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- věcná správnost prezentace
- celkový vzhled
- práce s hlasem, srozumitelnost, schopnost sebereflexe, interakce s publikem
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů. U mluvního výkonu se hodnotí aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, dále ochota vyzkoušet a aplikovat nové poznatky, odvaha a samostatnost při prezentaci. Žák uspěl, pokud získá alespoň 27 bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Doporučená literatura
ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0124-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Lukešová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.