Detail modulu Komunikace

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Komunikace

Kód modulu

63-m-4/AM73

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žáci se seznámí s informacemi, které budou sloužit ke zlepšení jejich mluveného projevu. Naučí se vědoměji a lépe pracovat se svým hlasem. Osvojené vědomosti a dovednosti využívat v praktickém životě, ve styku s jinými lidmi nebo institucemi a při řešení problémů osobního, právního a sociálního charakteru.

Očekávané výsledky učení

  • charakterizuje verbální a neverbální způsoby komunikace
  • vhodně uplatňuje prostředky verbální a neverbální komunikace 
  • je schopen uvědomit si řečnické chyby i řečové vady
  • dbá na správnou výslovnost, hlasitost i tempo řeči

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Verbální a neverbální komunikace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (výklad, prezentace)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce knihou, internetovými zdroji

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (četba)
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. charakterizuje verbální a neverbální způsoby komunikace
    • definuje základní terminologii s nimi spojenou
    • seznámí se a vyzkouší si hlasová a artikulační cvičení
    • do své promluvy více zapojí tělo a dech
  2. vhodně uplatňuje prostředky verbální a neverbální komunikace
    • samostatně si vytvoří prezentaci na konkrétní cílovou skupinu, v níž aplikuje teoretické poznatky na praktické činnosti:
      • vytvoří smysluplnou strukturu a logickou návaznost obsahu s důrazem na konkrétnost
      • chápe důležitost interakce s posluchači/publikem
      • vyzkouší si krátké mluvené projevy (zahájení festivalu, narozeninová oslava, vernisáž . . .)
      • orientuje se v dress code a zvolí vhodný oděv
      • vědomě využívá možností neverbální komunikace
      • chápe důležitost úvodu mluveného projevu
      • mluví dostatečně srozumitelně a hlasitě
      • koriguje své neverbální projevy
      • srozumitelně představí zvolené téma
      • využije dostupné technické možnosti (PC, diaprojektor, mikrofon)
      • pokouší se zachytit signály z publika a reagovat na ně
      • dokáže si poradit s doplňujícími dotazy
      • po výkonu se pokusí o sebereflexi

Zařazení do učebního plánu, ročník

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: se skládá z 15 otevřených otázek s tématy:

  • Verbální a neverbální komunikace
  • Základy dress code

Praktické zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na prezentaci pro konkrétní cílovou skupinu.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  • žák získá maximálně 15 bodů, uspěl při dosažení minimálně 7 bodů.

Praktická část: žák získá maximálně 30 bodů, uspěl při dosažení minimálně 20 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:

  • věcná správnost prezentace
  • celkový vzhled
  • práce s hlasem, srozumitelnost, schopnost sebereflexe, interakce s publikem

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů. U mluvního výkonu se hodnotí aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, dále ochota vyzkoušet a aplikovat nové poznatky, odvaha a samostatnost při prezentaci. Žák uspěl, pokud získá alespoň 27 bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.

Doporučená literatura

ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0124-1.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Lukešová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné