VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Etiketa
Kód modulu
63-m-4/AJ25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Základem výuky je výklad a řízená diskuse. Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a vyjadřování vlastních názorů i k respektování názorů ostatních. Důraz je kladen na vlastní prožitek a zkušenost. Žáci si budou lépe uvědomovat vlastní identitu, zaujímat stanovisko na základě argumentů. Osvojené vědomosti a dovednosti využívat v praktickém životě, ve styku s jinými lidmi nebo institucemi a při řešení problémů osobního, právního a sociálního charakteru.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- správně formuluje základní společenská pravidla etikety
- vhodně aplikuje pravidla etikety v konkrétních životních situacích
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Společenské chování
- Pravidla etikety (pozdrav, seznamování, představování, telefonování, vernisáž, návštěva kina, restaurace)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (výklad, prezentace)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce knihou, internetovými zdroji
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje ve skupinách, snaží se formulovat pravidla chování související konkrétními společenskými situacemi
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (četba)
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu (mikroscénky)
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Správně formuluje základní společenská pravidla etikety
- ve spolupráci s učitelem definuje základní pravidla etikety
- ve skupině žáků si vyzkouší vybrané společenské situace
- diskutuje o možných variantách společenských situací
- Vhodně aplikuje pravidla etikety v konkrétních životních situacích
- ve spolupráci s učitelem aplikuje teoretické poznatky získané o společenských pravidlech na konkrétních praktických příkladech, týkající se seznamování, představování, navštívenky, oslovení a telefonního styku
- ve skupině žáků navrhne vhodně oblečení pro jednání, návštěvu významného hosta
Zařazení do učebního plánu, ročník
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se skládá z 15 otevřených otázek s tématy:
- Zásady společenského chování
- Základy dress code
Praktické zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace při společenské situaci:
- Vzájemná interakce - piknik/ společenská svačina + účastníci konkrétní role (využití pravidel společenského styku)
- Vhodnost oděvu a úprava zevnějšku
- Komunikační dovednosti
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 15 bodů, uspěl při dosažení minimálně 7 bodů.
U praktického zkoušení se hodnotí:
- aktivita, ochota spolupracovat
- celkový vzhled
- dodržování společenských pravidel
Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
ŠPAČEK, Ladislav. Etiketa: moderní etiketa pro každého. Ilustrovala Kristýna ŠIMKOVÁ. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4577-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Lukešová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.