VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Trh a tržní rovnováha
Kód modulu
99-m-4/AJ82
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Trh, tržní rovnováha
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou požadovány
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí se základními mikroekonomickými pojmy. Sestrojí nabídku a poptávku a vysvětlí rovnovážnou cenu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v základních mikroekonomických pojmech
- sestaví křivku nabídky a poptávky
- vysvětlí rovnovážnou cenu
- vysvětlí pojmy substitut, komplement
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Nabídka, poptávka
- Trh, tržní rovnováha
- Komplementy, substituty
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, práce s informačními zdroji, pracovními listy
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti:
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Orientuje se v základních mikroekonomických pojmech
- pracuje s odbornou literaturou, vyhledá příslušné mikroekonomické pojmy na internetu
- ve spolupráci s ostatními žáky vlastními slovy vysvětlí základní mikroekonomické pojmy
- nejasnosti konzultuje s učitelem a případné chyby si opraví
- Sestaví křivku nabídky a poptávky
- vysvětlí definici poptávky a nabídky
- ve spolupráci s učitelem na příkladu vysvětlí křivku nabídky a poptávky pro zadaný produkt
- Vysvětlí rovnovážnou cenu
- ve skupině žáků na praktickém příkladu stanoví rovnovážnou cenu
- ve skupině žáků vyjmenuje vlivy ovlivňující rovnovážnou cenu
- konzultuje s učitelem a opraví si chybné domněnky
- Vysvětlí pojmy substitut, komplement
- na internetu vyhledá pojmy „substitut“ a „komplement“
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí vliv substitutů a komplementů na rovnovážnou cenu
- samostatně nebo ve skupině najde praktické příklady ze života, kde se jedná o substituty a komplementy
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení se skládá z písemného a ústního zkoušení
Písemné zkoušení:
- Písemná práce: sestává z odpovědí na 5 otevřených otázek zaměřených na orientaci v základních ekonomických pojmech.
- Písemný test: sestává z 12 otázek zaměřených na komplementy a substituty.
Ústní zkoušení:
- Skládá se z 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemná práce:
Učitel hodnotí používání správných termínů, správnost grafů a schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Žák uspěl, pokud získá alespoň 40 % možných bodů. Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 40 %.
Písemný test:
Žák uspěl, pokud získá alespoň 40 % možných bodů. Váha písemného testu v celkovém hodnocení modulu je 20 %.
c) Ústní zkoušení:
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí. Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 40 %.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS. Ekonomie: 19. vydání. Praha: NS Svoboda, 2013. ISBN 978-80-205-0629-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Trnčáková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.