Detail modulu Management – podstata, historie

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Management – podstata, historie

Kód modulu

63-m-4/AJ22

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o podstatě managementu jako o samostatné disciplíně a jeho historickém vývoji.  

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. charakterizuje podstatu managementu
  2. rozdělí a popíše historický vývoj managementu
  3. vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé představitele managementu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Podstata managementu
  • Historický vývoj managementu
  • Představitelé managementu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje podstatu managementu
    • pracuje s literaturou nebo prezentací učitele
    • samostatně vysvětlí podstatu managementu
    • na příkladu vysvětlí význam managementu
    • své vyjádření obhájí před třídou a učitelem
  2. Rozdělí a popíše historický vývoj managementu
    • ve spolupráci s učitelem vyjmenuje základní vývojové etapy managementu
    • samostatně nebo ve skupině žáků vysvětlí základní rysy vývojových etap
    • konzultuje nejasnosti se spolužáky či učitelem
    • zařadí jednotlivé představitele do historických etap
  3. Vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé představitele managementu
    • zařadí jednotlivé představitelé do historických etap
    • charakterizuje stručně hlavní představitele

Zařazení do učebního plánu, ročník

 2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné a ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady.
    • Okruhy otázek jsou následující:
      • historický vývoj managementu
      • manažer
      • styly řízení
      • manažerské funkce – plánování, organizování, rozhodování, motivace a vedení lidí, kontrola, komunikace

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení se skládá z 5 otázek, každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 50 bodů.

Ústní zkoušení se skládá z 2 otázek, při nichž žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.

Žák uspěl, při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.

Pro splnění modulu je třeba získat 50 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

VEBER, Jaromír. Základy managementu pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-654-9.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Hlaváčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné