VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Písemná a elektronická komunikace - komunikace v obchodním styku
Kód modulu
63-m-4/AJ81
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
63-42-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalost psaní na klávesnici desetiprstovou hmatovou metodou
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obor Ekonomika a podnikání a bude realizován na teoreticko-praktickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu žák samostatně vyhotovuje standardní obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyhotovuje písemnosti věcně, jazykově a formálně správně v souladu s normalizovanou úpravou písemností
- popíše a vysvětlí strukturu obchodního dopisu
- stylizuje samostatně standardní obchodní písemnosti a rozlišuje jejich specifika
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Normalizovaná úprava písemností ČSN 01 6910
- Poptávka
- Nabídka
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- konzultuje nejasnosti s vyučujícím
- vhodně reaguje na kladené otázky ze strany vyučujícího
- teoretické poznatky aplikuje na praktickém zadání
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- konzultuje důvod chyby s vyučujícím
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
- používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie
- přijímá a odpovědně plní svěřené úkoly
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vyhotovuje písemnosti věcně, jazykově a formálně správně v souladu s normalizovanou úpravou písemností
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- vyhledá normu pro úpravu písemností na internetu a seznámí se jejím obsahem
- správně používá interpunkční znaménka, poštovní adresy, zkratky, značky a znaky
- Popíše a vysvětlí strukturu obchodního dopisu
- charakterizuje jednotlivé části dopisu,
- samostatně určí rozmístění částí obchodního dopisu
- popíše úpravu jednotlivých částí dopisu
- Stylizuje samostatně standardní obchodní písemnosti a rozlišuje jejich specifika
- vyjmenuje druhy obchodních dopisů
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky vyhledá na internetu specifika jednotlivých obchodních písemností
- samostatně nebo ve spolupráci s učitelem navrhne jednoduchý obchodní dopis při současném dodržování gramatických pravidel a stanovených norem a pravidel
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
Skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- úprava adresy v textovém poli
- obsah záhlaví a zápatí dopisu, úprava
- uspořádání odvolacích údajů, jejich obsah
- způsob úpravy textu obchodního dopisu (zarovnání, řádkování, odstavce)
Praktický příklad bude obsahovat zadání dvou obchodních dopisů (nabídka, poptávka). Žák nastylizuje koncept a poté vypracuje čistopisy obou dopisů v souladu s normalizovanou úpravou písemností.
Ústní zkoušení:
Skládá se ze 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů (1. část max. 5 bodů, 2. část max. 5 bodů, 3. část max. 5 bodů, 4. část max. 5 bodů). Žák uspěl při dosažení minimálně 10 bodů.
- praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, tj. za každý ze dvou vypracovaných dopisů obdrží 20 bodů. Žák uspěl při dosažení minimálně 20 bodů.
Ústní zkoušení: žák dostane čtyři otázky, uspěl při zodpovězení 2 otázek.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
KOCOURKOVÁ, Alena a Irena HOCHOVÁ. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy, úřady a veřejnost: obchodní, úřední a jiná korespondence. Praha: Eduko, 2016. ISBN 978-80-88057-22-2.
ČSN 01 6910 Úprava dokumentů zpracovaných textovými editory (2014)
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Walterová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.