VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Úvod do logistiky a logistického systému
Kód modulu
63-m-4/AJ21
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
37 - Doprava a spoje
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
nejsou požadovány
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obor (ŠVP) logistika, který vychází z RVP ekonomika a podnikání. Modul je možné použít rovněž v rámci jiných ekonomických či technických RVP.
Žák získá základní přehled o logistice jako podnikové činnosti a vědní disciplíně, o historii a vývoji logistiky, o logistickém systému a logistickém řetězci ve vztahu k supply chain managementu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- definuje logistiku a její podstatu
- vysvětlí základní milníky vývoje a historie logistiky
- popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
- popíše funkce logistiky a oblasti, ve kterých nachází uplatnění
- vysvětlí podstatu fungování logistického systému a jeho využití v praxi
- definuje logistický řetězec a jeho využití
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Pojem logistika, hospodářská logistika, aplikace logistiky, historie a vývoj logistiky
- Postavení logistiky v organizaci
- 5S logistiky, metoda just in time, the total supply chain
- Systém logistiky a jeho prvky, subsystémy logistiky, logistické toky
- Základní přehled o supply chain managementu
- Logistický řetězec, subjekty logistiky, prvky logistického řetězce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
- brainstorming (různé podoby), brainwriting
Metody praktické:
- samostatné práce individuální a ve skupině
- vytváření prezentací, myšlenkových map, časových os, psaní článků, vytváření plakátů, letáků
- prezentování své práce
- odborné dokumenty a videa jako podklad pro diskuzi a další zpracování poznatků
- skládankové učení
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracovává zadaný úkol samostatně nebo v týmu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení
Žák:
- Definuje logistiku a její podstatu
- po řízené diskuzi, např. brainstormingu a další debatě žák definuje a vysvětlí pojem
- Vysvětlí základní milníky vývoje a historie logistiky
- žák popisuje vývoj logistiky, vytváří časovou osu vývoje od prvopočátků až po současnost a prezentuje ji (včetně vývoje hospodářské logistiky)
- popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
- Popíše vztah logistiky k dalším činnostem organizace
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky na příkladu organizační struktury obchodního závodu popíše vztah k dalším podnikovým činnostem
- ve spolupráci s učitelem popíše funkce logistiky a nastíní oblasti, ve kterých najde logistika uplatnění
- Popíše funkce logistiky a oblasti, ve kterých nachází uplatnění
- ve spolupráci s učitelem zformuluje funkce logistiky
- za použití metody brainstormingu identifikuje oblasti, ve kterých nalézá logistika své uplatnění
- Vysvětlí podstatu fungování logistického systému a jeho využití v praxi
- ve spolupráci s učitelem identifikuje podstatu logistického systému
- za použití metody brainstormingu identifikuje oblasti, ve kterých nalézá logistický řetězec své uplatnění
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky vyhledá na internetu 2 významy metody 5S v logistice a metodu just in time
- ve skupině s ostatními žáky identifikuje konkrétní využití výše zmíněných metod
- Definuje logistický řetězec a jeho využití
- vyhledá na internetu definici logistického řetězce a jeho jednotlivých subčástí
- ve skupině žáků vypracuje příklady využití logistického řetězce v praxi
- ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí vztah logistického řetězce a supply chain managementu
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení sestává z dvou písemných zkoušení, samostatné práce a ústního zkoušení
Písemná práce sestává z:
- odpovědí na 5 otevřených otázek zaměřených úvod do logistiky, logistický systém.
Samostatná práce sestává z:
- vypracování časové osy historie a vývoje logistiky
- sestavení vlastního příkladu logistického řetězce
- prezentování výsledků
Ústní zkoušení sestává z:
- 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemná práce:
Učitel hodnotí používání správných termínů, správnost výpočtů a schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů.
Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 40 %.
Samostatná práce:
Učitel hodnotí používání správných termínů, správnost časové osy, komplexnost příkladu logistického řetězce a prezentaci tématu před třídou. Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů.
Váha samostatné práce v celkovém hodnocení modulu je 30 %.
Ústní zkoušení:
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 30 %.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
OUDOVÁ, Alena. Logistika: základy logistiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-149-7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Červený. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.