VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Funkce managementu a jejich aplikace na příkladech
Kód modulu
63-m-4/AJ23
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o manažerských funkcích a bude schopen je aplikovat na praktických příkladech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- provede jednoduché propočty při sestavení plánu a kontrolu jeho plnění
- na typovém příkladu navrhne organizační strukturu firmy
- na příkladu popíše rozhodovací metody
- zhodnotí vhodnost a účinnost motivačních nástrojů
- na vzorovém příkladu provede kontrolní činnost a navrhne případná opatření
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Plánování
- Organizování
- Rozhodování
- Motivace a vedení lidí
- Kontrola
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Provede jednoduché propočty při sestavení plánu a kontrole jeho plnění
- ve spolupráci s učitelem popíše a vysvětlí proces plánování
- definuje druhy plánů
- navrhuje vlastní řešení sestavení plánu
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
- Na typovém příkladu navrhne organizační strukturu firmy
- ve spolupráci s vyučujícím popíše a vysvětlí proces organizování
- definuje „organizaci“
- vyjmenuje a charakterizuje druhy organizačních struktur
- navrhuje vlastní řešení sestavení organizační struktury
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
- Na příkladu popíše rozhodovací metody
- ve spolupráci s vyučujícím popíše a vysvětlí proces rozhodování
- aplikuje teoretické znalosti – na příkladu popíše proces rozhodování
- používá metody na podporu rozhodování
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
- Zhodnotí vhodnost a účinnost motivačních nástrojů
- ve spolupráci s učitelem popíše a vysvětlí proces motivace
- definuje druhy motivace
- vysvětlí rozdíl mezi motivem a stimulem
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
- Na vzorovém příkladu provede kontrolní činnost a navrhne případná opatření
- ve spolupráci s učitelem popíše a vysvětlí proces kontroly
- definuje druhy kontrol
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady.
- Okruhy otázek jsou následující:
- plánování
- organizování
- rozhodování
- motivace a vedení lidí
- kontrola
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení se skládá z 5 otázek, každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů.
Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 50 bodů.
Ústní zkoušení se skládá z 2 otázek, při nichž žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.
Žák uspěl, při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
Pro splnění modulu je třeba získat 50 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
VEBER, Jaromír. Základy managementu pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-654-9.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Hlaváčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.