Detail modulu Úvod do logistiky a logistického systému

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Úvod do logistiky a logistického systému

Kód modulu

63-m-4/AJ21

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

37 - Doprava a spoje

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou požadovány

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obor (ŠVP) logistika, který vychází z RVP ekonomika a podnikání. Modul je možné použít rovněž v rámci jiných ekonomických či technických RVP.

Žák získá základní přehled o logistice jako podnikové činnosti a vědní disciplíně, o historii a vývoji logistiky, o logistickém systému a logistickém řetězci ve vztahu k supply chain managementu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. definuje logistiku a její podstatu
  2. vysvětlí základní milníky vývoje a historie logistiky
  3. popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
  4. popíše funkce logistiky a oblasti, ve kterých nachází uplatnění
  5. vysvětlí podstatu fungování logistického systému a jeho využití v praxi
  6. definuje logistický řetězec a jeho využití

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Pojem logistika, hospodářská logistika, aplikace logistiky, historie a vývoj logistiky
  • Postavení logistiky v organizaci
  • 5S logistiky, metoda just in time, the total supply chain
  • Systém logistiky a jeho prvky, subsystémy logistiky, logistické toky
  • Základní přehled o supply chain managementu
  • Logistický řetězec, subjekty logistiky, prvky logistického řetězce

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
  • brainstorming (různé podoby), brainwriting

Metody praktické:

  • samostatné práce individuální a ve skupině
  • vytváření prezentací, myšlenkových map, časových os, psaní článků, vytváření plakátů, letáků
  • prezentování své práce
  • odborné dokumenty a videa jako podklad pro diskuzi a další zpracování poznatků
  • skládankové učení
  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracovává zadaný úkol samostatně nebo v týmu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení

Žák:

  1. Definuje logistiku a její podstatu
    • po řízené diskuzi, např. brainstormingu a další debatě žák definuje a vysvětlí pojem
  2. Vysvětlí základní milníky vývoje a historie logistiky
    • žák popisuje vývoj logistiky, vytváří časovou osu vývoje od prvopočátků až po současnost a prezentuje ji (včetně vývoje hospodářské logistiky)
    • popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
  3. Popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky na příkladu organizační struktury obchodního závodu popíše vztah k dalším podnikovým činnostem
    • ve spolupráci s učitelem popíše funkce logistiky a nastíní oblasti, ve kterých najde logistika uplatnění
  4. Popíše funkce logistiky a oblasti, ve kterých nachází uplatnění
    • ve spolupráci s učitelem zformuluje funkce logistiky
    • za použití metody brainstormingu identifikuje oblasti, ve kterých nalézá logistika své uplatnění
  5. Vysvětlí podstatu fungování logistického systému a jeho využití v praxi
    • ve spolupráci s učitelem identifikuje podstatu logistického systému
    • za použití metody brainstormingu identifikuje oblasti, ve kterých nalézá logistický řetězec své uplatnění
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky vyhledá na internetu 2 významy metody 5S v logistice a metodu just in time
    • ve skupině s ostatními žáky identifikuje konkrétní využití výše zmíněných metod
  6. Definuje logistický řetězec a jeho využití
    • vyhledá na internetu definici logistického řetězce a jeho jednotlivých subčástí
    • ve skupině žáků vypracuje příklady využití logistického řetězce v praxi
    • ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí vztah logistického řetězce a supply chain managementu

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení sestává z dvou písemných zkoušení, samostatné práce a ústního zkoušení

Písemná práce sestává z:

  • odpovědí na 5 otevřených otázek zaměřených úvod do logistiky, logistický systém.

Samostatná práce sestává z:

  • vypracování časové osy historie a vývoje logistiky
  • sestavení vlastního příkladu logistického řetězce
  • prezentování výsledků

Ústní zkoušení sestává z:

  • 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemná práce:
Učitel hodnotí používání správných termínů, správnost výpočtů a schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů.
Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 40 %.

Samostatná práce:
Učitel hodnotí používání správných termínů, správnost časové osy, komplexnost příkladu logistického řetězce a prezentaci tématu před třídou. Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů.
Váha samostatné práce v celkovém hodnocení modulu je 30 %.

Ústní zkoušení:
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 30 %.

Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.

Doporučená literatura

OUDOVÁ, Alena. Logistika: základy logistiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-149-7

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Červený. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné